Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Detta är väl prisvärt?


Gäst

Rekommendera Poster

Centrum är väl bara en lågbudgets no-name-produkt med ett namn ditsatt? Men billigt var det förstås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Centrum är väl bara en lågbudgets no-name-produkt med ett namn ditsatt? Men billigt var det förstås.

 

Förvisso.

 

Centurm 32" 100 Hz tjock-tv är vad jag har nu och den är helt ok för de 6 000: - jag betalde för 3-4 år sedan. När det är mycket blått så kan det se lite konstigt ut ibland men men...

 

Specifikationerna på Centrum 42" är helt ok. T ex RGB på 2 scart, 2 HDMI mm. Ska äta lite och fundera på om ett besök på NetOnNet kan vara lämpligt idag. Dom har öppet till 21:00 och jag har bara 5 mil dit.

 

Bosse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp aldrig en platt TV utan att testa den eller läsa vad andra tycker om den. Det man ger avkall på vid köp av en billig TV är

• LCD-panelen. Finns olika serier, olika kvalité på färgåtergivning, clouding och liknande

• Kretsarna för uppskalning av bilden. En mycket viktig del på en högupplöst TV då majoriteten av materialet vi tittar på idag är i SD-upplösning, dvs mångt lägre än TVns

 

Sedan är frågan vad du ska ha TVn till. Är det för att titta på TV eller kanske även för TV-spel eller anslutning av dator? Jag hävdar å det bestämdaste att om du endast lägger till någon tusenlapp så får du en TV som är mycket bättre än den där men nu har jag då inte sett den eller hittat någon recension av den ska sägas.

 

Och ja - som jag brukar säga - ska du se på TV och film är plasma än idag det bättre alternativet. Det finns en del mycket bra LCD-apparater idag men plasma har än idag mycket bättre svärta, ex.v., än gemene LCD-apparaten.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kretsarna för uppskalning av bilden. En mycket viktig del på en högupplöst TV då majoriteten av materialet vi tittar på idag är i SD-upplösning, dvs mångt lägre än TVns

 

Hmm... nu sätter du min hjärna i arbete ju! Du menar att en vanlig digital-tvsändning t ex. Rapport ska skalas upp av en fullhd-tv för att bilden ska bli riktigt bra?

 

Tv:n ska användas till både tv-tittning och kopplad till datorn.

 

Bosse

 

[inlägget ändrat 2008-01-24 20:48:12 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, just det. En vanlig PAL-sändning, digital eller analog, har omkring 720x576 "linjers" upplösning. Detta ska dras upp till "full-hd" upplösning, dvs 1920x1080 En dålig uppskalning kan ge diverse störningar i bilden främst synliga vid pålagda grafik.

 

Jag tror det ger mest att läsa recensionerna på det riktigt bra apparaterna där de poängterar vad det är som gör dem så jekla bra. Punkterna brukar ofta vara svärtan, kontrasten, uppskalningen, färgerna, jämna färger, jämn belysning samt inställningsmöjligheterna.

 

 

Notera att jag inte säger att det är en dålig TV, bara att det är en TV vi inte vet ett dugg om. Prisjakt.se är en bra källa att bevaka vad gäller TV-apparater.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att jag inte säger att det är en dålig TV, bara att det är en TV vi inte vet ett dugg om. Prisjakt.se är en bra källa att bevaka vad gäller TV-apparater.

 

Det tror jag inte heller att du tror men med den prislappen så kan den knappast ligga i toppskiktet när det gäller bildkvalité och det vet jag också. Men jag tycker ändå att med specifikationerna den har så verkar priset rimligt. Anslutningsmässigt hittar jag inga problem.

 

Prisjakt har inga recensioner av denna tv än.

 

Får fundera lite...

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, billigt är det. Har du ett hämtlager i närheten och fixar öppet köp så slå till. ta med den hem och testa och se om du blir nöjd!

 

är du nöjd, är jag nöjd. Troligen även Netonnet.

 

Om du ska fundera - titta upp tidigare apparater från Netonnet/Centrum och se vad de fått för omdömen av användare och i recensioner. Det ger inte sanning om denna men ett hum om vilken nivå deras produkter håller. Fast på prisjakt/minhembio står det inte mycket om dem ska medges.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du ha TVn till? Om du ska ansluta datorn så kan det nog vara en trevligt med en "FullHD" tv, men annars skulle jag nog säga att det är bättre att lägga till en tusenlapp eller så och köpa en Philips eller LG TV (Helst Plasma om du ej ska ansluta till datorn) istället, lite dyrare men garanterat mycket bättre bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sant - för TV/film av SD-kvalité är en bra plasma sannolikt mycket bättre än denna Centrum.

 

Har man massor av pengar är en Pioneer-plasma att rekommendera. LGs senaste verkar inte vara fy skam de heller fast det kanske inte är på marknaden ännu. Panasonic har även de några bra modeller. Finns även FullHD-plasma på 42" men det kryper upp en del i pris jämfört med denna apparat.

 

Billigaste LCD, 42" Full HD på Prisjakt är närmare 3000 kr dyrare än denna Centrum. Något konstigt är det det. För billigt för att vara sant?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo mer man kollar runt och läser recensioner ju mer jobbigt blir det att välja platt-tv... :)

 

Hittade en 50" Phillips plasma på netonnet för 15k som fått bra recensioner. http://www.netonnet.se/index.asp?iid=95250 Kanske full hd inte är så där jätteviktigt för denna har "bara" 1366x768. Undrar hur det blir att koppla den till datorn som har dubbla utgångar på grafikkortet varav den ena visst är dvi (jag har en adapter där nu till min andra datorskärm). Olika upplösningar kan jag ha på skärmarna vilket väl är ett plus i sammanhanget?

 

Dustin säljer en 40" Sony för 10k och där blir man nog inte besviken. http://www.dustinhome.se/pd_5010100134.aspx

 

Kliar mig i huvudet och snurrar runt på olika nätbutiker... lol

 

Bosse

 

[inlägget ändrat 2008-01-27 22:05:27 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det viktigt för dig att få bra bild från datorn? I så fall är Sony att föredra då den har VGA-ingång. Via en VGA-ingång så kan man köra med rätt upplösning, dvs tv:ns upplösning (1366x768 i ditt fall). På HDMI-ingången brukar de bara kunna ta emot HD-upplösningar, och det närmaste då blir 1280x720, så antingen kommer du få en mindre bild eller så storleksändrar tv:n den vilket funkar hyfsat för film men inte alls för en vanlig datorbild.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det viktigt för dig att få bra bild från datorn? I så fall är Sony att föredra då den har VGA-ingång.

 

Där e en sak jag trodde alla hade men icke märker jag när jag kollar... Tack för upplysningen! VGA-ingång är en förutsättning för att få bra bild från datorn har jag läst mig till.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis är HDMI/DVI bättre än VGA, signalen är ju digital. Det som är viktigt är att porten du tänkt använda klara pixelmappning, dvs. att skärmen visar exakt de pixlar som datorn sänder, utan under/over-scan. Den billiga Centrum TVn t.ex. klarar pixelmappning över HDMI(DVI) porten. Detta givetvis förutsatt att ditt grafikkort klarar att sända 1920x1080.

Ska du använda TV mycket som datorskärm ska du skaffa en TV som klarar 1920x1080p, vid film/tv däremot duger det bra med en vanlig 720p TV. Sedan är inte heller en plasma någon höjdare om du ska använda den till datorn, mycket pga. risken för inbränningar vid längre perioder med statiska bilder.

 

[inlägget ändrat 2008-01-28 08:27:31 av ldt0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det ska sägas att fler och fler apparater stöder pixel-mapping via HDMI. Ingen nämnd, ingen glömd men informations brukar ofta stå att finna hos Prisjakt eller dess forum MinHembio.

 

Sedan det där med FullHD.

 

För SD-Tv, dvs vanlig digitalTV kan det vara till nackdel men samtidigt ska sägas att apparaterna, som sig bör, blir bättre och bättre på det.

 

För dator är högre upplösning alltid bättre. Som en kompis upptäckte när han drog upp datorn på TVn för att köra urvalet i ett Championship-spel med polarna live i vardagsrummet - det fick inte plats så mycket (jämfört med datorns skärm) men det är jekligt bra bild. (Pv70, 42", 1024x768).

 

Mmh, se nu att jag skriver ungefär samma som ldt0 (sicket namn!).

 

För som han skriver - plasma är en jekla bra TV-teknik. LCD är en mycket bra TV-teknik. Plasma fungerar med dator om man bara ger akt på att ha alltför höga kontraster statiskt på skärmen. Dagens apparater (av normalt snitt) drabbas inte av inbränningar (felaktigt utryck egentligen) men däremot av skuggbilder som dock ganska fort bleknar bort. Är man medveten om att fenomenet finns tror jag inte att det orsakar några större problem. Spela spel, koppa PS3/Xbox360 till Plasma fungerar utmärkt av vad jag läst.

 

Bara en not - plasma bör köras in minst 100 timmar innan man stressar skärmen för mycket (något testfakta missade i sitt test för en tid sedan). Man brukar även säga att kalibrerar en plasma, det bör man göra efter 200 timmar då alla plasma-celler har "mognat".

 

LCD har (nästan) inga problem med skuggbilder. De har en naturligt högre upplösning. Är i grunden en sämre TV-teknik än plasma men med bildförbättrande åtgärder och lite annat hokus-pokus går det att få en bra bild på dessa.

 

Jag rekommenderar M3 guide, http://m3.idg.se/2.1022/1.131394 , som jag tycker tar upp ämnet plasma mot LCD på ett bra och balanserat sätt.

 

Ohh, storleken på TVn.... Kommer du upp över 42" blir FullHD mer prisvärt. Beakta även att på en 50" TV ser många DigitalTV-kanaler inte alltför bra ut. Alla fel i signalen blir stora som handflator. Om vi tar Boxer så är det i princip SVTs kanaler och kanske Canal+ som ser bra ut (vad jag läst) på så stora apparater. Ta ex.v.VoiceTV som ett dåligt exempel, se förfanken illa ut på min lilla 37". Givetvis beroende på avståndet till TVn.

 

Läs M3s guide...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beakta även att på en 50" TV ser många DigitalTV-kanaler inte alltför bra ut. Alla fel i signalen blir stora som handflator. Om vi tar Boxer så är det i princip SVTs kanaler och kanske Canal+ som ser bra ut (vad jag läst) på så stora apparater. Ta ex.v.VoiceTV som ett dåligt exempel, se förfanken illa ut på min lilla 37". Givetvis beroende på avståndet till TVn.

 

Kompressionsartefakter (eller vad det nu kallas) är det värsta jag vet bildmässigt, det är nåt jag stör mig otroligt på. Pixliga och sönderkomprimerade sändningar, och det syns hur tydligt som helst på min 37" LCD hemma. Hur tusan ska de lyckas sända HD över marknätet när bandbredden knappt räcker till ordentliga SD-signaler, för jag antar att det är bandbredden som gör att de väljer att sända de flesta kanaler i så låg bitrate? Vissa kanaler är som du säger bra, ibland riktigt bra. Men de flesta ser bedrövliga ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa kanaler är som du säger bra, ibland riktigt bra. Men de flesta ser bedrövliga ut.

 

Ett tekniskt bevis på detta är att slå på t ex. Discovery channel (inte hd-varianten då) eller någon annan "udda" kanal med sin digital-tv via ADSL och kolla bandbredden på bredbandskollen.se. Gör sen samma sak med t ex. Svt 1 igång och bandbredden till annat än tv:n är 1-2 Mbit lägre när Svt 1 är igång. Detta beror kanske också på att Svt sänder dolby digitalljud i alla (?) sina kanaler, normalt 2,0 ljud men ibland 5,1.

 

DVI- HDMI genererar alltså en bättre bild mellan dator och tv än VGA-VGA just på grund av pixelmappningen i tv:n? När det gäller upplösning så klarar mitt geforce 7600GS olika upplösningar på olika skärmar och t om högre än 1920x1080. Vid dessa upplösningar så kan uppdateringsfrekvensen dock inte vara högre än 60hz (mot annars 85hz och flimmerfritt) vilket är bedrövligt på mina CRT-skärmar men en TFT-skärm/LCd skärm kör ju inte i mer än 60hz så det blir väl inga problem på tv:n?

 

Många frågor men nyfikenhet gör mig klokare :)

 

M3 länken är intressant och lagd bland bokmärkena.

 

Bosse

 

[inlägget ändrat 2008-01-28 12:05:49 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Imorgon tittar vi på de två alternativen ur ett tredje perspektiv. Vilken tv ger bäst bild från en dator eller från en modern spelkonsol, och varför? Missa inte del tre i platt-t-duellen imorgon." längst ner på http://m3.idg.se/2.1022/1.131930

 

Var hittar jag del 3? Artikeln är skriven 2007-11-20 och "imorgon" borde bli 2007-11-21?

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har visst missat i länkningen, del tre

http://m3.idg.se/2.1022/1.132232

 

Samt del fyra:

http://m3.idg.se/2.1022/1.132393

Alls finns länkade i blindtestet nedan

 

Deras blindtest som du bör läsa med lite förbehåll precis som alla andra blindtest. Läs kommentaterna till det:

http://m3.idg.se/2.1022/1.132631

 

DVI/HDMI - VGA.

VGA står sig bra men digitalt är inte fel. Har ditt grafikkort HDMI ut, dvs inklusive ljud, då är det klart att föredra.

 

Och ditt grafikkort klarar allt din TV kommer att kunna begära utan problem.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVI/HDMI - VGA.

VGA står sig bra men digitalt är inte fel. Har ditt grafikkort HDMI ut, dvs inklusive ljud, då är det klart att föredra.

 

Grafikkortet har på ena VGA och på den andra DVI (som kan bli VGA med adapter). DVI-HDMIkabel finns att köpa och det borde väl vara den bästa ihopkopplingslösningen dator-tv?

 

Och ditt grafikkort klarar allt din TV kommer att kunna begära utan problem.

 

Då var det ju ett bra köp en gång i tiden. Det bästa jag då kunde hitta med passiv kylning.

 

Tack för alla tips!

 

Jag åker till netonnet och köper denna Centrum-tv imorgon. Återkommer med en lekmannarecension till helgen.

 

Bosse

 

[inlägget ändrat 2008-01-28 20:22:36 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag åker till netonnet och köper denna Centrum-tv imorgon. Återkommer med en lekmannarecension till helgen.

öppet köp får jag hoppas? Annars skulle inte jag våga ska sägas.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Jag har en gammal Centrum TV, som jag säkert haft nu snart tio år utan problem. :-) Men visst, det hör ju inte till högkvalitets apparaterna.

 

Den blir säkert utslängd innan den sjungit på sista versen. Har tröttnat på att titta på TV.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet har på ena VGA och på den andra DVI (som kan bli VGA med adapter). DVI-HDMIkabel finns att köpa och det borde väl vara den bästa ihopkopplingslösningen dator-tv?

DVI är HDMI men utan ljudsignal, så det är bästa lösningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är mycket tveksam till denna tv?

 

Nu hittade jag en Toshiba på komplett.se se för 10K. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337848&utm_source=komple

tt&utm_medium=email&utm_content=text&utm_campaign=wof

 

Det kommer nya erbjudanden hela tiden... :)

 

Detta är ett stort problem, jag velade i flera månader innan jag slog till på min 37" LCD (Som nu är snart två år gammal). Hur länge du än väntar och velar så någon vecka efter köpet dyker det alltid upp någonting bättre och billigare, så är det bara. Så vela inte för länge, slå till och var glad :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...