Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Select case som funktion i excel ej VBA

Martal

Recommended Posts

Skulle behöva en select case som en funktion i excel ist. för som ett vba-script eftersom jag inte vet hur dessa blir dynamiska.

t.ex

hus

bus

mus

sus

står i fyra celler. Om man då skriver "hus" i en specifik cell så ska texten "hej" komma fram i annan specifik cell. Skrives "sus" in ska texten "då" dyka upp. Skrivs "bus" eller "mus" in ska default texten "bye" dyka upp. Finns det någon färdig funktion för detta i excel.

En aning rörigt men hoppas någon förstår..

/M

Låter som om du vill ha sökord i en kolumn och träffar i en annan. Dvs skriv sökordet i A-kolumnen och det du vill visa i B. Använd sedan PASSA+INDEX eller LETARAD för att söka och presentera.

Ex.v.

=LETARAD(D1;A1:B10;2;0)

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Tack för ett snabbt svar helt tillfredställd med LETARAD känner jag mig inte. (Kan vara någon misstolkning från min sida). Så jag beskriver samma exempel igen fast försöker vara lite tydligare med min fråga. =D

På Blad2 så har jag från A1:A4 hus,bus,mus,sus med dessa fyra skapar jag via Data/verifiering.../Lista en lista som ligger på A1 blad1 över hela kolumn blad2!A och ignorerar tomma celler.

Om jag nu väljer "hus" ska svaret på hur jag testar detta förhållande dyka upp i Blad1!B1. Och om jag väljer bus eller mus så ska ett default svar dyka upp. Detta svar ska även dyka upp om jag väljer att utöka min lista med t.ex "lus"

bifogar en vba-kod som beskriver detta (hoppas jag).

Select case Cells(1,1).value

case "hus"

Cells(1,2).value= "Testas med .."

case "sus"

Cells(1,2).value="Testas med något annat"

case else

Cells(1,2).value="Testas ej för tillfället"

End Select

Grejen är att jag vill inte hålla på att skriva(alt. klipp och klistra) nya svar för varje nytt värde i listan. Utan det ska finnas ett default svar som inte ska vara #saknas.

Nu är det som jag skrev i första inlägget att jag vill ha en excel funktion som kan göra detta åt mig som då inte skrivet i vba för att få behålla arket dynamiskt.

Ska läsa på om PASSA+INDEX nu...

/M

Då låter det som PASSA-INDEX kan fungera bäst. Tillsammans med en OM-sats.

I cell B1 skriver du

=PASSA(A1;Blad2!A:A;0)

I C1 skriver du

=OM(ÄRFEL(B1);Blad2!B1;INDEX(Blad2!B:B;B1))

Fast nu är det bara en sökning så fördelen med att dela dem kanske inte är så uppenbar så du kan egentligen skriva såhär likväl:

=OM(ÄRFEL(LETARAD(A1;Blad2!A:B;2;0));Blad2!B1;LETARAD(A1;Blad2!A:B;2;0))

Givet då att det du söker efter står i A1 på samma blad, listan du söker i finns på blad2 A:B, sökkolumnen är A och värdet du vill ha står i B. Ditt standardsvar står i B1 på blad2.

reserverar mig för felskrivning, icke testat formlerna men de borde vara rätt.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...