Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skall jag koppla upp mig för att ladda musik/film?


eloidan

Rekommendera Poster

Jag har tidigare bara haft en Mac PowerBook 1400c/133 som jag använt till mejl och internet. Så jag är lite grön. :)

 

Jag ska skaffa en VAIO. De säger att laptops har inbyggt modem, så att det sköter sig självt. Men jag vet inte om detta räcker för att ladda ner musik och film.

 

Vi har inget bredband, utan bara vanliga teleledningar. Var skall jag koppla in, i "Modem Jack" eller i "Ethernet Port"?

VAIOn har modemtyp Integrated V.92/V.90 Modem (RJ-11). Och Ethernet Protocol Fast Ethernet (RJ-45), Ethernet Speed 10Base-T/100Base-TX.

 

Kanske trådlöst är bra?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I "Modem Jack" kan du ansluta en telefonledning för uppringt internet.

 

Men att ladda ner filmer över uppringt internet med en hastighet på 50 kbit/s måste ju ta en orimlig tid (och bli väldigt dyrt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och bli väldigt dyrt)

Ja, det blir långt billigare att köpa dvd:erna istället om det är tickande teletaxa det handlar om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har inget bredband, utan bara vanliga teleledningar.

 

Om ni har 3G-täckning kan du ju fundera på ett "trådlöst bredband". Betydligt bättre än vanligt modem och inte heller speciellt dyrt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Vad kopplas in i Ethernet Port?

 

Behöver jag något extra form av modem för att kunna ladda ner musik/film under rimlig tid? Eller funkar det inte med teleledningar?

 

Jag trodde sånt här var enklare! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det pålitligt? Kan detaljer i datan gå förlorade i sin väg från satelliten? Vilken hastighet skall jag välja?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detaljer i datan gå förlorade i sin väg från satelliten?

Satellit? Din 3G-uppkoppling kommunicerar via sändare på marken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver jag något extra form av modem för att kunna ladda ner musik/film under rimlig tid? Eller funkar det inte med teleledningar?
Ett ADSL-abonnemang som använder sig av telefonledningarna är väldigt vanligt.

 

Vad kopplas in i Ethernet Port?
En nätverkskabel, t ex från ett ADSL-modem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är pålitligt och nej, saker försvinner inte :)

 

Men om ni kan få ADSL är det bättre. Jag förstod det som att ni inte kunde få det... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan på ett utländskt forum nämnde också ADSL. Men att jag skall akta mig för att internetleverantören tar onödigt mycket betalt för modemet också, och att det är bättre att skaffa det själv separat. Hur fixar jag ADSL billigast?

 

 

(Ett annat förslag var ett kabel-modem från kabelTV-leverantören. Det skulle tydligen fungera väldigt snabbt.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag behöver ett billigt ADSL-abonnemang. (8 Mbit/s kanske är lagom för att ladda ner musik och film.)

 

Mediamart har ett bredbandsmodem för 90 kr, som de säger funkar till alla bredband med telefonjack.

 

Vilket abonnemang är bäst om jag inte vill binda upp mig under längre tid? På http://www.finansportalen.se/bredband.htm står tex Bahnhof som inte verkar ha någon startavgift. Är Bahnhof bra? Eller finns det billigare nalternativ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här verkar det vara 3 månader, om man läser i avtalsvillkoren. ???http://www.bahnhof.se/stad/goteborgadsl

 

[inlägget ändrat 2008-02-01 15:25:11 av eloidan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken hastighet är lagom att ha för att ladda ner musik och film? 8Mbit/s?

Tja, vill du bara ha lagom så räcker ju 8MBit. Vill du ladda så snabbtt som möjligt så är min erfarenhet att det maxar ut runt 32-40MBit (jag har snabbare lina än så, men runt 35MBit brukar nedladdningarna maxa ut på)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag har väl inte tänkt att ladda ner några jättemängder. 35Mbit låter snabbt! Men det kanske mest behövs när man använder väldigt avancerade grafiska spel och sånt.

 

Hur lång blir nedladdningen annars i minuter räknat ungefär? För 1 timma film. Om man jämför 8Mbit och 35Mbit?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång blir nedladdningen annars i minuter räknat ungefär? För 1 timma film. Om man jämför 8Mbit och 35Mbit?

Det beror helt på hur snabbt det tankar. Bara för att du har en lina som klarar av 8MBit/s betyder det inte att de du tankar för har så hög upphastighet. Men om vi säger att du lyckas tanka i full hastighet så gäller att 8MBit/s = 1MByte/s. En film brukar i runda tal ligga på mellan 6-700 MByte och naturligtvis mycket mer beroende på kvalitet. Så säg runt 600-700 sek = 10-12 minuter.

Med 35MBit blir det alltså runt 4 gånger snabbare,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...