Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DV till PC hjälp!


Sixfeetunder

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Det slutar med att jag vänder mig till er på eforumet eftersom jag spenderat flertal veckor på att surfa och googla efter en lösning som jag ej kan finna!

 

Det är så här att jag har spenderat många, många år på att filma skateboarding sedan tidig ålder tills idag och jag har många, många videoband jag nu ska försöka redigera och klippa ihop, Jag köppte i våras 2007 en billig, duglig kamera (Panasonic NV-GS17) och nu har jag beslutat mig för att koppla in den och sätta mig ner och redigera allting på fritiden.

 

MEN, när jag kopplar in kameran igenom firewire/USB så blir det väldigt, väldigt dålig upplösning samt kvalité vilket jag är kräsen av, har också hört att firewire/USB också ska vara dåligt att använda sig av. Så därför försöker jag nu få igång DV/firewire vilket som slutar med att jag nu skriver här.

 

Jag använder mig utav följande:

(Se länk)

http://66.231.15.194/ClassLibrary/Page/BusinessAd/Photos/40084.jpg

 

Och har kopplat in bara firewiren i USB-uttagen på moderkortet.

 

Firewiren som går ifrån datorn har jag kopplat in i DV uttaget.

 

När jag väl startar kameran eller datorn så får jag upp att en ny drivrutin har installerats men den står som okänd och sony vegas/adobe premier hittar ingen ansluten DV-kamera för att fånga video.

 

Jag har försökt uppdatera drivrutinerna igenom enhetshanteraren men det sägs att jag redan har den senaste versionen eller att den inte hittar någon nyare version. Hur som hälst står den som "Okänd".

 

Jag använder mig utan Windows XP pro, SP2.

 

Hoppas det inte blir för mycket läsning och jag hoppas verkligen ni kan hjälpa mig, jag skulle vara evigt tacksam!

 

Tack på förhand!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska koppla in kontakten för FireWire på IEEE1394-stiften på moderkortet. Om du inte har sådan, måste du köpa ett FireWire-kort, t ex detta:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315674

 

Detta har även ett internt uttag om du vill koppla in den USB/FireWire-plåt du har, så att du får ännu fler FireWire-uttag.

 

Jag skulle nog hellre lägga till några kronor och köpa detta i stället med både FireWire och USB:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336340

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar dig flora50 för svar inom så kort varsel och för informationen!

 

Låg på golvet och krälade med ficklampa i munnen och kom fram till att jag fattas en IEEE1394-port och behöver ett firewire-kort som du nämde.

 

Tack för länkarna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv för poängen:thumbsup:

 

För att slippa kräla på golvet och jobba med spegel bakom datorn, skulle man behöva ett chassi med bakplanet ovanpå i stället. Sen skulle datorn alltid stå på vänstra sidan av skrivbordet med sidostycket borttaget så att man kom åt lätt.;) Kanske inte så snyggt, men varför ska man bryta ryggen jämt och ständigt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...