Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
eloidan

Ursäkta en nybörjarfråga om bildupplösning.

Rekommendera Poster

Jag har en 15,4" skärm med 1280x800 upplösning. Om jag vill klistra in högupplösta bilder, men måste förminska dem för att de skall få plats och få rätt proportioner, hur blir det för då för en person som tittar på min hemsida om han har en 17" skärm med 1440x900 eller 1920x1200 upplösning? Blir bilderna för honom högupplösta, eller blir det samma låga upplösning som på min skärm?

Tack på förhand!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilderna ändrar sig inte i sin upplösning men dem kommer att visas som mindre bilder på 17tums skärm med högre upplösning.

Men varför ska du visa högupplösta bilder på en hemsida?

Hur stora är bilderna i Mb(kb)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror, utan att vara säker, att webbläsaren

helt enkelt mappar bilden pixel för pixel på

skärmen.

Det betyder att om du har en bild som är 400

pixlar bred, så kommer det på en skärm som

är 800 pixlar bred ta upp halva skärmen.

Och på en skärm som är 1200 pixlar bred så

kommer samma bild ta upp 1/3 av skärmen.

Så svaret på din fråga, tror jag alltså, är att

det blir samma dåliga upplösning på hans

skärm som på din skärm.

Det går kanske att göra något script som

laddar olika bilder med olika upplösning

beroende på hur stor skärm användaren har.

mvh Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill ha högupplösta bilder för att presentera mina produkter, så att kunder kan se så tydligt som möjligt. Jag vet ännu inte hur stora bilderna blir i Mb(kb). Jag tänkte köpa en bra kamera att koppla in i datorns USB-uttag och föra över bilder med.

[inlägget ändrat 2008-02-01 15:33:54 av eloidan]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Det betyder att om du har en bild som är 400

pixlar bred, så kommer det på en skärm som

är 800 pixlar bred ta upp halva skärmen.

Och på en skärm som är 1200 pixlar bred så

kommer samma bild ta upp 1/3 av skärmen."

Det innebär alltså att hemsidor som ser normala ut på en enkel dator blir väldigt små, med pytteliten text, om de öppnas på en skärm med HD-upplösning (1920x1200 )? Det låter inte praktiskt användbart. Kanske det går att anpassa helt enklet genom att dra ut fönstret, eller också kanske datorns program är anpassat så att den förstorar. Annars skulle man ju behöva förstoringsglas. ??

Jag tänkte ha en högupplöst bild, t.ex. 1000 pixlar bred, förminska den till kanske hälften, 500 pixlar, för att kunna klistra in på min hemsida. Frågan är då om den ursprungliga data-informationen om bilden (1000 pixlar) finns kvar, så att när en person får upp sidan på en skärm med högre upplösning så kommer bilden (tillsammans med hela hemsidan) förstoras och anpassas efter hans skärms storlek. Och att bilden då fylls på med mer detaljer (pixlar) anpassat till upplösningen på hans skärm. (Alternativt möjligheten att kunna klicka på bilden för att se den i full storlek.) Eller är hela bildens information omformaterad till 500 pixels för att jag minskade den 50% när jag klistrade in den?

Hoppas inte detta lät för rörigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver(ska) inte ha högupplösta bilder på hemsidan som besökarna ska surfa runt på bara för att få tydliga bilder.

Det gäller att lära sig tekniken för att bibehålla kvalitén på bilderna ifrån högupplösta till lågupplösta. Gör du rätt ser du inte någon skillnad(direkt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det lika bra att göra en bra och snygg hemsida med en liten 15,4" laptop (1280x800 pixlar), som med en 17" eller större skärm (1440x900 eller 1920x1200 pixlar)?

Jag har inte riktigt kunna bestämma mig vilken storlek jag behöver.

[inlägget ändrat 2008-02-02 12:56:58 av eloidan]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad du har för skärm har ju absolut inget att göra med hur snygg din webbplats blir. Hänger inte med på vad du menar. Skall du dock jobba med webbdesign så är det förstås praktiskt att ha så hög upplösning på skärmen som möjligt eftersom det kan vara trevligt att se hela sin webblayout samtidigt som toolboxes och dylikt i ditt layoutverktyg är synliga och tillgängliga samtidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Hänger inte med på vad du menar."

En websida är ju visuell, som en tavla. Jag tänkte att med en större skärm med högre upplösning så blir det lättare att exakt se och mäta hur man placerar och passar olika bildfält intill varandra.

[inlägget ändrat 2008-02-02 14:21:36 av eloidan]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvärtom, med högre upplösning (på samma skärmstorlek) blir det svårare att göra exakta mätningar, eftersom varje pixel blir mindre visuellt sett. Hursomhelst skall du ändå finslipa dina mätningar/positioneringar i din stilmall och inte i det visuella verktyget du använder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Skall du dock jobba med webbdesign så är det... trevligt att se hela sin webblayout samtidigt som toolboxes och dylikt i ditt layoutverktyg är synliga och tillgängliga samtidigt."

Är 15,4" laptop med 1280x800 pixlar för liten i såfall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min laptop är på 15" och 1400x1050 vilket jag personligen tycker känns som ett minimum, men visst klarar du dig med 1280x800. (En webbplatslayout bör ändå inte överstiga 1000 pixlar i bredd)

Det är så personligt (och självklart även synrelaterat) det där vad man trivs att jobba i för upplösning. På min stationära jobbar jag exempelvis i 1900x1280 eller nåt sånt på en 21"-skärm, vilket många skulle uppleva som alltför plottrigt och smått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(En webbplatslayout bör ändå inte överstiga 1000 pixlar i bredd)

Tack så mycket. Det känns som om jag börjar få klarhet. Är 1000 pixlar brett alltså nån slags standard för de flesta hemsidors storlek?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är 1000 pixlar brett alltså nån slags standard för de flesta hemsidors storlek?

Någonstans mellan 800 och 1000 brukar de flesta normalsajter ligga på (mindre går ju bra det också förstås). Förvisso sitter de flesta idag med högre skärmupplösningar, men väldigt många väljer att inte ha sina webbläsare maximerade och jag (och väldigt många med mig) anser att man ska kunna se hela (eller åtminstone det huvudsakliga) sidinnehållet ändå, utan att behöva scrolla i sidled.

[inlägget ändrat 2008-02-02 14:57:37 av Anjuna Moon]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du ska använda ett "fotogalleri" av nån typ. Jag har inget speciellt tips just nu. Det innebär i alla fall att man kan surfa runt och kolla på småbilder (=snabb nerladdning) men när man klickar på en bild får man se den i full kvalitet.

Sen finns det ju lite roligare alternativ. Ett roligare men ändå mycket snabbt och effektivt alternativ är Slimbox:

http://www.digitalia.be/software/slimbox

Använder Flash för bildvisning och är riktigt smidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara en sak som inte riktigt stämmer i det här. När jag har tittat på och jämfört 15" (1280x800) och 17" (1920x1200) skärmar i affären, t.ex. för Vaio, så har de gemensamma exempelbilder i sitt program (Vista Home Premium). Men när man tittar på bilderna anpassar de inte sin storlek efter pixelantalet, utan efter skärmstorleken. Så en bild som visas över en viss % av skärmen i 15" datorn, visas även över samma % av skärmen i 17" datorn. En bild som täcker hela skärmen i 15" blir då ungefär 1280 pixlar bred, medans samma bild i 17" är 1920 pixlar bred. Bilden i 17" datorn presenteras större och har samtidigt högre upplösning och skärpa i detaljerna.

Det var så jag föreställde mig att websidor presenteras. Alltså större i 17" datorn, och att bilderna på websidan då kunde ses i skarpare detalj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst går det men då måste bilderna lagras med den "bästa" kvaliteten. Kan vara lite tråkigt för de med indre fönster/skärmar att behöva ladda ner alldeles för stora bilder. Webläsare brukar dessutom vara dåliga på att skala om bilder så det ser inte snyggt ut. Man kan iofs försöka skicka olika upplagor av bilderna beroende på fönstrets storlek men det har ju sina nackdelar det också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...