Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sålt bostadsrätt, köparen avlider före tillträdesdagen.


trilenium

Rekommendera Poster

Vad gäller juridiskt?

 

Papperna är påskrivna, men köparen har tyvärr avlidit innan tillträdesdag.

 

Gör det skillnad om föreningen ännu inte godkänt den avlidnes medlemskap?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtivs har du rätt till insatsen på 10% (minus mäklarens kostnader) om den redan är inbetald, men i övrigt är det väl bara att prata med din mäklare. Denne har koll på allt sånt här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen handpenning har ännu betalats.

 

I kontraktet står att personen måste vara godkänd av föreningen. Vi pratade med ordförande, och personen var godkänd, men det fanns inte skriftligt ännu.

 

I kontraktet står också att personen måste vara godkänd, eller inte godkänd. Nu blir personen "inget av det" så att säga. Man kan varken godkänna eller icke godkänna en icke juridisk person.

 

Vad händer då? "Ärvs" detta av anhöriga?

 

Mäklaren hade aldrig upplevt något liknande förut, och skönt är väl det!

 

Men detta är en sådan speciell situation. Vad som händer nu är att lägenheten går ut till försäljning igen, men i bakhuvudet undrar jag "Är detta verkligen rätt?"

 

Svår svår situation... och jag hyser all respekt mot den avlidne och dess anhöriga. Är dock intresserad av vad lagen säger!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är en sådan situation som måste prövas om problem uppstår. Problem som skulle kunna uppstå skulle ex. vara att du själv nu betalt handpenning på en ny lägenhet och inte hinner sälja din gamla lya innan den tidpunkt då handpenningen är förbrukad. Prövningen här skulle då ex. kunna visa att du inte är ansvarig för den situation som uppstått och att du får dispens från bolåneinstitutet, ex. att de ligger ute med köpesumman tills du sålt din lägenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I kontraktet står att personen måste vara godkänd av föreningen. Vi pratade med ordförande, och personen var godkänd, men det fanns inte skriftligt ännu.

I kontraktet står också att personen måste vara godkänd, eller inte godkänd. Nu blir personen "inget av det" så att säga. Man kan varken godkänna eller icke godkänna en icke juridisk person.

 

Vad som händer nu är att lägenheten går ut till försäljning igen, men i bakhuvudet undrar jag "Är detta verkligen rätt?"

 

Jag - som inte är jurist - tänker så här: Det finns ett villkorat undertecknat köpeavtal. Villkoret är uppfyllt. Jag ser ingen anledning att köpet inte skulle fullföljas, dvs på tillträdesdagen lämnar du lägenheten till köparen som nu är ett dödsbo, och köparen - dödsboet - erlägger betalning. Om köparen - dödsboet - backar ur köpet kan du ha rätt till skadestånd om du går med på (eller tvingas gå med på) att köpet hävs.

 

OM föreningen backar från sitt godkännande uppstår först en bevis-fråga (blev köparen godkänd eller inte? - det lär finnas ett antal vittnen till det, och du har ju hört ordförandens medgivande) och i andra hand en fråga om skadestånd pga ändrat besluit från föreningen.

 

Någon som verkligen kan sånt här kan förmodligen slå nitton hål i mitt resonemang - varsågod, det bjuder jag på! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...