Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med inspelning från digital-TV till inspelningsbar DVD, Phillips


Evolito

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har läst en annan tråd som behandlar ungefär samma sak men jag fick inte grepp om det. Har dessutom kopplat utan digitalbox. TVn har inbyggd sådan.

 

Utrustning:

Phillips HDTV med inbyggd digitalbox och kortläsare.

Phillips DVDR7310H inspelningsbar DVD med 250GB hårddisk

Scartkabel

Antensladd(ar)

 

Situation:

DVDn känner av vilken TV-kanal som spelas genom att t.e.x TV3 visas i dess display, detta sker när jag har läget "Digital-TV" på TVn och inte "EXT1" där scartkopplingen mellan TV och DVD går in.

 

Jag kan i detta läge, TV-läge med DVDn påslagen (i bakgrunden), spela in från TVn den kanal som är aktiverad i "Digital TV"-läget.

 

Problem:

Jag skulle vilja få in kanalerna i "EXT1"-läget och styra tv-kanalvalet med DVDn, som på en gammal hederlig VHS-maskin. När jag lyckats med detta kan jag väl (?) pausa live-TV som ska vara en av funktionerna/poängen med dvd-spelaren.

 

Detta lyckas jag ej med! Mina kanalsökningar i DVDn är förgäves. Har testat dels att ha antellsladd in till TVn samt scart. Dels antennsladd in i DVDn och en från denna till TVn samt scart.

 

Var ligger problemet? Går det inte att göra en vanlig kanalsökning i DVDn för att det handlar om digital-TV och inte analog TV? Skulle det vara lättare att få pausa live-TV om jag hade analog signal? Detta finns ju inte längre!

 

Hoppas någon förstår och kan bringa klarhet.

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag igen...

 

En sak slog mig.

 

Scarten mellan TVn och DVDn går ju FRÅN DVD till TV väl? I så fall får jag ingen input från digitalboxen (som sitter i TVn) till DVDn.

 

Då borde jag (?) ha YTTERLIGARE en scart FRÅN TVn (boxen så att säga) till DVDn?

 

På en inställning i kanalsökningen i DVDn kunde man nämligen välja decoder Yes or No och informationen som stod där var att man i så fall skulle ha en dekoder instoppad i videons andra scartjack. Vilket jag nu försökte göra.

 

Vanlig kanalsökning fungerade ändå inte =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...