Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Garanti och ersättning av vara


jimmyc

Rekommendera Poster

Jag köpte en DVD-recorder Samsung SH-830 på mellandagsrean, försäljaren sa ingenting om att det var en utgående modell, tvärtom han sa att det var en helt ny modell vilket var fel...

 

Nu fick den sönder efter 1 vecka och jag lämnade in den för reperation och efter 4 veckor så sa dom (efter flera telefonsamtal) att jag skulle få en motsvarande produkt eftersom den har utgått och enligt dom så har inte Samsung någon motsvarande.

 

Jag kollade då upp vad Samsung hade för produkter och dom har en som heter SH-853 som har likadan teknisk spec. men dom påstår att det inte kan räknas som en motsvarande produkt eftersom jag köpte den på rea och gav då endast 2495:- (ordinare pris 4500:-) så därför skulle jag få en produkt med det värdet eller få pengarna tillbaka och köpa en SH-853 för 4000:-, kan detta verkligen vara rätt? det har väl ingen betydelse att jag har köpt den på rea för garantin?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det på kvittot att den är köpt på rea och står "originalpriset" också där?

 

"Motsvarande produkt" kan innebära motsvarande pris eller motsvarande prestanda, hur man nu väljer att tolka det. :)

 

Och att påstå att de har likadana prestande är inte riktigt rätt, den du vill ha, klarar att bränna DualLayer samt att HDMI-utgången klarar 1080i, istället för 576p.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det står inget om att den är köpt på rea och inte heller ordinarie pris på den.

 

Visst är det en viss skillnad men om jag hade köpt den veckan innan när det inte var rea så hade jag säkerligen fått en ny SH-853 eftersom dom säljer den billigare än vad dom sålde SH-830, det som jag blir mest förbannad över är att försäljaren ljög för mig när han påstod att Samsung inte hade NÅGON modell med inbyggd digitalbox (det var därför jag köpte just den)

 

Den jag vill ha är SH-830, jag klarar mig utan duallayer och 1080i

 

[inlägget ändrat 2008-02-12 22:36:30 av jimmyc]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänd dig till kommunens konsumentvägledare för rådgivning, de kan ju på sina fem fingrar vad lagar och regler säger i sådana här fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du får pengarna tillbaka har du ju inte förlorat något. Och inte vunnit något heller för den delen.

 

Fast det vore intressant att veta vad man kan kräva. Modeller kommer och går liksom reor av olika slag.

[inlägget ändrat 2008-02-13 11:37:05 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade lösningen nu ska jag bara visa detta för affären...

 

Saxat ifrån Konsumentköplagen:

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

 

* kräva att felet avhjälps,

* kräva omleverans av en ny, felfri vara,

* få prisavdrag,

* få ersättning för reparation,

* häva köpet och få pengar tillbaka,

* hålla inne betalning,

* få skadestånd.

 

Skadestånd

 

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara

 

* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,

* inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,

* prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,

* andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,

 

Den punkten skulle ju kunna bli aktuell i ditt fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, det är precis så det är, som sagt det är ju inte mitt fel som konsument att den var på rea när jag köpte den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den punkten skulle ju kunna bli aktuell i ditt fall?

Jag är tveksamt eftersom det vid reor ofta gäller andra villkor vid sidan av konsumentköplagen, ex. att man inte har bytesrätt. Dock måste väl dessa villkor framgå på kvittot eller på annat sätt i butiken?

 

Sedan bör det väl inte komma som någon chock för någon att reor är något handlarna tar till just för att bli av med utgående varumodeller, där utgående betyder utgående ur deras sortiment (inte nödvändigtvis utgående på marknaden). I det här fallet ville de väl bli av med sina SH-830 och sedan satsa fullpris på SH-853 och då reade de ut dem. Det behöver dock inte betyda att SH-830 är en utgående modell på marknaden, bara hos dem, och rent tekniskt har inte försäljaren ljugit då, bara använt ful och förvirrande försäljningsteknik.

 

Eftersom man bör vara medveten om sådana enkla sanningar som konsument tycker åtminstone jag att man vid reor skall vara extra noggrann med att ta reda på vilka villkor som gäller. Det ligger inte i säljarens intresse att understryka det finstilta, då hade det varit fetmarkerat istället.

 

Men bäst är att följa Cecilias råd och uppsöka konsumentvägledare, för hur du än själv väljer att tolka konsumentköplagen behöver inte detta vara hur den tolkas juridiskt från fall till fall. Så gå till experterna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentköplagen är tvingande, det går inte försämra villkoren, bara förbättra.

 

Dessutom är det ju inte frågan om att jimmyc vill byta spelaren, han vill ju ha den fixad, d v s det är ett fel som ska avhjälpas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte någonstans på kvitto och det fanns heller ingenting i butiken där det stod om förändrade villkor (vilket det annars brukar stå att reavaror ej kan reklameras m.m) så därför anser jag att jag är berättigad till en ny motsvarande produkt, sen borde ju butiken visa lite goodwill... iaf om dom vill behålla mig som kund.

 

Vid köptillfället påstod även försäljaren att detta var en helt ny produkt så därför antog jag att den knappast skulle ersättas av ytterligare en modell inom 2 veckors tid, när jag kontaktade butiken för att fråga hur det gick med reperationen så använde dom det att det var en helt ny produkt och därför svårt att få fram reservdelar, sen var det en kovändning av dom när dom nu börjar påstå att det är en gammal produkt och att Samsung inte har NÅGON motsvarande p.g.a priset vilket i detta fallet är irrelevant.

 

 

Jag ska kontakta konsumentvägledaren i eftermiddag när deras telefontid öppnar och sen återkommer jag...

[inlägget ändrat 2008-02-13 13:53:15 av jimmyc]

 

Nu har jag varit i kontakt med konsumentvägledaren som hade ett prejudicerande fall om ett liknande ärende www.arn.se ärende nr. 1999-4494

 

Jag kontakta åter butiken och hänvisade till konsumentköplagen och detta fall, han accepterade inte detta men jag bad honom att kontakta konsumentvägledaren och det gjorde han, så nu efteråt så kontaktades jag av butiken igen och ska få en ersättningsmaskin SH-853 som dom vidhöll ända in i det sista att dom inte kunde skaffa fram men nu ska den komma till butiken inom några dagar.

[inlägget ändrat 2008-02-13 17:06:00 av jimmyc]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...