Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har Olympus falska USB-kontakter?


Jodie

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja ha en extra kopiera-bilder-från-kameran-kabel till min Olympus 770SW. Men när jag kollat lite på webben ser de som uppges passa till min kamera ut att kosta hela ca 250-300 kr.

Till min gamla digitalkamera kunde man köpa "pirat-"kablar för typ 50-60 kr eller vad det var, men nu när jag kollar i kataloger finner jag inga billiga kablar som ser ut att ha rätt kontakt - som på min bifogade bild - i kameraänden. Har Olympus falska USB-kontakter?

 

[bild bifogad 2008-01-23 19:15:44 av Jodie]

1023534_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som visas på bilden är ingen USB-kontakt. Möjligtvis att man har en USB-kontakt i andra änden av kabeln, men kontakten i kameran är inte USB och den är säkert tänkt även för andra anslutningar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Mr Andersson är inne på - det är rätt vanligt att kameror och liknande kanske bara har en anslutning men att den kan "grenas ut" till ett antal olika varianter.

 

Ett alternativ till en dyr specialsladd är en kortläsare med USB-anslutning. I min mening bättre på alla vis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som visas på bilden är ingen USB-kontakt. Möjligtvis att man har en USB-kontakt i andra änden av kabeln, men kontakten i kameran är inte USB och den är säkert tänkt även för andra anslutningar.

 

Vad är det för slags kontakt då?

 

Det står iallafall USB där man ansluter på kameran (se bild), och det är en vanlig, stor USB-kontakt i sladdens andra ände.

 

[bild bifogad 2008-01-29 19:02:04 av Jodie]

1025309_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för slags kontakt då?

 

Ingen aning, nåt hemmabygge av Olympus?

 

Det står iallafall USB där man ansluter på kameran

 

Ja, bland annat. Läser du noga under kontakter står det :

 

USB

DCN 4.8V (svårt att tyda)

A/V-OUT

 

Vilket får mig att tro att det jag skrev i första inlägget fortfarande är rätt.

 

DCN är att dom (av nån anledning) skickar ut matningsspänning (eller att man kan använda kontakten för laddning av batteriet i kameran?)

 

A/V-OUT är analog ljud och bild ut, för visning direkt på en vanlig TV.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att jag var lite osynlig eftersom min kommentar hamnade sist.

 

EFtersom man vill ha flera olika ansllutningar är det praktiskt att ha en kontakt på t ex kameran (som är helt proprietär) och sedan grena ut den till standardanslutningar.

 

Varför? Pja, utrymmet på en liten kamera är rätt begränsat så det kan ju vara en anledning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att jag var lite osynlig eftersom min kommentar hamnade sist.

 

Ja, jag såg iallafall snart nog även din kommentar från den 23:e, fastän jag inte kommenterade den då.

 

Ett alternativ till en dyr specialsladd är en kortläsare med USB-anslutning. I min mening bättre på alla vis.

 

Jag tycker det verkar knöligare och befarar att det medför onödigt slitage att plocka i och ur minneskortet var och varannan dag. Mitt hade inte varit ur sedan jag köpte kameran till midsommar 2007, men då för ett tag sedan när jag glömt specialsladden kvar på annan ort plockade jag ur minneskortet och testade om det möjligen passade i en kortläsare som jag fått som "premie" från något tidningsförlag för några år sedan, men det gjorde det inte. Och nu har jag fått tillbaks sladden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du behöver vara orolig för slitaget.

 

Men smaken är ju som baken, gillar du sladd bättre än kortläsare ska du förstås koppla med sladd :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...