Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SQL Servern hänger sig efter ett par timmar


suddaren123

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har ett väldigt tungt problem för tillfället som vi inte hittar någon lösning på. Anledningen till problemet är att SQL Servern hänger sig, den ända lösningen som finns är att starta om SQL Servern och därefter flyger allt fram utan några problem.

 

Problemet uppstod i samband med att vi installerade ytterligare minne, men jag kan inte hitta något runt denna installation som skulle ha kunnat orsaka problemet. Ofta kan det gå ett par dagar innan en ny hängning uppstår så man måste ständigt bevaka SQL Servern, det finns alltså ingen logik :( Trots hängningen kan man surfa runt på portalen men det går väldigt segt. Kan det ha något med minnesinstallationen att göra? Jag har kontrollerat alla pågående script som körs under hängningen med SQL Server Profiler men inte hittat någon hint.

 

Har någon varit med om liknande? Har ni några tips på hur jag ska felsöka? Finns det någon mjukvara som kan kolla var som händer "under ytan", alltså även de processer som pågår, inte bara de som körs via SQL Server Profiler.

 

Lite info om SQL Servern:

Inter® Xeion® CPU, X5355 2.66 Ghz, 2.66 gHz, 16.0 GB of RAM, SQL Server 2005

 

Tacksam för all hjälp kring ovanstående!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för OS?

Hur många CPUer?

Har du ställt in i SQL-server att den ska jobba med rätt antal CPU och rätt mängd minne? (normalt går det automatiskt, men man kan med fördel själv ända detta)

har ni några index eller triggers som jobbar för mycket?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret.

 

Vad har du för OS?

Microsoft Windows Server 2003, Standard x64 Edition

Hur många CPUer?

Två stycken 2.66Ghz

Har du ställt in i SQL-server att den ska jobba med rätt antal CPU och rätt mängd minne? (normalt går det automatiskt, men man kan med fördel själv ända detta)

Nej, detta har jag inte gjort, har du några förslag på hur detta skall ställas in? Är det beroende på upplägg etc. eller finns det någon "standard" som är lämplig?

har ni några index eller triggers som jobbar för mycket?

Detta kan jag inte svara på, finns det någon sätt att mäta detta på?

 

Tack för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...