Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

spam eller inte?


Poker

Rekommendera Poster

har ni fått ett mail från någon "Linda Eriksson" från en sajt som påstår sig vara ett alternativ till Facebook?

 

Jag känner inte människan och har ingen aning om vem det ev. kan vara, tror mera att det är ett massutskick.

 

Se bild där jag redigerat bort namnet på sajten.

 

 

 

[bild bifogad 2008-02-12 14:22:02 av Poker]

[inlägget ändrat 2008-02-12 14:23:03 av Poker]

1029789_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Du är uppenbarligen medlem på sajten där den här Linda Eriksson håller hus. Annars hade hon inte kunnat skicka ut det till dig. Besök hennes profil där och avgör saken.

 

Om det är en person du inte alls stiftat bekantskap med så kan det vara något lurt bakom knuten. Har ju läst om folk som blir av med allt dom har för att dom addat fel person på Facebook t ex.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit medlem där men tydligen kan man lägga till en mailadress MEN då kan man också skriva ett personligt meddelande på SVENSKA till personen man önskar skall bli medlem på sajten.

 

Inte på engelska som i detta mail.

 

 

Det är nåt lurt helt klart och Michael Roterman kommer att få betala för detta!

 

http://internetworld.idg.se/2.1006/1.139829

 

 

Zaplife.com heter sajten.

 

Är förresten helt OFFLINE på alla sajter som facebook, helgon, lunarstorm och allt fansmoster så mig hittar ni aldrig.

Möjligtvis att jag skapar mig en egen blogg på min egna helt betalande domän (vilket kommer att ske till sommaren.)

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-02-12 16:01:32 av Poker]

[inlägget ändrat 2008-02-12 16:04:18 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Är förresten helt OFFLINE på alla sajter som facebook, helgon, lunarstorm och allt fansmoster så mig hittar ni aldrig.

Möjligtvis att jag skapar mig en egen blogg på min egna helt betalande domän (vilket kommer att ske till sommaren.)

 

Har du lagt ut din epostadress på ställen där du är aktiv medlem, så finns "spindlar" som hittar din epostadress. Skickar därefter ut då bland annat förfrågningar och reklam för diverse saker och sajter, som spammarna tror att du kan vara intresserad av. Har dom tur nappar du och klickar på bifogade länkar.

 

Voilá! Bevis på att din epostadress används. Du blir bombarderad av reklam och erbjudanden.

 

Ett annat exempel som hände mig var att jag helt utan förfrågan blev inlagd i en databas på en sida på nätet. En sida som handlar om att vara med på klassträff för dom som gick på samma högstadieskola som jag för 20 år sedan. Sedan skickade dom hem ett vykort med lösenord och användarnamn till mig.

 

När jag gick in på sidan kunde jag komplettera uppgifterna med telefonnummer och epostadress.

 

Epostade folket bakom sidan och bad dom omedelbart radera mig från deras databas. Skrev också att jag tycker att dom gott kunde fråga innan dom lägger till folk i sin databas. Att sedan skicka lösenord och användarnamn på ett öppet vykort är ju ännu klumpigare. Den här gången handlade det inte om några känsligare saker. Tycker dock att dom borde vara lite med idag.

 

Lösenord och användarnamn kan missbrukas och spridas.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jotack, jag känner till detta så jag klickar aldrig på div. länkar i mail, utan alla mail som kommer från personer jag inte känner till i ämnesraden, i själva mailet och avsändare åker direkt från bulkfoldern till radera för gott.

 

 

När det gäller Zaplife så är det enligt mig en suspekt sajt som inte förtjänar mitt intresse mer än att sajten spammar folk!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag har också blivit spamad av zapfile. Skulle vilja tala med dig. Kan inte du ringa mig på 0709709088

Johan Staël von Holstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...