Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utbyte CD-läsare mot DVD-brännare


rickard 1

Rekommendera Poster

I en minst 7-8 år gammal dator med WMe och Intel Pentium IIIE processor på 733 MHz,, tog jag bort en CD läsare och monterade in en DVD-brännare, Samsung SH-S182D 18X DVD+-R/RW. Jag installerade den drivrutin som WMe rekommenderade. Jag gjorde ingen specifik avinstallation av CD-läsaren.

 

Med två olika brännarprogram, Nero 6 och ett Kodak-program som levererades med en kamera, har jag försökt bränna ner bilder (jpg-format). Någon gång har det fungerat, men oftast inte. T ex efter bränning med Kodak-programmet rapporterar detta att korrekt antal bilder brännts ner och upptar ett visst antal Mbyte. När jag sedan kollar skivan i OS´s sökfunktion, rapporteras att skivan är tom. I något fall har jag kunnat hitta bilder på den brända skivan.

 

När jag går in i kontrollpanelen hittar jag ett annat namn, som varken stämmer med den nya DVD-brännaren eller den gamla CD-läsaren, under rubriken CD ROM; jag hittar också en gul cirkel med ett utropstecken i.

 

Uppenbarligen är inte den nya DVD-brännaren korrekt installerad.

 

Mycket tacksam för hjälp.

/rickard 1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en 7-8 år gammal dator så har du IDE enheter, dessa måste byglas för rätt funktion för att bios och windows skall kunna hitta den och detektera den rätt.

 

Oftast så kommer dom från fabrik byglade som Master, har du redan en enhet på samma kabel t.ex. en hårddisk också den byglad som master så detekteras inte din nya CD/DVD.

 

För att kolla upp detta så börja med att kolla hur din gamla CD var byglad, det brukar sitta en ettikett eller vara instansad i plåten för:

 

CL- Cable Select, SL- Slave och MA- Master.

 

På en IDE kabel (den breda bandkabeln) sitter det tre kontakter, den som sitter längst ut ifrån mittenkontakten skall sitta i moderbordetskontakt med randen mot siffran 1.

 

I andra änden av kabeln sitter det två kontakter lite närmre varandra, den längst ut skall sitta i Master enheten och Slave enheten skall sitta i mitten kontakten.

Randen på kabeln mot siffran 1, samma håll som strömmatningen på CD/DVD och hårddisken.

 

Om du nu har en Master redan installerad bygla då om din CD/DVD till slave, montera den på mittenkontakten.

 

Har du ingen annan enhet på IDE kabeln än din CD/DVD bygla den då som master och montera den på den yttersta kontakten.

 

Du kan bara ha en Master och en Slave på samma kabel.

Master skall sitta på yttersta kontakten och slave på mittenkontakten.

 

Du kan ha en ensam master på en IDE kabel men inte en ensam slave (brukar strula då).

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättetack för svaret,

 

Har följt dina instruktioner och såvitt jag kan bedöma, är DVD-brännaren rätt monterad.

 

Hur kan jag kontrollera att den är rätt installerad med rätt drivrutin??

 

Kan det vara så att datorn är för gammal för att driva en modern DVD-brännare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att datorn är för gammal för att driva en modern DVD-brännare?

 

Det skall inte vara några problem.

 

Du fick väl med en CD-ROM med brännaren med drivrutiner på?

 

Vilken version av Windows kör du?

 

Var den rätt kopplad ifrån början eller är den det först nu?

I så fall prova att i enhetshanteraren radera/tabort den felaktiga enheten, den med gult utropstecken, starta om datorn och låt den detektera din CD/DVD igen.

 

Alternativ 2.

Markera den felaktiga enheten välj att ta egenskaper och fliken drivrutin.

 

Välj att uppdatera drivrutin.

 

Välj från valen att söka själv på valfri plats, kryssa i valet för CD-ROM som en av sökplatserna, stoppa i CD'n med drivrutinen och om den inte hittar din brännare i alla fall välj "har diskett" och bläddra manuellt fram till CD med drivrutinen.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack igen,

 

Datorn jag jobbar med har Windows Millenium som OS.

 

DVD´n var rätt kopplad från början, såvitt jag kan bedöma. Kan ytterligare ett tecken på detta vara att den fungerat någon gång?

 

Jag fick ingen CD-ROM med när jag köpte brännaren, men jag har hittat en drivrutin på nätet. Jag försökte få datorn att uppdatera till denna rutin utan att lyckats; kanske beroende på att datorn "tror" att den gamla CD-läsaren sitter i. Jag skall pröva att radera den felaktiga enheten i Kontrollpanelen enligt ditt förslag i Alternativ 2.

 

Jag har datorn hos en kompis och återkommer med besked hur det har gått, alternativt fler frågor.

 

Jättetack för hjälpen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag avinstallerade DVD-brännaren, som du föreslog. Jag laddade sedan ner en drivrutin för denna brännare från nätet och lade den i en katalog på hårddisken. (jag fick alltså inte någon rutin med brännaren)

 

När jag sedan installerade brännaren igen, kunde jag inte få datorn att ta den nedladdade drivrutinen, utan den tog en annan drivrutin från år 2000. Detta trots att jag valde alternativet annan plats för uppdatering av drivrutinen; när jag sedan klickade mig fram till den nedladdade drivrutinen vägrade datorn att välja denna.

 

Jag kan naturligtvis lägga rutinen på en diskett om du tror detta kan ha någon betydelse??

 

Mycket tacksam för tips hur jag tvingar in rätt drivrutin för denna DVD-brännare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket tacksam för tips hur jag tvingar in rätt drivrutin för denna DVD-brännare.

 

Du skall inte behöva tvinga in någon drivrutin, då är det något som är fel.

 

DVD-brännare, Samsung SH-S182D 18X DVD+-R/RW

 

Sökte lite på nätet om denna brännare och upptäckte till min förvåning att jag själv har en likadan i en av mina maskiner.:)

 

Du kör ju ME, den maskinen jag har brännaren i har XP SP2 engelsk version, jag tog en dump över drivrutinen till denna, har du kollat om microsoft har en bätte för ME?

 

Vad heter den drivrutinen som ME valt åt dig till brännaren?

 

Bifogar bild på info om drivrutin för XP.

Tunna/

 

[bild bifogad 2008-02-08 18:05:17 av Tunna]

1028796_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...