Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

switcha snabbt mellan ubunto och xp


Simonsson

Rekommendera Poster

Jag installerade ubuntu och skapade en partition för ubuntu brevid windows xp och det fungerar fint fint med grub dualboot...

 

Jag känner att jag väljer ubuntu före xp, så jag funderar på installera ubuntu på ett usb-minne, eftersom det verkar gå.. Men jag antar att skolans datorer är rätt låsta till xp..

jag tror de botar i följande ordning..

1. hdd 2. disable 3. disable osv...

bioset har password och när jag var yngre, så resettade jag enkelt bioset genom cmos, men det vill jag inte nu.

 

Så jag undrar.. om jag loggar in på en av skolans datorer med ett os som xp.. Kommer jag komma åt filerna på mitt usb-ubuntu och vice versa? Kan jag.. starta ubuntu I xp.. så att jag kan jobba med ubuntus grafiska teckensnitt?

 

tack för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt spontana svar är nej. Från XP kommer du inte åt Ubuntu på ett USB

XP stöder troligen inte det filsystem som du har på en Ubuntu USB.

Dvs du kommer inte åt dina egna filer på USB minnet.

 

Vad det gäller möjligheten att starta Ubuntu från XP när XP startat är mitt svar nej.

Den här möjligheten (att starta ett annat OS) fanns i DOS fram tom MS-DOS 6 och kanske det gick genom att välja DOS läge i Windows 95/98/Me

 

Vad det gäller möjligheten köra Ubuntu på skolans datorer, testa om datorn startar från en Ubuntu CD eller från en Ubuntu USB.

 

Allt är inte alltid "rätt" gjort.

 

Och Ubuntus grafik lär vara svår att få igång på skolans datorer.

 

Ytterligare en möjlighet är att tala med datoransvarig och lägg fram dina argument för Ubuntu. Kan kanske lyckas.

Det finns ju många skolor där man kör någon linuxrelease på skolans datorer.

 

[inlägget ändrat 2008-01-20 11:20:47 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...