Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ADO attachment


Lindacharlotta

Rekommendera Poster

Jaså, det var så lätt...
Ja, ibland är det så :) Lätt att tänka det svårare än vad det är...

 

Tack för poängen :thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2008-01-23 11:12:27 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lindacharlotta

I mitt formulär i Mail.HTML-taggen har jag skrivit in en massa HTML-kod. Mailet skickas, men var gång detr kommer fram ser det olika ut. Detta sättet känns inte som om man kan lite på riktigt ELLER är det jag som har gjort ngt fel med min kod i Mail.HTMLBody?

 

En annan fråga...För de som inte har mail som inte tar emot HTML, vad händer då?

Man kanske bara ska använda sig utav TextBody...eller?

 

 

 

	Mail.HTMLBody = "<table border='1' cellspacing='0' cellpadding='0' bordercolor='cccccc'><tr><td><table cellpadding='0' cellspacing='0' width='800'><tr><td colspan='3' bgcolor='eeeeee' height='20'><table cellpadding='0' cellspacing='0'><tr><td><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Kontaktuppgifter</b></font></td><td width='300'></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'>Datum: " & Datum & " </font></td><td width='20'></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'>Tid: " & tid & " </font></td></tr></table></td></tr><tr><td colspan='3' bgcolor='cccccc' height='1'></td></tr><tr><td width='10'></td><td height='18' width='180'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b> Kund:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("kund") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' height='1' bgcolor='eeeeee'></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Kontaktperson:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'>" & Upload.Form("kontaktperson") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' height='1' bgcolor='eeeeee'></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Telefon:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("telefon") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' height='1' bgcolor='eeeeee'></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>E-mail:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("mail") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' bgcolor='eeeeee' height='20'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Instrumenttyp och leverantörsuppgifter</font></td></tr><tr><td colspan='3' height='1' bgcolor='cccccc'></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Instrumenttyp:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("instrumenttyp") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' height='1' bgcolor='eeeeee'></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>leverantor:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("leverantor") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' height='1' bgcolor='eeeeee'></td></tr><tr><td></td><td valign='top' height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Kontaktperson hos lev:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("levkontaktperson") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' height='1' bgcolor='eeeeee'></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>telefon hos lev.:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("levtelefon") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' height='1' bgcolor='eeeeee'></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Levrantör adress:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("levadress") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' height='1' bgcolor='eeeeee'></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Leverantör ort:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("levort") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' height='10'></td></tr><tr><td colspan='3' bgcolor='eeeeee' height='20'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Leverantörsuppgifter</b></font></td></tr><tr><td colspan='3' bgcolor='cccccc' height='1'></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Faktura - Kontaktperson:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("fakturakontaktperson") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' height='1' bgcolor='eeeeee'></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Faktura - Avdelning:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("avdelning") & " </font></td></tr><tr><td></td><td width='100' height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>BeställarID:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("bestallarid") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' height='1' bgcolor='eeeeee'></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Gatuadress:</b></font></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("fakturaadress") & " </font></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Postnr:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("fakturapostnr") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' height='1' bgcolor='eeeeee'></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>ort:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("fakturaort") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' height='1' bgcolor='eeeeee'></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Tilläggstjänst:</b></font></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("tillaggstjanst") & " </font></td></tr><tr><td colspan='3' height='1' bgcolor='eeeeee'></td></tr><tr><td></td><td height='18'><font face='verdana' size='1' color='333365'><b>Kommentar:</b></td><td><font face='verdana' size='1' color='333365'> " & Upload.Form("kommentar") & " </td></tr><tr><td colspan='3' bgcolor='eeeeee' height='1'></td></tr></table></td></tr></table>"

 

Tack på förhand!

 

/ Linda

 

[inlägget ändrat 2008-01-24 09:39:48 av Lindacharlotta]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma "problem".

Jag antar att det är mailklienten (outlook i mitt fall) som inte tolkat html korrekt.

 

Koden ser rätt ut när jag ser på källan i mailet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga...För de som inte har mail som inte tar emot HTML, vad händer då?

Om man inte har en mailklient där man kan filtrera bort html så visas denna i klartext och det är förstås inte snyggt. Personligen tycker jag inte om att html används i mail utan jag anser att man enbart skall hålla sig till ren text. Handlar det om nyhetsbrev gäller samma sak, men man kan bifoga en länk till en html-version av brevet, alternativt bifoga exempelvis en pdf.

 

I övrigt är din html-kod väldigt utdaterad och använder element som inte ens ingår i dagens html-standard (såsom ex. FONT). Vidare använder du en mängd attribut som inte heller skall användas längre (som bgcolor, height osv.). Här ska du använda style=".." och css-stilar istället.

Skriv om html:en enligt standard så kanske det ser mer konsekvent ut.

[inlägget ändrat 2008-01-24 09:53:11 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar skicka såväl en text-variant som en html-variant.

De mailläsare som inte får eller kan visa html brukar då normalt visa text-versionen.

 

För CDO.message så kan man göra det genom:

objCDO.TextBody = "Plain text in mail body."
objCDO.HTMLBody = "<strong>HTML</strong>-formatted mail body."

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-24 10:22:28 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...