Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Föra över DV till dator...


martah

Rekommendera Poster

Jag köpte en dv-kamera (Panasonic NV-GS60) till dottern i julklapp, för hon gillar att spela in filmer och sedan redigera i Movie Maker, men det verkar som om jag har gjort ett stort misstag. Jag har suttit nu i mer än 40 min och fört över via fire wire och det är så mycket kvar att jag tänker mig att det kan ta timmar. Stämmer det att en timmes band rymmer ca 15 GB??? I så fall är det ju inget för dottern att hålla på med. Det tar ju så stor plats på datorn. Tidigare filmade hon med digitalkameran och förde över, det gick snabbt och enkelt men jag trodde att det skulle vara bättre att ha en dv-kamera. Gör jag något fel? Det känns hopplöst att ha lagt ut så mycket pengar och så kan man inte göra nåt med den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer det att en timmes band rymmer ca 15 GB???

 

Runt 13GByte för en timme bör det bli.

 

Att föra över en timmes film tar exakt en timme.

 

Tidigare filmade hon med digitalkameran och förde över, det gick snabbt och enkelt men jag trodde att det skulle vara bättre att ha en dv-kamera.

 

Man får lön för mödan - bildkvaliteten är helt annorlunda jämfört med vad du får ur en digitalkamera.

 

Hårddiskar är billiga. Skaffa t ex en 500GByte disk och ha den till att spara video på.

 

I så fall är det ju inget för dottern att hålla på med.

 

Du menar att hon inte förtjänar/uppskattar riktigt bra bild och ljud på de filmer hon gör? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neeej då, hon är värd allt det bästa här i världen! Jag tror bara att det blir för krångligt för henne, hon är bara 11 år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror hon lär sig det snabbt, hon är ju intresserad.

 

Men iofs så förstår jag inte varför det skulle vara svårare att lära sig redigera DV än det format som en digitalkamera sparar?

 

Framförallt kommer hon tycka det är roligare, eftersom det är bra bild och ljud!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det blir ju så stora filer tänker jag. Måste man inte göra om dem till nåt mindre format eller så. Om man vill bränna dem på DVD så måste de ju bli mindre, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det blir ju så stora filer tänker jag

 

Ja, det blir det. Men? Hårddiskar är billigt som LizradKng skrev.

 

Måste man inte göra om dem till nåt mindre format eller så. Om man vill bränna dem på DVD så måste de ju bli mindre, eller?

 

Jovisst, men det gör man efter att redigeringen är klar. Då exporterar man till det format man behöver. Vill man tex lägga ut filmen på sin hemsida, är det väldigt otymligt och onödigt att ha den som DVD, då är kanske WMV eller MPG med låg bithastighet bättre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.

 

Storleken betyder egentligen ingenting så länge de får plats. OK, vissa saker tar längre tid men det tycker jag det är värt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...