Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
aplezin

illustrator

Rekommendera Poster

Halloj

Började pilla med en ny logga till vår förening, och det känns som att jag inte har öppnat illustrator på flera år!

ponera att jag har två objekt, en stor cirkel och en liten fyrkant. cirkeln är helt fylld med färg, och nu vill jag göra ett hål i cirkeln som har samma form som fyrkanten (som då ska bli genomskinligt när jag exporterar till photoshop)

Hur göra jag?! O.o Jag har helt glömt!

tacksam för svar

[edit]

eller... här är vad jag egentligen försöker göra:

har skrivit en text

Type / Create Outlines

Effect / Path / Offset Path...

Nu blev det en tjock text

skriver samma text igen med samma storlek/font , och lägger den ovanpå den tjocka texten. Nu vill jag använda den nya tunna texten som stans och klippar ur ur den gamla tjocka texten så den blir transparent där den tunna texten är.

obegripligt...?

[inlägget ändrat 2008-01-22 23:29:04 av aplezin]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj

Började pilla med en ny logga till vår förening, och det känns som att jag inte har öppnat illustrator på flera år!

ponera att jag har två objekt, en stor cirkel och en liten fyrkant. cirkeln är helt fylld med färg, och nu vill jag göra ett hål i cirkeln som har samma form som fyrkanten (som då ska bli genomskinligt när jag exporterar till photoshop)

Hur göra jag?! O.o Jag har helt glömt!

tacksam för svar

[edit]

eller... här är vad jag egentligen försöker göra:

har skrivit en text

Type / Create Outlines

Effect / Path / Offset Path...

Nu blev det en tjock text

skriver samma text igen med samma storlek/font , och lägger den ovanpå den tjocka texten. Nu vill jag använda den nya tunna texten som stans och klippar ur ur den gamla tjocka texten så den blir transparent där den tunna texten är.

obegripligt...?

[inlägget ändrat 2008-01-22 23:29:04 av aplezin]

Prova med att Expand Appearence och Ungroup. Sedan kan du använda Shape Modes och klippa den tunnare texten ur den tjockare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...