Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vistas inbyggda


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sitter jag här och gör fel när jag använder vistas inbyggda brandvägg och tror att den är fullt tillräcklig? I Xp använder jag en extern men i vista ska den väl var helt ok?

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vistas brandvägg ska vara bättre än XPs under förutsättning att man slår på skyddet för utgående anslutningar, det är inte på från början. Däremot så har jag ingen aning om hur det står sig i ett leak test. Vad det är kan du läsa på http://www.matousec.com/projects/windows-personal-firewall-analysis/leak-tests-results.php

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag installerar t ex. ett nytt fildelningsprogram och startar detsamma så vill brandväggen ha min tillåtelse för detta programs utgående anslutningar. Då är väl skyddet för utgående anslutningar på som standard? Jag har inte ändrat någonting i brandväggen.

 

Tilläggas bör att jag har Sp1 v658 beta installerad. Kanske den har ändrat funktionen i brandväggen till det bättre.

 

Bosse

 

[inlägget ändrat 2008-01-19 19:02:43 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som standard så får du upp frågan därför att fildelningsprogrammet begär att få in data till sig, till skillnad från vissa spionprogram som bara skickar data (t ex lösenord) ut på internet utan att få något svar. I standardinställningen är Vistas brandvägg inte bättre än XPs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått en aha-upplevelse :)

 

Tror mig ha förstått anledningen till att brandväggen (som klarar av att spärra även utgående trafik) inte har inställning på som standard. En anledning skulle vara att folk i allmänhet skulle bli trötta på alla dialogrutor så att de helt enkelt skulle klicka ok på allt och därmed tillåta även trojaner att nå internet..

 

Ställa in att spärra utgående med en dialogruta för att tillåta en utgående anslutning går tydligen inte. Spärra med fördefinierade undantag går men inte är det en uppgift för en amatör inte...

 

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=113538

 

"You’ll have to figure out which programs need rules. Windows will not prompt you to grant a program Web access."

 

Man blir klokare ju mer man googlar! :)

 

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...