Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows startar inte - alternativ atkomst av filer for backup


manyaro

Rekommendera Poster

Har pa senaste tiden kampat med en hel del virus, och i veckan gick det sa langt att Windows klappade ihop totalt. Nar jag startar datorn far jag endast ett meddelande som sager att en systemfil saknas och maste ominstalleras. Aven om jag skulle installera om filen och pa sa vis fa igang Windows skulle ju alla jobbiga virus fortfarande finnas kvar, sa darfor vill jag nu istallet bara formatera om allting. Forst vill jag dock radda en del viktiga filer (Mina dokument tex). Undrar darfor om det finns nat smart satt att komma at dessa filer utan Windows. Anvander just nu datorn genom en ubuntu-live-skiva, som ger mig tillgang till internet, men inte till datorns harddiskar (Can not mount drive). Nagon som har nat tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...because as a windows user you don't know nothing about command line.

 

Hehe, kollade in lanken, men som antytt ovan ar windows-anvandare som jag inte de basta pa kommandon :). Finns inget enklare satt? Kanns som att det borde vara ett inte alltfor ovanligt problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markte forresten att nar jag forsoker komma at mina harddiskar kommer det upp ett meddelande som sager:

 

LogFile indicates unclean shutdown (0, 0) Failed to mount '/dev/sda1': Operation not supported Mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action: Choce 1: If you have Windows then disconnect the external devices by clicking on the 'Safely Remove Hardware' icon in the Windows taskbar then shutdown Windows cleanly. Choice 2: If you don't have Windows then you can use the 'force' option for your own responsibility. For example type on the command line: mount -t ntfs-3g/dev/sda1/media/disk -o force Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file: /dev/sda1/media/disk ntfs-3g defaults,force 0 0

 

Eftersom jag inte kommer at Windows testade jag att skriva in raden fran alternativ 2 i terminalen. Blev dock inte mycket klokare. Vad menas med den sista meningen (och med "force" rent allmant)? Ursakta noobheten ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa, makes sense :thumbsup:

 

Hursomhelst, har testat diverse kommandon men det star att bara root har tillgang till dem. Losning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...