Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudboksfiler kommer i oordning på MP3 spelaren?


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

När jag sparar MP3 filer av en ljudbok till MP3 spelaren (Phillips GoGear SA60XX 4GB) och filerna är sorterade i rätt ordning på datorn så blir det ändå i oordning på MP3. Typ spår 1-10 kommer rätt, sen 100-110, sen kommer 11 och så fortsätter 111. Detta kanske inte spelar så stor roll om det är musik, men är högst irriterande när det är bok.

 

Detta händer både om jag väljer att dra över filerna från datorn till MP3 enheten och om jag väljer att synkronisera med Mediaplayer. Någon som vet vad det beror på och framförallt vad jag gör åt det?

 

Tack på förhand!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filerna heter någon i stil med 1 Kapitell1.mp3, 2 Kapitell2.mp3 101 Kapitell101.mp3 etc, prova att döpa om dom till 001 Kapitel1.mp3, 002 Kapitell2.mp3 etc.

 

Det kanske kan lösa ditt problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna heter 001, 002, 003 osv ända till 099. Sen går de över till 100, 101, 102 osv ända till slutet 300 någonting. Är det filerna i början som det gäller i så fall alltså att döpa om de från 001 till 1, 002 till 2, 003 till 3

alltså bara 99 stycke... :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt namn på filerna. Om du sorterar på namn i Utforskaren, blir det rätt då? Problemet verkar i så fall vara mp3-spelaren som sorterar på annat begrepp, t ex när filen skapades på den. Prova att kopiera filerna en och en för att kolla. Vid kopiering av en hel mapp med filer sker inte kopiering i namnordning, utan den ordning de ligger på disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämen hej "flora50" - vi har ju kamperat ihop förut :-)

 

Alltså, när jag tittar på filerna i Den här datorn\Philips GoGear SA60XX\Internal Storage\Music så ser det ut som de ligger i rätt ordning, och se gör de inte det på MP3 spelaren. Samma gäller om jag använder Media Player (vilket är tanken med denna MP3 spelare), när jag synkroniserar så går det att välja sortera, och sen på titel, artist, album, lanseringsdatum och klassificering. Även här kan jag välja sortera på titel och det ser rätt ut på datorn och sen DAMN är det i alla fall fel på MP3:n. Jag har precis döpt om 99 MP3 filer för att testa om 1-300 fungerar bättre än 001, 002 osv till 099 och 100, 101, 102 osv. Men jag är skeptisk. Det måste vara något annat som är galet.

 

Vid kopiering av en hel mapp med filer sker inte kopiering i namnordning, utan den ordning de ligger på disken.
Det är det som är skumt, de ligger i ordning på datorn men i oordning sen....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, hej ;)

 

Du vet inte hur de ligger på disken egentligen. I utforskaren sorterar du på den kolumn du har klickat på. På disken ligger de huller om buller rent fysiskt, såvida inte disken var tom eller perfekt defragmenterad när du lade dit dem, och då en och en.

 

Om det inte finns en sorteringsfunktion på mp3:n så får diu prova hur den sorterar. Som sagt, kopiera en fil i taget så borde det bli bra.

 

På min mp3 hjälpte det inte heller att döpa om filerna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa, jag fattar hur du menar. Frågan är då hur jag klurar ut hur den sorterar. Det fungerar inte att döpa om i alla fall, det har jag testat nu. Men lägga in en och en 300 stycken.... det måste ju gå på något annat sätt :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg in t ex 5 st en och en. Kolla i vilken ordning det blev. Kopieringstiden kan antingen bibehållas eller skapas ny. Jämför med ordningen i Utforskaren när du sorterar där.

 

Men det är ju nästan omöjligt att lägga in dem en och en, ville bara få det bekräftat att det stämde. Kan inte komma på nån lösning direkt att automatiskt kopiera en och en.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj,

 

Jag testade precis varianten att dra ifrån en mapp till MP3 mappen (jag drog faktiskt 100 stycken.....) och kollade SEN. Men det var då själva F-N att det inte heller gick. 1-10 ligger i ordning, sen kommer 100, sen kommer 11 längre ner. Jag måste hitta något annat sätt. MP3:n är ju inte vare sig den enklaste eller billigaste så den borde ju ha en sorteringsfunktion, det ser ju ut som att det går att sortera i Media Player oxå men icke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de heter 1,2...10,11...100,101 osv kommer det inte att gå. 001, 002, 003 osv som du hade först måste du ha om den ska sortera på namn. Annars den ordning du kopierar dem i. Har du provat att dra en i taget?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Wind. Du kan alltid testa mp3-tag studio för att redigera "taggarna". Är dock småkrångligt att sätta sig in i, men tillslut får man till det:-)

Tar det, när man väl kan det, mycket tid?

 

Flora50. Har du provat att dra en i taget?

Nu har jag döpt om alla 99 filer igen från 99 till 099.... och ja, då fungerar det att dra manuellt en och en. MEN det måste ju finnas något sätt att sortera. Sorteringsfunktion på MP3:n nämner du, hur menar du? När jag synkroniserar mellan biblioteket i Media Player och MP3:n går det att välja vad den ska sortera på ex titel. Men det blir i oordning även här, vad beror det på tro och framförallt vad sjutton gör jag åt det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det blev rätt när du tog en och en, tror jag att mp3-spelaren enbart sorterar på tid. Och klockslaget är då filen blir färdigkopierad. Om 001 startar före 002 men blir klar senare om den är längre, kommer ordningen att bli 002 001. När du synkroniserar i WMP, startar säkert kopieringen i rätt ordning, men avslutas i fel. Kopieringen sker parallellt, men skulle behöva ske sekvensiellt, dvs en fil i taget. Vet dock inte vilket program som kan lösa detta automatiskt. Rent tekniskt är det inga problem dock. En enkel .batfil eller ett vbs-skript där man tar en fil i taget med start av nästa när den förra blivit klar.

 

Så jag är ledsen, jag har ingen annan lösning för tillfället än att dra filerna för hand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

I går trodde jag att filerna blev rätt, det såg så ut i MP3n. Så när datorn var avstängd och min sambo och jag gått och lagt oss och skulle lyssna så var det inte några ljudboksfiler utan alla filer var Scissors Sisters Comfortably numb (http://www.youtube.com/watch?v=ONr5fl-0liQ).... Helt sjukt. Alla ljudspår var den. :-?

 

Har inte haft möjlighet att testa på nytt men ska göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du hittar dina rätta filer!

 

Har gjort ett enkelt VBS-skript som läser, sorterar på namn samt skriver ut med tidsfördröjning. Markera, kopiera och klistra in i Anteckningar. Ändra källmappen och destinationsmappen (mp3-spelaren) och spara filen på t ex Skrivbordet under namn cpsort.vbs (eller vadsomhelst.vbs).

 

' Kopiering med sortering på namn 

srcDir = "C:\Mina dokument\Min musik\"  ' Källmapp
destDir = "F:\bok1\"  ' Destinationsmapp

Set fso = CreateObject("Scripting.fileSystemObject") 
Set fold = fso.getFolder(srcDir) 

' Hämta filnamn och buffra 
fileCount = fold.files.count 
Dim fNames() 
ReDim fNames(fileCount) 
cFcount = 0 
For each file in fold.files 
   cFcount = cFcount + 1 
   fNames(cFcount) = lcase(file.name) 
Next 

' Sortera filnamn 
For tName = 1 to fileCount 
   For nName = (tName + 1) to fileCount 
       If strComp(fNames(tName),fNames(nName),0)=1 Then 
           buffer = fNames(nName) 
           fNames(nName) = fNames(tName) 
           fNames(tName) = buffer 
       End If 
   Next 
Next 

' Skapa destinationsmapp 
If not fso.FolderExists(destDir) Then
   Set objDir = fso.CreateFolder(destDir) 
End If

' Kopiera filer med tidsfördröjning 
For i = 1 to fileCount 
   srcFile = srcDir + fNames(i) 
   Set objFileCopy = fso.GetFile(srcFile) 

   destFile = destDir + fNames(i) 
   objFileCopy.Copy(destFile) 

   ' Vänta 0,01 s 
   WScript.Sleep 10
Next 

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-17 12:32:54 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du är väl bara för härlig! Tack! Dessvärre vet jag inte 100 hur jag ska göra, något måste jag missa för det blir knas. Ok, så här tänker jag

Öppna anteckningar, Markera din text och klistra in, Ändra följande text;

 

srcDir = "C:\Mina dokument\Min musik\" ' Källmapp

destDir = "F:\bok1\" ' Destinationsmapp

 

Men till vad och hur? Några frågetecken: Ska det stå inom "situationstecken" eller ej? Funkar filnamnen nedan och bör MP3 spelaren heta F: eller liknande och i så fall hur hittar jag vad den heter?

Min källfil:

C:\Documents and Settings\Default\Mina dokument\bok

Min destinationsmapp:

Den här datorn\Philips GoGear SA60XX\Internal Storage\Music

 

Jag har provat såhär;

srcDir = C:\Documents and Settings\Default\Mina dokument\bok

destDir = Den här datorn\Philips GoGear SA60XX\Internal Storage\Music

och så här

srcDir = "C:\Documents and Settings\Default\Mina dokument\bok"

destDir = "Den här datorn\Philips GoGear SA60XX\Internal Storage\Music"

och så här

srcDir = "C:\Documents and Settings\Default\Mina dokument\bok\" ' Källmapp

destDir = "Den här datorn\Philips GoGear SA60XX\Internal Storage\Music\" ' Destinationsmapp

 

Sen spara på skrivbordet cpsort.vbs

Klicka på filen med MP3n inkopplad för överkopiering av filerna.

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökvägen ska stå inom citattecken:

 

srcDir = "C:\Documents and Settings\Default\Mina dokument\bok\"

 

OBS att det ska avslutas med \, annars funkar det inte som det är skrivet. Det som står efter ' är en kommentar och behöver inte stå där.

 

Men tydligen får inte mp3:n någon enhetsbokstav, vilket gör det problematiskt med dess sökväg. Innan vi löst det funkar det inte. Hur gör du idag för att föra över filer? Använder du ett speciellt program?

 

Kanske nån annan här har en lösning på detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet som är tänkt att använda till MP3n är Media Player men jag tycker att det fungerat dåligt. Jag har både fört över filer på det sättet och genom att öppna Den här datorn\Philips GoGear SA60XX\Internal Storage\Music och dragit över filer så. Hm, går det att använda biblioteket i Media Player på ngt sätt tro?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Här är något jag skulle testa!

 

Jag skulle testa att föra över ljudboken direkt från en korrekt ljudboksCD till spelaren. Nu har du väll ingen sådan så:

 

I nero 8 finns det om jag minns rätt i Startsmart en led för ljudbok.

Med den har jag en gång gjort en perfekt ljudboks CD i mp3.

 

I nero 7 finns i Burningroom en flik för ljudbok men ingen väg angiven i startsmart

 

Det finns ju rw skivor att använda tillfälligt.

 

LARSAS

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om spåren ligger i oordning tidsmässigt redan på disken, kan du prova att kopiera dem med cpsort.vbs till en annan ny mapp, och sen kopiera dem därifrån med WMP.

 

Så här alltså:

 

srcDir = "C:\Documents and Settings\Default\Mina dokument\bok\"

destDir = "C:\Documents and Settings\Default\Mina dokument\bok1\"

 

Anledningen till att mp3-spelaren inte syns som en enhetsbokstav kan vara att du ansluter med kabel i stället för USB (som du kanske inte har?).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för tipsen! Tyvärr har jag inte Nero 8, bara 7.

Och ja, det stämmer jag kopplar ihop datorn och MP3N med en kabel. Vad menar du med att använda USB istället?

 

Nu har jag testat kopiera dem med cpsort.vbs till en annan ny mapp och sen använda WMP men det verkar inte heller funka. Direkt synkroniseringen börjar hamnar de i oordning.... Men så provade jag med dessa filer att återigen dra några i taget, 10st, och vips nu fungerade det utan att det var scissors sisters på alla..... Jag vet dock inte riktigt varför det fungerade nu och varför det inte fungerade förut, och jag litar inte riktigt på att det fungerar. Jag har haft strul med sortering även på musik så ngt är det som felar, jag vet inte vad bara.

 

Tack i alla fall för er hjälp, jag hoppas det löser sig nu. Om någon har fler tips (problemet är knappast unikt) mottages de tacksamt!

 

A :-)

[inlägget ändrat 2008-01-19 11:04:50 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa mp3-spelare som ansluts med USB kommer upp som en enhet (med bokstav) precis som USB-minne.

 

Menar du att de hamnade i oordning i WMP vid kopieringen med mitt skript? Men att det funkar nu att flytta till mp3:n? Har du provat alla 300 filer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Mitt förslag att testa var egentligen att kolla om samma oordning uppstår om man kopierar från en CD utan mellanlagring på hårddisk.

 

Det går att fixa en ljudboks CD i NERO 7 men egentligen kan man ju testa med en annan cd och se om det stuvats om.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Flora50-Menar du att de hamnade i oordning i WMP vid kopieringen med mitt skript? Men att det funkar nu att flytta till mp3:n? Har du provat alla 300 filer?

 

Jag testade att sortera med skriptet från en mapp till en annan, sen hämta upp filerna från den nya mappen (som ska vara sorterad) till WMP. Tog alla filer och drog de till MP3:n och redan när synkroniseringen startade såg jag att den fil som kopierades först var typ 287 eller så. Det vill säga de låg i oordning på skärmen. Jag lät mao inte hela processen gå och kollade sedan utan tog för givet att det inte fungerade. Istället gick jag ur WMP och testade att dra 10 och 10 filer i taget från den nya mappen (den som ska vara sorterad) till MP3 "mappen". Detta visade sig fungera. Jag har än så länge "bara" dragit 100 stycken manuellt och eftersom det fungerade har jag inte velat testa något mer. Jag återkommer när det är dax att ladda ner återstående 200....

:-) AK

 

[inlägget ändrat 2008-01-22 13:26:00 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...