Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Se Fria kanaler från en Digitalbox från Viasat


Rhyno

Rekommendera Poster

Nu när jag gjort mig av med Viasat abbonemanget så fick jag behålla digitalboxen, som gav mig idén att se de fria kanalerna i på tvn i sovrummet.

 

MEN, jag har fått lite problem med saken.

 

Jag har Boxer på vardagsrumstv:n, med en Sagem-box som 2st antennutag på. Så jag gjorde som så att jag köte ett T-kors.

Drog in tv-antennen till Sagem-boxen via T-korset. Och sen drog jag en kabal vidare från T-korset in till sovrummet.

 

Men icke, jag får bild på Vardagsrumens tv:n, men inte en tendens till signal på sovrumstvn.. ingen bild what so ever.

 

Så jag provade Viasat boxen på Vardagsrums-tv:n och drog in antennkabeln direkt på Viasat boxen. Men icke, det funkade inte där heller.

 

 

Efter en massa försök och krångel med inställningar av sateliter så slog mig idén; Måste man ta in fria kanaler med Parabol för att få bild via Viasat-bpxen?

 

 

Nån som är bevandrad i detta?

 

 

Går de att göra som så att jag exempelvis sänder vidare signalen från min Sagem-box med Boxer, så att jag kan se samma kanal på en andra tv?

 

Typ så att man kan se den kanalen som är påslagen på sagem-boxen?

 

//Robin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den signal du skickar in i Sagemboxen och som du även provat att skicka till Viasat-boxen är Digital från det marksända nätet. Den kan inte Visasatboxen tolka och du får ingen bild ut från den. Om Sagemboxen har en antennutgång kan du inte använda den heller då den skickar ut den ingånde signalen okodad i denna (RF-)utgång.

 

Enda möjligheten att få upp samma bild på bägge tv-apparaterna är om det inte är för långt mellan Sagemboxen och Tv:n i sovrummet. Du bode då efter Sagemboxen kunna koppla in en Scartförgreningsbox t ex http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19192828 och sedan dra en (lång) scartkabel till sovrummet. Nu kan inte scartkablar vara särskilt långa (10 meter?) och de är dessutom nästan omöjligt att få till en snygg dragning av.

När du nu dragit fram antennkabel till sovrummet skulle nog jag rekommendera att du skaffar en box för det marksända nätet att ha i sovrummet. En sådan kan du nog hitta från 300 kronor.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte ett svar på frågan men har du kvar parabolen så kan du ringa till Viasat och säga att du vill se det fria kanalerna, must-carry kanalerna SVT kanaler och TV4. Då låser de upp dessa i din box och du kan se dem via den.

 

Sedan om jag tolkar rätt så har du en Boxer box även, en för marknätet. Låt den lyssna på en markantenn så har du alla fria kanaler på den.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Soldier.from.Hell

Hej !

 

Varför ska du behöva betala för tv kanalar Jag har låst upp min HD box där jag tar in alla kanaler fritt och betalar inte 1 öre för det .

det finns säkert någon kunnig när dig som kan hjälpa dig med detta

 

Aim a bit higher

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...