Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Beskrivning/korsreferens i Excel

Martin__H

Recommended Posts

Hej,

Jag använder Excel att skriva rapporter i.

Jag skulle vilja lägga in beskrivningar till tabeller och figurer och sedan kunna göra korsreferenser till dessa. Detta är enkelt i Word men går det att göra i Excel 2007? Om inte finns det något använbart alternativ?

/Martin

Varför skriva rapport i Excel? Excel är ett kalkylprogram, inget ordbehandlare eller DTP-program.

Om vi ska hålla oss inom Office-familjen är ett Word du ska använda för texten. Kapitel, referenser och allt sådant sköter Word. Tabeller och tillhörande grafer excellerar Excel på.

Alternativ. Tja, jag säger LaTex

http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX

Tar en liten stund att lära sig om man är ny på det men är ack så mycket snabbare att arbeta i än Word. LaTex drabbas sällan av den hicka Word kan få och kräver inte att man har en snabb dator. En vanlig texteditor duger, dock trevligt om editorn kan rättstava dokumentet.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Jag undrar om man kan göra beskrivningar/korsreferenser i Excel. Hur man kan lösa uppgiften i andra mjukvaror är inte av intresse för mig.

Jag tycker det är enklast att använda ett program och Excel klarar av enklare beräkningar. Väldokumenterade beräkningar måste oftast bifogas i rapporten och då är det lika bra att förklara dem i Excelfilen och använda den som rapport eller bilaga.

/Martin

Bad du inte om förslag? Nåja, strunt i det.

Excel och Word samarbetar annars ganska bra.

Som sagt bör du skriva själva rapporten i Word och sedan infoga de tekniska delarna från ett Excel-ark. Testa lite och se hur det fungerar, det är ganska flexibelt. Skapa en text/tabell/formel/graf i Excel, kopiera och infoga den och se till att den fortfarande är länkad* till Excel. Ändrar du sedan i tabellen/objektet i Excel kommer tabellen/objektet i Word-dokumentet även ändras.

Korsreferenser och liknande, det begreppet finns inte i Excel. I Excel finns knappt ens begreppet sida.

* Exempelvis via Redigera -> Klistra in special -> Excel dataobjekt

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...