Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

koppla lampa


stuckinabox

Rekommendera Poster

Precis varit och köpt nya taklampor. När jag öppnar kartongerna ser jag att sladden inte är ihopkopplad med lampan. Från sladden kommer det en blå och en brun tråd(hjärnsläpp för rätta ordet). Dessa ska kopplas till ett vitt hölje på lampanordningen med fyra småskruvar där det står ett L på ena sidan och ett N på andra. Man ser inte på lampanordningen vilken tråd som är brun och vilken som är blå så jag antar att dessa L och N ska säga mig något? Eller spelar det ingen roll var den blå respektive bruna skruvas fast?

Ja jag är dum i huvudet och ja, jag hatar att saker inte är färdiga när man köper dom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

L står för fas (live) och N för nolla (neutral) . Nollan brukar för det mesta (alltid) vara blå, så koppla den bruna på L och den blå till N så bör det bli rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du,

Utan att vara elektriker vet jag att L är ledare och N är nolla. Det spelar ingen roll hur du kopplar dom så länge ingen grön/gul sladd är inblandad. Ps. Det finns inga dumma frågor bara dumma svar :-)

Danne

 

 

Edit, Helt rätt Peter, frånsett elektriker som kopplade ström i min nya utbyggnad, han hade ett "eget" system, har för mig att han körde brun som nolla, lite klurigt att komma på...

[inlägget ändrat 2008-02-06 19:23:38 av Dan Wålarö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit, Helt rätt Peter, frånsett elektriker som kopplade ström i min nya utbyggnad, han hade ett "eget" system, har för mig att han körde brun som nolla, lite klurigt att komma på...

 

Att köra brun som nolla är lite udda, men såvitt jag vet är det inget direkt olagligt, fast kanske olämpligt i vissa fall.

 

Den enda kabel som måste ha en bestämd färg är skyddsjord, som ska vara gul/grön.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...