Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OpenType vs PostScript


Micke_skane

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vilket typsnitt är att rekommendera om man ska skicka till tryckeriet?

Som jag förstått det är OpenType en nyare variant som är okej att använda!?

Det finns som OpenType TrueType, eller...

Det handlar om PC, tyvärr, i denna sak!

 

Har det någon betydelse om man skapar en PDF och som man vill trycka?

Då är det ju en "bild" man vill trycka...

Det som gäller här är väl bara att se till så att man använder rätt joboptions i Distiller, en av tryckeriet förbestämd fil?

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket typsnitt är att rekommendera om man ska skicka till tryckeriet?

Som jag förstått det är OpenType en nyare variant som är okej att använda!?

Det finns som OpenType TrueType, eller...

Det handlar om PC, tyvärr, i denna sak!

 

Precis som du säger så är OpenType ett nyare format av typsnitt. Framförallt är förbättringarna att ett OpenType-typsnitt kan innehålla mer finesser kring typsnittet, tex kapitäler, versala och gemena siffror. Mängder med bråktal och andra "specialtecken".

 

Men använder du inte några specialtecken så är det inga större skillnader att bifoga ett TrueType-teckensnitt.

 

 

Har det någon betydelse om man skapar en PDF och som man vill trycka?

Då är det ju en "bild" man vill trycka...

Det som gäller här är väl bara att se till så att man använder rätt joboptions i Distiller, en av tryckeriet förbestämd fil?

 

Beroende vad du skall trycka för något och vad det innehåller så hade jag rekommenderat lite olika alternativ. Mitt första råd till alla är att först höra med tryckeriet hur de helst vill ha trycksaken levererad. Jag har varit med om småtryckerier som gärna servar kunden med en extra koll i samband med preflight för att se till att allt blir bra på direkten istället för att låta det gå ut en korr som ser halvdan ut och låta kunden ändra utefter den.

 

Är det en "enklare" publikation, tex svart + en färg så fungerar det däremot alldeles utmärkt med PDF, tryckeriet ser direkt vad som är svart och vad som är något annat och några större komplikationer inträffar sällan.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i kontakt med olika personer inom tryckerier och det är lite olika vad dem vill ha men för det mesta vill dem ha en tryckfärdig pdf.

 

Tack för "tankarna" :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...