Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn bootar inte efter bytt nätenhet! Hjälp!


evaprivat

Rekommendera Poster

Häromdagen pajjade nätenheten plötsligt och datorn dog. Jag som skulle leka Fröken Duktig slet ur alla sladdar utan att skriva ner hur dom satt. Smart, jag vet. Köpte ny nätenhet, lyckades till min förvåning byta den utan problem och datorn har nu ström.... MEN - den bootar inte!! Kan nåt ha gått sönder när den gamla pajjade eller är det bara jag som har kopplat fel?? Borde det inte räcka med att ha ström i moderkortet och hårddiskarna för att den ska boota? Någon mer enhet som jag måste koppla in för att den ska starta? Det är väl bara en kontakt som ska sitta på moderkortet (den största) eller är det flera? Snälla hjälp!!!!!!!

/evaprivat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag hittar bara en sådan kontakt på moderkortet, men när jag sätter sladden där så startar datorn inte ALLS!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter allvarligt! Det finns bara en sån kontakt från nätaggregatet som ska sitta i en plats på moderkortet. Låter som om CPU:n inte är riktigt frisk.

 

Vad hände när det gamla nätaggregatet slutade fungera? Strömavbrott?

 

[inlägget ändrat 2008-02-12 13:45:26 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget strömavbrott eller nåt. Jag höll på och läsa mail, inget konstigt. Det liksom "pyste" till och sen dog datorn och blev helt strömlös.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att nätaggregatet lade av? Det kanske var CPU:n i stället? Eller moderkortet. Titta om du har några brända kondensatorer på moderkortet intill CPU:n. De ser ut som centimeterstora cylidrar. Titta i toppen på dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta ser ok ut, men EN ser skum ut.... bränd vet jag inte, kanske, den är liksom brun i toppen.....

 

Jag vet inte att det var nätaggregatet, jag bara gissade.... Och när strömmen kom åter med det nya blev jag ännu säkrare på det. Men du har ju helt rätt, kan ju lika gärna vara CPUn eller MB....... :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då behöver du nog byta moderkort eller möjligen byta bara kondensatorn om du är duktig på att löda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för poängen!

 

Om du inte har för gammal dator borde det gå att få tag på ett moderkort som passar. Vad är det för dator, märkesdator, hemmabygge? Du kan se beteckningen på moderkortet nånstans (Asus, Abit, Msi...).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja det alternativet finns ju alltid. ;)

 

Men det kan ju finnas delar i den som är värda att spara, nätaggregat, hårddisk, CD/DVD, diskettenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en hemmabygd dator som funnits i livet alldeles för länge. Dags för containern. Tur att jag hade backup på allt! Ska slakta de vitala delarna, sen får det vara. Tack för alla svar!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...