Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Databasproblem


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Jag har märkt att ni haft stora problem med databasservern de senaste nio timmarna. Sporadiskt har databasfelmeddelanden dykt upp, sajten gått ner och en gång påstods tom att jag inte var medlem längre (fick dessutom ett mail som välkomnade mig till IDG med önskan om aktivering)

 

Vad är det som händer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknat från dom timmarna som du anger här, så har inte jag märkt något av dom fel som du rapporterar om?

Har inte varit här alla nio timmar sedan eftermiddagen, utan sporadiskt från 15.00 till ca 21.00, men hos mig har det varit lugnt och Eforum har fungerat.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, vid 16-tiden igår strulade Eforum för mig. Kom in på sidan, svarade ett inlägg. Blev därefter utslängd och det påstods att jag var medlem på IDG men ej på Eforum. Stängde ned och startade om FF och fick därefter en OOOPS när jag försökte öppna Eforum. Efter en stund gick det dock att komma åt Eforum som normalt igen,

 

Vidare har användare rapporterat om problem med att svara i en tråd (åtminstone) även om han/hon till slut lyckades.

 

Något/någon av Eforums servrar var (är?) på dåligt humör helt klart.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sparade ned några av meddelandena om det kan hjälpa vid felsökandet:

 

Först ett av databasfelen som uppstod ett par gånger.

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][DBNETLIB]SQL Server does not exist or access denied.

/Globalincludes/medlem_commerce/ErrorLog/InsertErrorIntoDB.asp, line 81 

 

Medlemsmeddelandet:

"Du är medlem i IDG.se, men inte i Eforum

Klicka här för att komplettera dina uppgifter."

 

Samt ett scriptfel som inträffade även det flera gånger:

Operation is not allowed when the object is closed.

 

Vid det sistnämnda meddelandet (det enda som syntes på sidan f.ö) såg den skickade sourcen ut så här:

<script language="javaScript">
function openWebbFraga( windowID, windowName, windowFeatures ) { 
	return window.open( '/globalincludes/applikationer/veckans_fraga/showhistoryresult.asp?id='+windowID, windowName, windowFeatures ) ; 
} 

</script>

<!--/ Inkluderingsfil för Veckans fråga--> 


<link rel="alternate" href="//eforum.idg.se/rss/?top=30" type="application/rss+xml" title="Senaste inläggen" />
Operation is not allowed when the object is closed.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där databasfelet råkade jag också ut för någon gång senare delen av eftermiddagen.

Nu har jag varit utkastad från eforum i över 20 minuter (ständiga uppdateringar under denna period visar att det är inget sporadiskt längre). Följande felmeddelanden igen:

 

Ett fel har uppstått.

Får ingen kontakt med databasen. Fel: [Microsoft][ODBC SQL Server Driver][DBNETLIB]SQL Server does not exist or access denied.

samt

Du är medlem i IDG.se, men inte i Eforum

Klicka här för att komplettera dina uppgifter.

 

Det här börjar bli jädrigt irriterande nu!!!! Kan inte någon moderator kontakta ansvarig, eftersom IDG fortfarande vägrar publicera namn+adress på den nya ansvarige (varför står Erik kvar som teknisk kontakt, vem ska man maila egentligen?)

 

Jag förväntar mig minst en bekräftelse för att man tar problemen på allvar.

[inlägget ändrat 2008-01-18 10:30:19 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag inte haft något problem och jag har gjort flera inlägg.

Jag har för mig att Erik någon gång tipsade om att man kunde skriva eforum1.idg.se (eller något annat nummer) för att komma till en annan server. Se om det hjälper.

 

Kan inte någon moderator kontakta ansvarig, eftersom IDG fortfarande vägrar publicera namn+adress på den nya ansvarige (varför står Erik kvar som teknisk kontakt, vem ska man maila egentligen?)
Vi moderatorer har inte mer information än vad du har när det gäller ansvarig, tyvärr.

 

Tillägg: Men jag skickade ett mejl till JoGi som fixar en del med Eforum i alla fall.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1006513#1020780

[inlägget ändrat 2008-01-18 10:46:29 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hänt här ännu,verkar vara väldigt slumpmässigt?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar vara väldigt slumpmässigt?

Slumpmässigt när det inträffar ja, men när det väl inträffar kan det ta upp till tio minuter innan jag kommer in igen. Jag börjar tröttna på det nu.

 

Inte nog med det, dessutom har IDG gått och ändrat e-postadress på mitt konto utan min tillåtelse. De har helt sonika plockat reda på min nya jobbadress via ett studsmail från min gamla mailadress (som dock fortfarande är ett aktivt e-postkonto) och lagt in detta istället. Är sådant verkligen tillåtet?

 

Jag vill verkligen inte ha mitt arbete kopplat till E-forum på något sätt.

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-18 13:55:51 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte nog med det, dessutom har IDG gått och ändrat e-postadress på mitt konto utan min tillåtelse. De har helt sonika plockat reda på min nya jobbadress via ett studsmail från min gamla mailadress (som dock fortfarande är ett aktivt e-postkonto) och lagt in detta istället. Är sådant verkligen tillåtet?

 

 

Det tycker jag är helt fel, hur kan IDG veta om den adressen är aktiv eller inte?

 

Även om dom får tag på den via en studs, så betyder ju inte det alltid att den fungerar, jobbmail eller privatmail, spelar ingen roll.

 

 

Edit: Nu går det mycket trögt att komma i kontakt med Eforum, och jag fick mitt första felmeddelande

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2008-01-18 15:56:35 av //gästen]

[bild bifogad 2008-01-18 15:56:57 av //gästen]

1021525_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar detta problem sprida sig, har haft liknande problem som bl.a Anjuna Moon haft sista dygnet, vid uppdaterig av sidan så blir jag varannan gång "urloggad" fast jag är inloggad??

 

Är medlem hos IDG men inte hos Eforum, men är ändå inloggad??

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[bild bifogad 2008-01-18 19:58:57 av //gästen]

1021630_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar detta problem sprida sig, har haft liknande problem som bl.a Anjuna Moon haft sista dygnet,

Vad skönt, höll jag på att säga =) men nu vet jag iallafall att jag inte är galen och det bara är jag som har problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, finns nu fler med på tåget.

 

Men det verkar gå upp och ner, just nu fungerar allt som vanligt, får se hur länge det håller i sig?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Samma för mig!

...måste vara en databasserver som inte vill vara med längre, och som slänger ut reggade medlemmar när det passar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får se hur länge det håller i sig?

Fan, det bara fortsätter att gå ner!!! :thumbsdown:

 

Jag är för rastlös för att dega framför en film och e-forum kan man ju tydligen inte heller förlita sig på en sån här kväll. Nä, börjar bli dags att dra sig ut på stan istället och bränna lite överskottsenergi, annars riskerar jag att drämma laptopen i något alltför hårt. Ha en kul kväll alla!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Anjuna, Eforum fungerar inte speciellt bra ikväll, har precis loggat in för fjärde gången fast jag hela tiden är inloggad och samma felmeddelande hela tiden också, mycket irriterande.

Att svara på en fråga fungerar 2 ggr av 10.

Ger mig också för ikväll här, får försöka i morgon igen.

 

Natti natti

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande STORA problem med Eforum...

 

Blir urloggad rätt ofta, kan inte logga in ibland efter en urloggning, möts av ett "500 -fel error".

 

Kan inte svara på inlägg, lägger ner detta just nu, får försöka senare, eller i morgon kanske?

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem för mig idag, inga alls.

 

Ville bara säga det, jag motsäger inte att det finns problem men de verkar inte drabba alla samtidigt. Gissar att det är en server som inte riktigt är kompis med de andra.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonting är fel i alla fall, fick upprepade 500- error när jag försökte svara på ett inlägg, kunde inte nå eforum på 10 minuter och sedan fick jag meddelandet om att jag var medlem i IDG men inte Eforum och fick logga in mig på nytt?

 

Tungt värre att navigera emellanåt också.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han bara skriva förra inläggget så blev jag urloggad och fick logga in på nytt, "du måste vara medlem.... osv."

 

Ger nog upp för ett tag nu hoppas det blir bättre snart.:thumbsdown:

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag inte haft något problem, men hade ett kortvarigt problem igår.

 

Någon med problem som har försökt med Eriks tips som jag skrev om igår 10:47?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon med problem som har försökt med Eriks tips som jag skrev om igår 10:47?

Det fungerade inte heller. Men det är nog inte webbservern som strular utan anropen till databasen, som troligtvis ligger på en separat server.

 

"Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

 

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][DBNETLIB]SQL Server does not exist or access denied."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...