Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kontrakt för publicering av bilder


karinrehnberg

Rekommendera Poster

karinrehnberg

hej,

 

håller på att starta en blogg med bland annat bilder på personer som jag ser på gatan i min stad

 

JAg inser att jag behöver någon typ av kontrakt som de skriver på för att jag skall kunna publicer bilderna på dem på bloggen

 

JAg vill försöka göra kontraktet så lätt och kort som möjligt.

 

Är det någon som vet hur ett sådant skall se ut, vad där måste stå, eller vad man kan hitta ett utkast/mall på ett sådant på engelska/svenska?

 

Tack på förhand!

 

mvh Karin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan du ansöka om utgivningsbevis hos Radio- och TV-verket i Haninge och sedan fungerar det som för vilken nättidning som helst. Detta gör att du inte behöver skriva kontrakt med de som du publicerar på din blogg.

 

Beviset kostar 2000 kr men gäller sedan i tio år.

 

http://www.rtvv.se/se/Internet/utgivningsbevis/

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men funkar det för "vad som helst"?

 

"Utgivningsbevis kan utfärdas om webbplatsen:

 

* tillhandahålls på särskild begäran, "

 

Begäran av vem?

 

Men aoavsett det, finns det idag något som förbjuder publicering av bilder?

 

[inlägget ändrat 2008-01-26 22:42:16 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men aoavsett det, finns det idag något som förbjuder publicering av bilde

Jag minns bara att det för ett par år sedan diskuterades att just slopa förbudet i PUL mot att publicera bilder. Gick den förändringen igenom så behövs förstås inget tillstånd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig jag läst ett utlåtande från datainspektionen där man tolkar PUL utifrån bilder och då kommer fram till att de inte har med PUL att göra så länge bilderna inte uppenbarligen kan anses vara förnedrande för personen ifråga.

 

Har tyvärr ingen länk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller på att starta en blogg med bland annat bilder på personer

 

Från Datainspektionens site http://www.datainspektionen.se/internet/fragor/index.shtml#lagga_ut

 

(det som gäller för en kompis lär gälla för alla)

 

"5. Kan jag lägga ut en bild på en kompis på Internet utan att fråga om lov?

 

Du ska alltid fråga din kompis om det är OK för honom eller henne att lägga ut bilden.

 

Ett foto som är taget med en digitalkamera eller mobiltelefon är en personuppgift om man kan se vem bilden föreställer. Det innebär att man måste ta hänsyn till reglerna i PuL.

 

För att publicera bilden på Internet gäller särskilda regler som oftast förutsätter samtycke från den som finns på bilden — dvs. att man frågar om lov innan man lägger ut bilden.

 

Läs mer i informationsbladet Personuppgiftslagen och Internet (PDF-fil 82 kb) http://www.datainspektionen.se/pdf/faktablad/internet.pdf

 

6. Hur ska jag fråga om lov för att lägga ut en bild på Internet?

 

Att fråga din kompis om lov för att t.ex. lägga ut en bild på Internet är det som i personuppgiftslagen kallas för att inhämta samtycke från den registrerade.

 

När du frågar din kompis om lov att lägga ut bilden måste du berätta vad du tänker göra med bilden och på vilken sajt du tänker lägga bilden. Bara för att din kompis tycker att det är OK att lägga ut en viss bild på en viss sajt får du inte lägga ut andra bilder av kompisen och inte heller lägga ut bilden på en annan sajt. Då måste du fråga om lov igen.

 

Om din kompis säger att han eller hon inte längre vill att bilden ska finnas kvar på sajten måste du ta bort den.

 

Om ni blir osams om kompisen verkligen gett dig lov att lägga ut bilden är det du som på något sätt måste bevisa att han eller hon godkänt det. Företag och myndigheter brukar ofta be att den som lämnar sitt samtycke skriver under ett papper att man godkänt publiceringen.

 

Du kan läsa mer i vår skrift som heter Samtycke enligt personuppgiftslagen. http://www.datainspektionen.se/pdf/skrifter/nr11.pdf

 

**********

 

Sen kan du ju fundera på om publiceringen på nätet kommer att betraktas som "harmlös" av alla som fotograferats... Är den harmlös så krävs inget tillstånd alls, men å andra sidan vet man ju inte förrän efteråt om någon fotograferad sagt till någon annan att han/hon den veckan skulle vara någon helt annanstans, så att web-fotot plötsligt inte längre alls är harmlöst....

 

Ett medgivande borde kunna lyda så här:

"Jag godkänner att fotot på mig på gatan i X-stad publiceras på bloggen www.bloggsite.example/blogg. Jag har fått en lapp med webbadress och telnr till bloggaren att använda för den händelse jag ångrar mig i framtiden. Namn __________, telnr _______"

 

Hälsn

ClaesT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> * tillhandahålls på särskild begäran, "

> Begäran av vem?

 

Begäran av den som vill titta på webbplatsen. Till skillnad från exempelvis en direktsänd stream.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Men aoavsett det, finns det idag något som förbjuder publicering av bilder?

 

Ja, grundregeln i PUL är att det alltid krävs samtycke från de personer som syns på bilden. Sen finns det ju undantag, bland annat om harmlös uppgifter, men det blir ju alltid en tolkningsfråga, så det finns utrymme för onödigt tjafs. Bättre att betala 2000 spänn och slippa allt sånt, för då gäller inte PUL och Datainspektionen har inget att säga till om. I stället har man yttrandefrihet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre att betala 2000 spänn och slippa allt sånt, för då gäller inte PUL och Datainspektionen har inget att säga till om.

Det är ju intressant att det satts en prislapp på den personliga integriteten och inte var den speciellt hög heller. So much for PUL...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte fritt fram att göra vad som helst bara för att man har utgivningsbevis, det finns ju regler för tidningar också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...