Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

har du en snabb hdd - TÄVLING!


Gurre G

Rekommendera Poster

Tänkte ha en liten tävlig/test vem som har snabbast hårdisk så man kan jämföra mot andra diskar och se hur man ligger till, om man måste köpa en ny eller om den håller ett år till....

 

Ladda ner hdtune på www.hdtune.com och testa hur snabb DIN hårdisk är. Ta en skärmdump och bifoga den här i forumet. Skriv också hur gammal disken är!

 

 

min hdd är ca 2 år gammal 160gbstor och halvfull!

[inlägget ändrat 2008-02-10 15:13:11 av gurre g]

1029173_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en skärmdump och bifoga den här i forumet.

Western Digital Raptor (10000rpm) x 2 i RAID0. 2 år gammal.

Har 3 partitioner med ett operativsystem på varje.

 

[bild bifogad 2008-02-10 15:27:36 av Maratonmannen]

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-02-10 15:29:55 av Maratonmannen]

1029189_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WD Raptor 10000rpm i min burk också, tre st, men ingen RAID-konfig. XP64 på 36, Vista på 74 och spel/övrigt på en 150GB-disk uppdelad i två partitioner.

 

Resultatet är från 36:an under XP64. Skulle vara intressant att mäta under Vista också. :)

 

[bild bifogad 2008-02-10 18:46:10 av RN]

1029242_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 st Seagate Barracuda 7200 250GB 7200 RPM utan raid

 

Dryga 1,5 år gamla.

 

Bägge halvfulla.

 

Edit: XP Pro på ena, kör för tillfället 3 olika OP virtuellt på systemdisken samtidigt, totalt fyra OP.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[bild bifogad 2008-02-10 21:40:59 av //gästen]

[inlägget ändrat 2008-02-10 21:43:43 av //gästen]

1029291_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

nu har jag köpt en ny 250 gb wd caviar 16mb cache den funkar bra men det står att den ska ha 8.9 ms söktid men resultatet visar 16.9 varför?? någon som vet ??

 

PS. notera att jag andvände datorn under tester och därför ser den bra hackig ut, antivirus programmet var också på vilket ochså skapar hack.

 

[bild bifogad 2008-02-19 19:39:03 av gurre g]

1031844_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. notera att jag andvände datorn under tester och därför ser den bra hackig ut, antivirus programmet var också på vilket ochså skapar hack.

I så fall är resultatet inte särskilt tillförlitligt då disken ju inte enbart har varit upptagen med HD Tune utan även med att ladda andra typer av program och/eller data (den har då hoppat mellan programmen i takt med att processorn skiftat sina beräkningar mellan dem och har då alltså blivit omdirigerad hit och dit av den senare).

 

Hursomhelst såg det ju ut som att nya disken ändå är snabbare än den förra, men du har väl tänkt på att den behöver korrekta drivrutiner också vilka tillhandahålls av moderkortstillverkaren eller hellre av de som ligger bakom dess chipset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man ha en SNABB hårddisk?

 

Det struntar jag i!

 

En PATA disk, en Western Digital Caviar WD1200BB, http://www.storagereview.com/WD1200BB.sr

som suttit i datorn sedan den föddes för nu kanske fem år sedan.

 

Edit: HD Tune har varit i fred att arbeta med hårddisken men parallellt har Dscaler använts för att titta på TV. Därav den höga CPU-användningen. Dscaler påverkar EJ testet.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2008-02-19 21:51:06 av Monshi]

[inlägget ändrat 2008-02-19 21:52:23 av Monshi]

1031892_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den är inte mycket segare än min gamla hdd och min gamla är bara 2 år jämfört med din på 5 ÅR!!! min gamla var helt ärligt sakt skit!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja den är mkt snababre datan startar nästa dubbelt så snabbt (nästan) men vadå vilka drivrutiner ska jag skaffa, wd caviars eller windows??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men vadå vilka drivrutiner ska jag skaffa, wd caviars eller windows??

Drivrutinerna till moderkortets själva chipset och i det här fallet då sydbryggan (till vilken hårddiskar indirekt kopplas, må det vara SATA eller PATA).

 

Exempelvis mitt Asusmoderkort har Nvidiachipset (Nforce 4) varför jag hämtar paketet med drivare ifrån de senare – visar bara för att åskådliggöra:

http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_nf4_winxp64_6.86_uk.html

 

Kolla upp med cpu-z vilka som har gjort ditt chipset och tanka följaktligen ifrån tillverkarens hemsida:

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

P.S. Ibland installeras SATA-drivare helt separat ifrån de övriga till moderkortet.

 

 

[inlägget ändrat 2008-02-20 17:28:00 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man ha en SNABB hårddisk?

Men hårddiskar är ju inte snabba, kan omöjligen vara det, utan är en olidlig källa till magsår o dyl. ;-) Lite allvarligt så är alla väntan orsakad av hårddisken faktiskt ganska stressande..! All dötid kostar antagligen också en hel del pengar ute bland företagen i form av utebliven produktivitet etc(?)

 

När hybrid- eller flashdiskarna blivit lite mer kommersiellt gångbara är jag den första att skaffa någon av dem.

 

En PATA disk, en Western Digital Caviar WD1200BB,

Tycker iaf att resultatet var klart godkänt för en så gammal disk... måste vara för att den snurrade i 7200RPM och hade 8MB cache (själva gränssnitten PATA/SATA är ganska betydelselösa i sammanhanget). :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Gammal tråd men men... Jag kör iaf också RAID nu så att man kom upp i nivå med vad Maratonmannen hade. :)

 

[bild bifogad 2009-06-02 15:34:27 av RN]

1143156_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, jag är inte ensam om att välja bättre med snabbt än säkert :)

 

Den där var snarlik min... trevligt att för en gångs skull ha ett system som matchar en annans. Vanligen brukar mina datorer ligga snäppet under andra med liknande bestyckning.

 

Det som snurrar är två Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339251 , i en Raid0 konfig.

 

men fasiken vad den dippade vid 80%. Var i princip stabil, svagt stigande dit, men sedan.. ough.

 

får köra igen och se om det blir lika...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2009-06-02 16:30:33 av Monshi]

1143170_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men men...

SATA generation 2 (VelociRaptor) och dubbel diskstorlek mot tidigare, ger lite bättre i detta syntetiska test.

Första bilden: Vista Ultimate SP1 x64 svensk.

Andra bilden: Windows 7 Ultimate RC x86, svensk.

 

[bild bifogad 2009-06-02 17:18:59 av Maratonmannen]

1143183_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOW vilka histnande hastigheter :thumbsup:

 

Med tanke på att du kör raid, vad kör du för kontrollerkort ?

 

är det en standard intel ICH10R eller något mera avancerat måtro ?

 

[log] Tänkte köpa 1 altenativt 2 stycken samsung spinpoint 1TB och troligen lägga ihop dem till en stor snabb volym, undrar om mitt p45 moderkort kommer strypa farten...[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att du kör raid, vad kör du för kontrollerkort?

Intel ICH7R integrerat på ett nästan 3 år gammalt Asus moderkort (P5WDG2 WS Pro) med senaste (feb 2009) drivers från Intel.

Diskarna är 10000rpm.

Förmodligen de sista hårddiskarna jag köper. SSD står och knackar på dörren.

 

[inlägget ändrat 2009-06-02 17:46:12 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså, visste inte att ett ich7r klarade sånna hastigheter, grymmt :thumbsup:

 

Då borde väll inte ICH 10R flaskhalsa två 1tb samsung spinpoint diskar ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...