Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan olika leverantörer ge olika hastighet i samma nät?


Blander

Rekommendera Poster

Enligt Telia kan jag få max 8 mbit/s pga avstånd till telestation.

 

Men om jag knappar in mitt telefonnummer på Glocalnets sida får jag svaret "Grattis, du kan få 24mbit, men snabba dig, få platser kvar".

 

Är det möjligt att olika leverantörer kan ge olika hastighet? Eller är det någon av dem som lurar mig...?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag knappar in mitt telefonnummer på Glocalnets sida får jag svaret "Grattis, du kan få 24mbit, men snabba dig, få platser kvar".

Vad de syftar på är att telestationen kan erbjuda deras 24mbits-paket. Det betyder inte nödvändigtvis att du får ut så mycket, enbart att det kan pumpas 24mbit/s vid stationen. Bor du en bra bit bort från den minskar hastigheten som hos alla andra leverantörer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Men det intryck jag har fått är att de kan mäta ända fram när man ger dem telefonnumret. De borde kunna se avståndet till stationen om de vet min adress.

[inlägget ändrat 2008-01-16 21:22:36 av Blander]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De borde kunna se avståndet till stationen om de vet min adress.

Jo, men frågan är om alla leverantörer erbjuder lika mycket detaljer. Glocalnet kanske bara anger maxhastigheten medan Telia, som kanske haft området längre, erbjuder mer detaljer kring varje hushåll.

Annars är allt bara en fingervisning, det är nämligen inte bara avståndet som påverkar hastigheten så har de inte uppmätt hastigheten tidigare från just din fastighet så är det en kvalificerad gissning.

 

[inlägget ändrat 2008-01-16 21:34:03 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våren för två år sen fick vi möjlighet till ADSL på landet. Telia erbjöd max 8 Mb/s men Bredbandsbolaget bara 24 Mb/s. På frågan varför de hade högre än Telia och bara 24, svarade de att Telia hade lagt beslag på övriga hastigheter själva.

 

Eftersom BBB:s 24 var ungefär samma pris som Telias 8, tog vi 24 hos BBB. Sen visade det sig att vi knappt kom upp i 7 ens. Då svarade BBB att det berodde på att det var för långt till telestationen. Men priset var detsamma ändå för att de inte ägde ledningarna. Det blev aldrig bättre, så i somras sa vi upp abonnemanget som var utan bindningstid, 3 mån uppsägningstid.

 

Nu har alla minst ett års bindningstid, så det blir väl telefonmodem i sommar igen :o

Så kolla gärna med någon granne som har Glocalnet vad de egentligen får för hastighet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man beredd att betala instalaltionsavgift och modem så brukar det inte vara någon bindningstid vare sig med telia eller BBB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...