Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3gp-film i Nokia E70?


Janis.Vikmanis

Rekommendera Poster

Janis.Vikmanis

Jag jobbar med att övresätta filmer till svenska. Såväl textremsor som dubbning. Nu har jag testat med att bygga om den film jag jobbar med till 3gp-format och filmen GÅR ju att se på…för allan del. Men det blir liksom ett "rutnät", som efter ett tag försvinner när filmsekvensen hållit på någon sekund. Ny bildsekvens…samma rutnät/plurr.

 

Vad kan detta bero på? Är det lilla bildskärmen på Nokian som inte hänger med?

 

Jag byggde om filmen till lite sämre kvalitet och tänkte att mindre datamängd i filmen kunde få bildskärm (om det var felet) att hänga med bättre. Alltså om filmen hade 1 miljon färger och man byggde om den till 0,5 miljon.

 

Bit rate sattes för video på 20 istället för 40,

bit tolerance sattes för video på 30 istället för 60,

bit rate på ljud sattes till 96…men detta sattes tilbaka sedan igen. Allt blev nämligen bara värre av det.

 

Goda råd mottages tacknämligt,

:-)

Janis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan beror det naturligt vis vad man har för data, så att inte bilden hackars sig, men också om program, jag använde faktist senast idag ett mycket bra program;A-one 3GP Video Converter det är tillochmed gratis!

Fungerade perfekt, måste dock påpeka att filen då endast var på 20 mb...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rutnätet kommer troligen från "macroblocken".

 

Bilden kodas i form av ett rutmönster där pixlarna i en ruta (t ex 8x8 pixlar) kodas för sig, t ex genom att koda en pixel exakt och de övriga som relativa skillnader. Om dessa relativa skillnader inte är tillräckligt noggrannt kodade kommer skarven till nästa ruta att synas.

 

Med jämna mellanrum kodas en komplett bild in i filmfilen enligt ovan, därefter kodar man bara in ändringar relativt denna kompletta bild. Om dessa ändringar inte är kodade med tillräckligt hög bitrate kommer det att bli en synbar skarv mellan de olika rutorna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...