Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alea iacta est!


Carl Hult

Rekommendera Poster

Det är nu onsdagen den 8:e november 2000 kl 00.04 som jag skriver detta inlägg. Anledningen är att jag från och med idag inte längre ska använda Netscape Communicator på min iMac eller på någon annan mac heller. Droppen har egentligen fått många bägare att rinna över men nu är det slut. Jag orkar inte kämpa emot Netscapes små egenheter längre.

 

Internet Explorer får det bli i fortsättningen. Detta är, vid sidan av Word, Microsofts absolut bästa skapelse. Tro nu inte att jag tänker gå över till Windows också. Aldrig jag gör det! Jag håller mej till det jag kan bäst och som är bäst för mej.

 

MVH CH

-som njuter det goda livet och önskar att jag var nån annanstans än i regniga tråkiga Sverige...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Internet Explorer får det bli i fortsättningen. Detta är, vid sidan av Word, Microsofts absolut bästa skapelse. Tro nu inte att jag tänker gå över till Windows också. Aldrig jag gör det! Jag håller mej till det jag kan bäst och som är bäst för mej."

 

Att du stått ut så länge?

Jag bytte till IE 4.5 på mac för ett och ett halvt år sen. Den var ju klart överlägsen NS 4.x.. Sen höll jag fast vid IE när jag på jobbet bytte till PC..

 

/E

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

MS-hat är inte nyttigt. Jag kan tänka mig att de som fortfarande använder NS har antingen inget val eller är riktiga idealister.

[inlägget ändrat 2000-11-08 08:47:42 av Dobroslaw Krawczynski]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm? Vasa? Jag måste erkänna att Kmeleon (baserad på Gecko) är min primära browser... tyvärr saknar den vissa grundläggande funktioner för en del fåniga sajter, men det lär väl komma eftersom den är i version 0.2.... Att IE är bättre än NS4.x är dock självklart...

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"tyvärr saknar den vissa grundläggande funktioner för en del fåniga sajter"

 

Varför blir något som inte stöds av någon Linux-app automatiskt fånigt?

 

Använder RH hemma och måste faktiskt säga att det jag saknar mest med det är en riktig browser.

 

Det verkar i och för sig lovande på flera fronter men det lär ju dröja ett tag ännu...

 

Såg just att Nautilus (www.eazel.com) kommit ut i Preview Release 2, bra för mig som gillar Gnome...

[inlägget ändrat 2000-11-08 11:34:30 av toft]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte det jag tänkte på¨;)

 

Med "fånigt" menar jag blajblaj som onödiga javascriptmenyer eller applets å annat meningslöst otyg... ;)

 

/Weyland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Såg just att Nautilus (www.eazel.com) kommit ut i Preview Release 2, bra för mig som gillar Gnome..."

 

Toppen toft ! Måste testa så fort jag kommer hem och slipper mina "Compaq-wintel*rättar till vitlös-kransen runt halsen*" ;-

 

/PaleRider *mozilla ?!? vi får se*

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker javascriptmenyer är jättetrevliga, vissa applets också (jo, det finns faktiskt som som är bra skrivna och inte buggar ut).

 

Plug-ins för 3D-världar och sånt är faktiskt också skitkul att hålla på med...

 

Nej, det är inget blaj, bara inte särskilt nödvändigt för att man ska kunna läsa text om det bara är det man är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en applet kräver att jvm:en laddas in på klienten.. detta tar tid (nå'n sekund) å irriterar.. kör man winpc drabbas man av "hårddiskrassel" å ångar över när man tänker på Amigatiden då inget nå'nsin' swappade så... ens med 16MB..

 

javascriptmenyer fungerar sällan i fler än en webbläsare.. särskilt sidor som _bara_ har javascriptmenyer och som kräver detta för att menyn ska funka stör jag mig på - hur ska jag kunna navigera om jag inte har stöd för javascript? Dö..

 

Plugins för 3D-världar är inget kul, jag har tvingats jobba med dessa på en företagspraktik och måste säga att de är fula och långsamma och saknar mening än så länge - en dedicerad klient är så mycket mer effektivt i så'na syften...

 

Se'n att fåniga script å trams är kul är en annan sak, det håller jag till viss del med om, men rent funktionellt är det dock hemskt... i 99.9% av fallen...

 

/Weyland - fram för enkla å fungerande webbtjänster...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"fram för enkla å fungerande webbtjänster..."

 

Håller med. Javascript, Flash o.s.v kan vara väldigt lajbans att leka med. Men för en kommersiell eller info-sajt kan det vara helt förödande t.e.x. sitter majoriteten av besökarna fortfarande på modem....jag minns att boo.com visst fick en del kritik på den tiden det begav sig - har knappast blivit mindre viktigt nu. Däremot får ju IE hela tiden bättre å bättre DHTML som kortar överföringstiderna, å W3C ligger 3 år efter....karusellen snurrar vidare ;-)

 

/PaleRider *kodar med huvudet*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asch Sture ! Tryckte 2 gånger ;-)

 

/PaleRider *kodar med huvudet*

[inlägget ändrat 2000-11-08 14:49:18 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd bara att IE är så fruktansvärt seeeg...

Jag använder fortfarande Ns just därför.

 

Det kan ju ta uppmot en halvsekund att växla mellan olika IE:ar.. men Ns växlar direkt när man trycker på alt+tab.

 

Så jag undrar, vad exakt är det som gör IE så mycket bättre än Ns?

Jag har använt IE då och då och inte upptäckt någon fördel alls.. Den enda browsern jag känner till som är bättre än Ns är Opera..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Synd bara att IE är så fruktansvärt seeeg...

Jag använder fortfarande Ns just därför"

 

Visste väl att du var en skämtare - IE segt i jämförelse med NS ???

 

"Så jag undrar, vad exakt är det som gör IE så mycket bättre än Ns?"

 

Öööööh - allt !

 

"Jag har använt IE då och då och inte upptäckt någon fördel alls"

 

Du har aldrig testat IE eller hur ?

 

"Den enda browsern jag känner till som är bättre än Ns är Opera"

 

Rekommenderar varmt Neoplanet åt dig eftersom du gillar NS.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Synd bara att IE är så fruktansvärt seeeg...

Jag använder fortfarande Ns just därför.

 

Det kan ju ta uppmot en halvsekund att växla mellan olika IE:ar.. men Ns växlar direkt när man trycker på alt+tab."

 

ööhh?

*Kliar sig i huvet*

Om du ser på din klocka verkar det som minut visaren går fortare än sekund visaren?

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du har aldrig testat IE eller hur ?"

 

Jodå!, du skulle bara veta. :P

 

Och man _ser_ ju tillomed hur den ritar ut all grafik när man växlar mellan fönster. Ns växlar på nolltid om man jämför.

Fast min dator är ganske seg och bara på 350MHz...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Och man _ser_ ju tillomed hur den ritar ut all grafik när man växlar mellan fönster. Ns växlar på nolltid om man jämför.

Fast min dator är ganske seg och bara på 350MHz..."

 

Hmmm, vilken tidszon befinner du dig i ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Vad kör du för version av IE och NS?

 

Måste vara något fel på ditt IE isåfall om det är slöare än NS...

Och då måste det vara vääääldigt slött...

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE4.0, 5.0 och 5.5 har jag testat på två av mina burkar, pII-266MHz, och AMDK6-2 350MHz

mot Ns upp mot 4.75.

Fast Opera klår dom båda på hastighet, men tyvärr så saknar den fortfarande en massa finesser...

 

NS6 & Mozilla har jag testat, och jag har aldrig varit med om nåt segare.. Jag antar att vi är överens på den punkten iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Oj oj...

Antingen förnekar du el. så ljuger du med flit el. har något allvarligt dator fel men kolla dettafår du se hur 100% av användarna fann IE och Opera och Net+ att vara snabbare än NS och Mozilla som var slöast.

 

http://arstechnica.infopop.net/OpenTopic/page?q=Y&a=tpc&s=50009562&f=48409524&m=036090852

 

Det är nere just nu men här är adressen.

 

PS. NS suger, deleta det och tabort det, Eforum borde ha ett script som blockerar NS användare...

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men amigan *kunde inte* swappa!! ;-)

Inget virtual mem!!

 

 

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde den visst det! ..min gjorde det när jag renderade för feta bilder i Lightwave.. VMM fanns som 3:epartsprogram för de Amigor som hade MMU... vilket min hade.. sådeså! ;p

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NS är fan fortfarande snabbare på att dekoda å visa de flesta sidor.. å snabbare på att flytta grafik på skärmen, lätt! ....dock så är det gigantiskt stort å tar evigheter att starta samt är dåligt integrerat med Windows osv osv vilket gör att man/jag blir irriterad

 

/Weyland - Kmeleon å IE just nu...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reagerade inte från början när Weyland skrev "halvsekund". Wow, Weyland, du måste vara väldigt stressad om du tycker att en halvsekund är lång tid.

 

HDS, kliar du dej ännu mer nu inför denna stressade människa?

 

MVH CH

 

- Netscape och Explorer har båda den egenheten att de liksom "glömmer bort" att ladda en sida ibland, speciellt om man har ramar med menyer. dock lätt att råda bot på genom att man laddar om sidan. det brukar hjälpa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...