Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid ram minnes byte


Tom_the_Viking

Rekommendera Poster

Tom_the_Viking

Hej jag har köpt 2x 1gb ram minnen (hade innan 2x 512mb)

Och när ja stoppar in dom först så funkar allt bra och de står att jag har 3gb (på kontrollpanelen/system). Sen efter 2dagar så får ja blue screen när ja sätter igång datan. Då provade jag att ta ut 2x 512mb och använder då bara 2x 1gb. Då startar inte datorn kommer bara ett ljust pip inne i datan. Då tar ja och omformaterar och prövar igen men funka inte. Har nu stoppat tillbaks minna gammla och förstår inte varför det inte funkar. Jag tog med ett av ram minnena till affären och bad om ett som passade. Har kollat upp vad min dator ska ha för typ, allt stämmer

: DDR SDRAM, DIMM 184-pin,400mhz, PC3200

 

Om ni behöver fakta om delar i datorn säg bara till.

Datorn är en serie model av HP Pavillion w5000

Product : w5180.se

System Nr ED758AA

Serie Nr CZB5340FN8

 

Tack på Förhand Tom :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i ett minne i taget och testa, det kan vara fel på en minneskanal eller ett eller flera av minneskretsarna.

 

Genom att testa ett i taget så vet du bättre vad som händer och när, prova första minnet i hållere A1 fungerar inte det prova samma minne i hållare B1 fungerar det inte ändå prova nästa minne i hållare A1, och nästa osv. tills du testat alla fyra, fungera minnet bara i hållare B1 prova alla i den hållaren.

 

Fungerar alla minnena var för sig men bara i en av hållarna så har du något fel på moderbordet, prova att ladda bios default och testa den trasiga kanalen/hållaren igen, fungerar det fortfarande inte så har du ett trasigt moderbord och du får klara dig med en minneskanal A eller B beroende på vilken som är trasig.

 

Är du säker på att blåskärmen är relaterad till minnesproblem så du inte har något knas på någon drivrutin eller hårddisk?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och stämmer

minnesspänning?

minnestider?

 

jämfört med de minnen du har och den minnesspänning moderkortet ger?

många 6400 minnen fodrar mer än 1,8V för satt funka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...