Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator+"hemmabio"=sant?


kang

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en seg dator utan DVD-brännare och undrar om det går att göra om den till en internet- och filmvisningsenhet hemma för barnen?

 

Jag är fullkomligt teknikstörd så jag vet inte alls vad som funkar eller inte, om ni tycker att jag undrar konstiga saker.

 

Men. Jag skulle vilja använda datorn för att spela upp filmer. Och dessa filmer skulle jag helst vilja ha på en hårddisk för att slippa 3000 utslängda, tomma video-/dvd-fodral eller fel skiva i fel fodral, skivor som går sönder pga små fingrar med ketchup på etc. Dessutom har jag mycket begränsat med plats och skulle uppskatta om man kunde spela av/över alla videofilmer och dvd till en hårddiskenhet och spela upp filmerna därifrån istället.

 

Mycket tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är om du har en DVD-läsare i datorn. Då kan du kopiera filerna på DVD-skivan till en mapp på disken. Obs att det går åt ca 4,7 GB per DVD!

 

För att spela upp videon, ladda hem gratisprogrammet VLC Media Player:

 

http://www.videolan.org/

 

Starta sen programmet och välj

 

Arkiv > Öppna katalog... > (peka ut mappen med videon)

 

 

Om du inte har DVD-läsare, kopiera till en annan dator och kopiera över nätverket om du har sådant.

 

Om inte heller detta är möjligt, koppla s-videosignalen från DVD-spelaren till ett videofångstkort på datorn (du kanske har ViVo på grafikkortet?) och spela av på ett mindre platskrävande format, t ex mpeg4 (XviD, DivX).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...