Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Megaphone/Tele2


Lilja58

Rekommendera Poster

:thumbsdown:

 

Jag har under de senaste månaderna haft en väldig dålig erferenhet med Megaphone och även Tele2. Först fick jag problem med att komma igång med Tele2:s IP-telefoni då min internetuppkoppling inte passade deras tjänst. Alltså har detta med IP-adress och brandväggen att göra. Jag försökte efteråt att testa Megaphone men ville först försäkra mig att jag inte skulle gå genom samma mardröm igen som det vor med Tele2. Jag förklarde väl vad som var som varit hinder för att komma igång med Tele2 tidigare och berättade om IPadress och sådant. Men de försäkrade mig och uppmuntrade mig att beställa tjänsten då de tyckte att det skulle fungera utan problem. Det gjorde inte det, fick dessutom en väldigt dålig supporthjälp , och mycket dåligt bemötande. Eftersom jag redan hade sagt upp min abonemnag hos telia så fick jag ringa till Megaphones support från min mobil, kostade mig en massa pengar och jag fick absolut ingen kompensation för besväret och de kostnader som företaget orskat mig. Jag lämnade tillbaka den utrustning man får av dem en månad försenad, detta var mitt ansvar, och jag fick därför betala för det. Men när jag föreslog dem att vi kunde vara kvitt för det fel de själva begått så ville de absolut inte förhandla. Kunden har mycket att förlora med sådan företag och därför ska ni akta er i fall ni har i åtanke att beställa IP-telefoni hos dessa företag. Kom ihgå att teknikerna där, åtminstonne de som man får prata med när man vill få information om tjänsten, kan absolut ingenting om de problem som kan uppstå om du inte har rätt bredbandstjänst. På Tele2 har de åtminstonne gratis kundtjänstssamtal, saken som absolut inte rättfärdigar Tele2:s dåliga marknadsföring. Är det verkligen en "prova på gratis" tjänst hos Megaphone? Nej, för du kommer att betala en massa i pengar och tid för att ringa till dem vid installationen. Brochyren hos Megaphone är till och med ganska dålig, små bokstäver och för mig ganska otydlig. Hos Tele2 var brochyren mycket enkelt att förstå. Hos Megaphone är de dessutom otrevliga. Inte samma sak på Tele2, de åtminstonne var mer hjälpsamma. Jag uppmuntrar alla som haft liknande erfarenhet hos Megaphone eller Tele2 elle annat telefonbolag att sprida sin erfarenhet och att varna framtida kunder. Det är väldigt synd att det alltid är vi vanliga dödliga som förlorar och inte har något rättsligt skydd. Jag har redan tagit reda på det hos Konsumentverket. Marknadsföringen (som är till kundens nackdel hos dessa företag) kan man däremot klaga på hos Konsumentverket. Är det många som gör det så kan det kosta företaget flera hundratusen när de tvingas ändra sin marknadsföringsstrategi.

hoppas att jag varit till nytta för någon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lilja58,

 

Tråkigt att höra att du inte haft en direkt smärtfri start med IP-telefoni. Nu skall jag direkt säga att jag själv jobbar som säljare och säljer bland annat Megaphone i butiken, och jag har det själv hemma.

 

Nu vet jag inte i vilken situation du befann dig innan du gav dig in på IP-telefonivägen men det rådet jag ger alla som tecknar ett Megaphone-abbonemang hos mig är att vänta med att koppla ur Telia tills man har fått det att fungera. Framförallt eftersom jag bor i en storstad och vet att många har ComHem som ISP hemma och därmed kanske inte har tillräcklig bandbredd.

 

Jag kan, utan att försköna det säga att jag hemma har min telefoni-gateway bakom brandväggen och att jag under en och en halv månads tid haft igång Megaphone och under den tiden haft ett samtal som gett kraftigt eko i bakgrunden. Annars har det fungerat problemfritt.

 

Du säger inget om vad det är som har varit fel, vad det inte är som har fungerat - är det något du vill lyfta fram så tror jag att det kan hjälpa de som i framtiden skall välja IP-telefonileverantörer att inte råka ut för samma sak.

 

För jag vill å min sida säga att det låter som att du haft enorm otur - ta i trä men hittills har det inte varit några problem alls med mitt abbonemang.

 

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag själv har IP-telefoni via Megaphone från mars år 2007. Det var lite problem i början men nu fungerar de utan någon störe problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej!

När du skriver "utan några större problem", blir jag fundersam. Jag har haft telefon hos telia tidigare och det har inte varit ett enda problem eller en enda sekunds avbrott på 10år!

Nu har jag har haft Megaphone i ett år och det har varit mycket problem. Avbrott minst en gång i veckan. Ganska dålig ljudkvalitet. Kompisar har haft svårt att komma fram. Upptagetton. Jag har fått support från Megaphone, men dom har inte kunnat förbättra det som jag haft problem med. Jag har nu bytt till ett annat företag och det fungerar otroligt mycket bättre! Varning för Megaphone. Megaphone använder dessutom Resurs bank för sina fakturor. Resurs bank har fått mycket kritik exempelvis i TV-programmet Plus. Resurs bank accepterar inte autogiro.....(herregud vi lever ju i 2000-talet!). PS. Jag har fiber-bredband 100Mbit så det har inte varit problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var synd att du hade problem med Megaphone.

Jag hade problem i början. Då inte fungerade gateway Vood 322 och Megaphone har bytt gateway på 12 timmar. Efter detta har jag bra ljudkvalitet och ingen alls avbrott (med 10Mbit bredband via stadsnätt).

Jag själv inte ser ngt problem med att Megaphone använder Resursbank eftersom jag inte betalar ngt fakturaavgift. Förresten, Megaphone ägs av Resursbank. OK det bli lättare med autogiro men många andra företag och banker inte accepterar autogiro. Jag skulle bytta Megaphone om jag hade haft problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kort version: Tänk dig för innan du accepterar att prova Megaphone!

 

Jag besökte OnOff en dag i mars och blev övertalad att prova Megaphone i 30 dagar. Försäljaren hade en ganska aggresiv försäljningstaktik och jag brukar vara ganska misstänksam av mig när det gäller den här typen av erbjudanden. Men jag skulle få prova i 30 dagar helt utan någon kostnad, och skulle dessutom få ringa helt gratis (upp till 69 kronor). Och jag skulle få returnera det hela helt utan kostnad om jag inte var nöjd inom de 30 dagarna. Och ville jag fortsätta skulle det bara kosta 69 kr/månad som jag då dessutom skulle få ringa för. 0 kronor i samtalsavgift till fasta nätet och billiga samtalsavgifter till mobil/utlandet lät ju mycket bra.

 

Det blev dags och skriva på, och vanligtvis sätter man ju bara dit sin kråka, och speciellt när det står att återförsäljaren intygar att kunden är informerad om avtal och villkor. Men jag läste ändå igenom avtalet noggrant, och upptäckte klausulen om att man måste genomföra minst 5 samtal under provperioden. Annars kostar det 120+250+69 kronor att returnera modemet. Jag blev irriterad över att säljaren utelämnat den informationen, men bestämde mig ändå för att skriva på.

 

Installationen gick utan några större problem, och jag provade abonnemanget i ett par veckor med utmärkt resultat. Jag var påväg att slutgiltigt bestämma mig för Megaphone och säga upp Telia, när jag såg något i avtalet om en s.k. Megaprislista. Det var tydligen ikryssat i förväg på avtalet jag skrev på, och innebär att man betalar 29 kr/mån för att få lite lägre minutavgifter (dessa 29 kronor glömde naturligtvis säljaren på OnOff att informera om). Detta vill jag ju inte betala, så jag loggade in på hemsidan och fick intrycket av att man aktivt behövde anmäla om jag ville ha Megaprislistan. Ringer för säkerhets skull kundtjänsten, och får reda på att detta är förvalt, men att jag kan välja bort det. Men nu visade det sig att denna uppsägning gäller först till nästa kalendermånad, och eftersom jag nu precis hade passerat ett månadsskifte så skulle jag ändå få betala 29 kronor, trots att jag fortfarande var inne på min provperiod. Jag protesterade naturligtvis, och fick tillslut tjejen på kundtjänst att plocka bort Megaprislistan utan kostnad. Men nu började jag tveka för jag kände att det var lite för mycket av trixande med avgifter och avtal på det här företaget. Dessutom insåg jag att uppkopplingsavgiften är 69 öre på Megaphone, vilket är 50% mer än de flesta andra operatörerna.

 

Jag började titta runt och insåg att jag kunde få IP-telefoni hos min bredbandsleverantör, Bredbandsbolaget, utan någon fast kostnad. Det kändes också spontant bättre att ha både bredband och ip-telefoni från samma leverantör eftersom man då inte riskerar att ha två parter som skyller på varandra om något skulle börja strula. Så jag säger upp mitt Megaphone-avtal och beställer hem en returetikett för att skicka tillbaka modemet. Inga konstigheter alls, och jag får en bekräftelse på uppsägningen, med en preliminär slutfaktura på 0 kronor för provperioden. Idag, en månad senare, kom en faktura från Resurs bank på 6,94 kronor. Det här måste ju vara ett rent misstag tänker jag och ringer upp Megaphone. Nej, det var tydligen helt i sin ordning. Mannen på kundtjänsten menar bestämt att samtalspotten jag hade att ringa för bara gällde under den första *kalendermånaden*. Samtal som jag genomförde under den fjärde provveckan skulle jag således betala för eftersom man då hade passerat ett månadsskifte. Jag konfronterar honom med texten i avtalet, men han hävdar fortfarande att det bara gäller under den första kalendermånaden trots att de 30 dagarna inte hade löpt ut. Jag står på mig och får honom till slut att plocka bort fordringen på mig. Det var inte mycket att bråka om, men jag är lite förvånad över att dom ändå menade att dom hade rätt att kräva pengar på mig.

 

Sammanfattningsvis är jag glad över att jag inte är kund hos dom. Det luktar lite unket om deras försäljningstaktik och avtalsvillkor, och det känns som att det kan bli problem med dom om något strular. Är man teknisk kunnig och vet precis vad man vill ha och vet vad avtalet innebär så tror jag Megaphone trots allt kan vara en bra operatör. Men är man minsta osäker så tror jag man gör bättre i att avstå. Provperioden är förenad med lite för mycket villkor och krav att det känns som ett sätt att "lura" folk in i ett abonnemang de inte vill ha. Det positiva är iaf att jag fick se att ip-telefoni fungerar bra och jag har idag ett abonnemang hos Bredbandsbolaget (utan månadsavgift) som fungerar alldeles utmärkt.

 

/Patrik

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-05-19 14:42:36 av kildor]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

:thumbsdown:

Vill bara varna alla att testa megaphone IP-telefoni "gratis" - Jag fick möjligheten men när min testperiod var över och jag inte var helt nöjd och skulle retunera paktetet fick jag en räkning på 250 kr - när jag talar med kundtjänst menar de att jag klistrat returettiketten fel och därmed ska betala 250 (eller 150 kr - för att de är så snälla) för en ny låda. De kan inte se att de gjort något fel även om avtalstexten har varit allt utom tydligt och att säljaren inte upplyst om förbihållen - man skulle bara klistra på etiketten och skicka tillbaka - inga problem". Visst!!

 

Megaphones affärsidé verkar vara att ha en proffsig kundtjänst som talar sig ur alla problem - har ringt dit flera gånger och fått tala med väldigt lugna och "snälla" personer som "tyvärr inte kan göra något åt den här saken".

 

Ja, jag blir aldrig mer kund där och visst berättar jag gärna detta för mina vänner för att varna dem.

 

Och Sibas rykte blir ju inte direkt bättre av att medverka i sådana projekt men, men nu har de fått mina pengar 150 kr + påminnelseavgift 45 kr - hoppas de lyckas hitta en ny papplåda för det priset!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Exakt samma sak hände mig. 250kr för att jag klistrat lappen direkt på lådan (vilket OnOff säljaren sade att jag skulle göra, kanske inte ordagrant men tolkade det så). Även här sänkte dom det till 150kr. Varför förstår jag fortfarande inte. Bara meningen "Det jag ser här är att jag kan sänka avgiften till 150 kronor" utan att förklara varför känns extremt oseriöst.

 

Vad är det dom tar betalt för egentligen? En ny pappkartong? Den måste jag sprätta för att prova deras telefon. Gick telefonen sönder? Nej då hade dom sagt det och krävt mig på mer pengar, det är jag övertygad om.

 

Fruktansvärt oseriöst företag, och jag har behövt ringa deras kundtjänst tre gånger och samtliga gånger har jag suttit i telefonkö i närmare halvtimmen innan jag kommit fram.

 

Aldrig mer att jag väljer Megaphone, och dessutom tänker jag nog bojkotta OnOff också. Inte för att jag handlade där särskilt ofta till att börja med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...