Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Växla mellan operativsystem


Sebbe88

Rekommendera Poster

Jag vet att jag någonstans sett att man kan virtuellt växla mellan t ex Linux och windows på skärmen då man har båda installerade.

Alltså välja partition som körs helt enkelt.

Jag har installerat och lyckats få både windows och linux att fungera. Får en fråga vilket jag vill starta när jag startar datorn. Men om jag nu sitter med Linux så skulle jag vilja kunna med en tagentkombination kunna byta till windows.

 

Hoppas någon förstår vad jag menar och kanske till och med har en lösning!?

 

MVH Sebastian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Är det Virtualicering du är ute efter. Där man med hjälp av ett tilläggsprogram kan köra olika virtuella maskiner med olika operativsystem samtidigt på datorn och enkelt växla mellan dessa.

 

De finns flera olika program för detta. Du kan läsa om de i Techword nr 11 2007. Här har du en bra artickel som jämför olika program http://arstechnica.com/reviews/apps/vm.ars/1

 

Du kan också söka på:

* Virtualization på Wikepedia

* Microsofts programet heter Virtual PC 2007

* VMware program heter VMware Desktop, se www.vmware.com

 

Techword har en särskilld avdelning om Virtualicering men den verkar mest vara inriktad på serversidan vilket är ett hett ämne för närvarande.

 

Men tekniken ställer rätt hårda krav på maskinen och mängden minne om den inte skall bli rätt segt och de finns en del begränsningar på t ex USB användning. Men du får väl läsa på.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...