Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Privatperson som får pengar.


FuriousRage

Rekommendera Poster

Hejsan, jag hade tänkt att börja utveckla ett program

för privatpersoner som vill ha koll på sin ekonomi, som dessutom kommer vara gratis 100%

 

Det jag undrar är om någon skulle vilja ge mig pengar för att de tycker att programmet är jättebra och vill supporta mig, ska/måste jag deklarera det och hur i såfall.

 

 

Jag som många här har letat efter ett gratisprogram för att sköta hemekonomin och kanske inte har lust/ork/kunskap att köra det själv i excel till exempel och det verkar bara finnas betal-versioner på alla ekonomiprogram.

MvH Stefan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här landet undgår du inte skatt någonstans (t.o.m pokervinster är ju banne mig beskattade nu) så det är nog bara att inkludera det i din självdeklaration under övriga inkomster (om du har ett tungt samvete vill säga. Jag hade inte frivilligt gett mina extrainkomster till skatteverket om risken att de skulle upptäcka dem var försvinnande liten).

Gåvoskatten är ju däremot avskaffad nu, så du kan ju rekommendera donationer i form av prylar istället ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gåvoskatten är ju däremot avskaffad nu, så du kan ju rekommendera donationer i form av prylar istället

 

Som jag ser är det ok att ge även pengar i detta fallet. Förutsättningen för att slippa gåvoskatten är just att det är en gåva, inte ersättning för arbete eller att man förväntar sig någon motprestation, "kunden" uppskattar helt enkelt programmet och vill ge något för att visa sin uppskattning, så samma sätt som man kan ge en bra vän en slant för att man uppskattar honom/henne.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Jag som många här har letat efter ett gratisprogram för att

> sköta hemekonomin och kanske inte har lust/ork/kunskap

> att köra det själv i excel till exempel och det verkar bara

> finnas betal-versioner på alla ekonomiprogram.

 

Jag använder GnuCash. Gratis och på svenska.

 

http://www.gnucash.org/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Jag som många här har letat efter ett gratisprogram för att

> sköta hemekonomin och kanske inte har lust/ork/kunskap

> att köra det själv i excel till exempel och det verkar bara

> finnas betal-versioner på alla ekonomiprogram.

 

Jag använder GnuCash. Gratis och på svenska.

 

http://www.gnucash.org/

 

Tyvärr är den inte ett val i min mening då den kräver att man har QT Libraries plus att den har enligt mig den typiskt fula gnome-looken som jag inte gillar. ;/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...