Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemet


Anders...

Rekommendera Poster

Tja!

 

Det här hör kanske inte riktigt hemma på eforum men man brukar få så bra svar här:-)

 

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=713406,00.html

 

Får man verkligen gör som Systemet i Uppsala gjorde?

Att kräva att kunderna visar vad de har i sina väskor för att få handla i butiken?

 

För mig låter detta som något man verkligen inte får göra!

 

Inte för att jag brukar ha något hemligt i min väska, men det skulle kännas väldigt fel att vara tvungen att visa vad jag har i väskan för att få handla en flaska vin...

 

 

 

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Får man verkligen gör som Systemet i Uppsala gjorde?

> Att kräva att kunderna visar vad de har i sina väskor för att få

> handla i butiken?

 

Javisst. Det är ingen mänsklig rättighet att få handla i alla affärer. Affärsinnehavaren kan sätta upp regler. Gillar du dem inte är det bara att låta bli att handla där. Däremot får reglerna inte vara diskriminerande.

 

Men de har ingen rättighet att titta i din väska, så vill du inte visa den är det bara att gå därifrån.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de har ingen rättighet att titta i din väska, så vill du inte visa den är det bara att gå därifrån.

 

Butikspersonalen har inte rätt att själva titta i väskor eller fickor, men dom har rätt att hindra dig från att gå ut från affären om dom misstänker t.ex snatteri, dom får alltså stänga dörren och hindra dig, medan dom kallar på polis.

 

Om det finns väktare i butiken så har dom rätt att visitera väskor och fickor, tills polis kommer till platsen, väktare har också rätt att fysiskt hindra dig från att lämna butiken, tills polis anländer.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

När man handlar på ett varuhus och har med sig väskor, så är det vanligt att man får visa upp innehållet i den medhavda väskan eller kassen. Jag har aldrig råkat ut för det att behöva visa upp vad jag har i min ryggsäck t ex.

 

Enligt Poliser i släkten ska det finnas starka misstankar om att man snattat något innan butiken får kräva att få se vad jag har i min väska t ex. En kontrollant ska nästan ha tagit en på bar gärning.

 

Känns ju rätt kränkande att nästan bli visiterad i en butik när man är helt oskyldig. Skulle kännas lika obehagligt som om en polispatrull kör upp framför dig och trycker upp dig mot motorhuven och visiterar dig för säkerhetsskull.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig behövt visa upp något jag haft med mig. Du säger att det är vanligt att man måste göra det?

 

Även om en kontrollant vill se vad man har kan man nog lugnt låta bli att visa nåt tills polis kommer om man nu anser sig vara oskyldig. Men man kanske kommer hem fortare om man låter dem kolla saker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Jag har aldrig behövt visa upp något jag haft med mig. Du säger att det är vanligt att man måste göra det?

 

Ja, jag menar att man t ex lägger upp sin medhavda kass/väska på bandet framme vid kassörskan, så att hon/han kan se innehållet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Poliser i släkten ska det finnas starka misstankar om att man snattat något innan butiken får kräva att få se vad jag har i min väska t ex. En kontrollant ska nästan ha tagit en på bar gärning.

 

Det är väl just det som brukar hända, en kontrollant/väktare ser någon stoppa i fickan/väskan, väntar tills personen har gått förbi kassan, och då blir personen stoppad.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vare sig det är väktaren/butikskontrollanten eller butikspersonalen som gör gripandet så får det bara göras om personen i fråga blivit ertappad på bar gärning. Den som gör frihetsberövandet får dessutom inte ha tappat uppsikten på den gripne mellan brottet och ingripandet. Att gripa på misstanke är det bara polisen som får göra, för alla andra är det ett big no no.

 

Även om en kontrollant vill se vad man har kan man nog lugnt låta bli att visa nåt tills polis kommer om man nu anser sig vara oskyldig.

 

Fel om kontrollanten har gripit dig, vill han visitera dig (det ska han göra) har han rätt att göra det med våld om du nekar.

 

En gripen persons tillhörigheter får genomsökas efter föremål som kan vara farliga. Hittar man då stöldgodset får man ta det i beslag. Det är inte tillåtet att söka i väskor mm enbart i syfte att hitta stöldgods. Det kommer ju ändå polisen att göra när dom kommer till platsen. Om en väktare eller privatperson griper någon på felaktig grund har han gjort sig skyldig till olaga frihetsberövande. Det är nog ganska vanligt att butikspersonal gör just detta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett bra dokument som beskriver vad en väktare/kontrollan/ordningsvakt får göra.

 

 

Bilaga ett i följande dokument (finns på slutet):

http://www.av.se/dokument/publikationer/rapporter/hako/hako2004_01.pdf

 

 

Fel om kontrollanten har gripit dig, vill han visitera dig (det ska han göra) har han rätt att göra det med våld om du nekar.

 

Man kan inte bli gripen för att man vägrar visa upp sin väska i en affär...

 

 

/Anders..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag menar att man t ex lägger upp sin medhavda kass/väska på bandet framme vid kassörskan, så att hon/han kan se innehållet.

 

Det har jag aldrig gjort. Jag kan inte minnas att jag sett någon annan göra det heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det har jag aldrig gjort. Jag kan inte minnas att jag sett någon annan göra det heller.

 

Inte jag heller. Brukar låsa in sådant i värdeskåp innan jag går in på varuhuset för att handla. Allt för att undvika att få några misstankar om att man skulle ha snattat något.

 

Finns där inga värdeskåp lediga så får väskan eller kassen hänga med, men jag har aldrig blivit ombedd att visa upp den. När jag betalar sedan så brukar jag lägga upp kassen bland varorna som jag handlat. Ingen som snattar något skulle göra det i så fall.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte bli gripen för att man vägrar visa upp sin väska i en affär...

 

Det stämmer, som jag skrev så måste du vara tagen på bar gärning för ett brott först.

 

Om larmet tjuter när man går ut ur butiken, kan det vara grund för visitering?

 

Faktiskt inte. Butikspersonal har inte rätt att stoppa dig för att larmbågen tjuter. Visitering är en försiktighetsåtgärd för att skydda väktare och polis (och även den gripne) från skadliga föremål.

 

Det är faktiskt även så att om en väktare eller butiksanställd har gripit någon kan bara en polisman förstätta personen på fri fot igen.

 

Ordningsvakter har större befogenheter som jag inte berört. Väktare i köpcentrum mm är ofta ordningsvakter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju rätt kränkande att nästan bli visiterad i en butik när man är helt oskyldig. Skulle kännas lika obehagligt som om en polispatrull kör upp framför dig och trycker upp dig mot motorhuven och visiterar dig för säkerhetsskull.

 

Ah, kom igen. Vad är det som är så farligt med att någon skulle titta i min väska. Har man rent mjöl i påsen tycker jag nog snarare att det är bra att kontroller görs. Det tjänar vi som betalar för varorna på. Jag frågar ibland om dom vill se vad jag har i andra kassen eller lägger den på bandet för att underlätta för expediten om de vill kolla. Det har dock aldrig hänt!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta dokument är ändå 3 år gammalt, kan mycket väl ha kommit nya direktiv efter allt som hänt sista åren?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Roddden skrev:

Ah, kom igen. Vad är det som är så farligt med att någon skulle titta i min väska. Har man rent mjöl i påsen tycker jag nog snarare att det är bra att kontroller görs. Det tjänar vi som betalar för varorna på. Jag frågar ibland om dom vill se vad jag har i andra kassen eller lägger den på bandet för att underlätta för expediten om de vill kolla. Det har dock aldrig hänt!

 

Ok, så du skulle tycka det var helt OK om en kontrollant/väktare stoppade dig i en butik och bad att få se vad du har i väskan?

 

Det medan alla som passerar vänder sig om och tittar nyfiket och undrar vad det är du har snattat.

 

Att visa kassörskan innehållet i väskan/kassen är helt OK.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...