Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Prestandaproblem Ubuntu 7.10


ovea

Rekommendera Poster

Tjabba.

Har kört ubuntu ett tag nu och tycker över lag att det är ganska trevligt. Dock upplever jag en hel del problem med prestanda.

Det jag märker är att om man t.ex kör en film på youtube så ligger cpu på 100% vilket verkar resultera i att filmen inte går helt ryck fritt. Detta borde ju inte vara speciellt krävande tycker jag.

 

jag har en P4 Celeron 2.0 GHz 1Gb minne.

följande får jag fram när jag kör scanpci angående grafik

pci bus 0x0001 cardnum 0x00 function 0x00: vendor 0x1002 device 0x5144

ATI Technologies Inc Radeon R100 QD [Radeon 7200]

 

Jag har provat både ati och radeon driver i Xorg.conf och jag tycker att jag får en viss förbättring i prestanda när jag kör med radeon, men jag har ingen aning om det är den rätta drivern för mig. Vore tacksam om någon kunde hälpa mig med ett bra svar på det.

 

Jag tar upp detta med grafiken eftersom jag misstänker att det är det som är problemet för mig.

 

mvh

Ove

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, din dator verkar det inte vara något problem med

 

Har du testat med proprietära drivrutinerna?

Funkar inte dom, har du testat att installera drivrutinerna med envy?

 

Vilken flash version använder du? Flash eller gnash?

Kolla systemhanteraren vilken process som tar mycket

du kan även i terminalen köra

top

Vad får du då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har nu testat att att installera drivrutiner med envy.

När jag försöker installera Ati drivers automatiskt med envy får jag ett meddelande om att det inte finns några drivrutiner som matchar mitt grafik kort. Jag provade då alternativet installera manuellt med varningen att jag gör det på egen risk. Det visade sig dock att detta inte alls funkade, jag kunde inte köra högre upplösning än 800x600 efter det så jag bytte tillbaka.

 

Sedan har jag kört htop medans jag tittar på en film i youtube, högst på listan ligger då X med knappt 55% CPU, och sedan firefox med knappa 45%. alltså totalt nästan 100%. Byter jag ut ati mot radeon i xorg.conf får jag X 45% firefix 45%, alltså lite marginal till 100% men jag tycker fortfarande att detta känns lite väl mycket.

 

försöker jag titta på en .DV video i Cinelerra så blir det 100% cpu och mycket hackig bild. cinelerra står då för dom 100%.

 

/Ove

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...