Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk d-link dir-100, konfigurera brandvägg


Anonymia

Rekommendera Poster

Hej igen!

Jag har fått hålla på en stund och lista ut hur man print screen på den här laptopen, och sedan hur jag skulle beskära och hantera bilden när jag nu har Vista och inte har installerat mitt PSP.

 

Har fått ihop en bild från konfigsidan för routern, försöker bifoga den.

 

Min D-link är en Dir-100, sladdrouter med inbyggd switch (ej trådlöst alltså).

Har kopplat från tjänstefördelaren (vi har fiber) till routern, sedan till huvuddatorn och sedan till XPn - inga problem med internetuppkopplingen.

 

På bilden ska man se hur det är med DHCP.

Det längst ned (som ej är statiskt IP tydligen enligt manual) och testat, men fungerade inte då heller.

 

[bild bifogad 2008-01-15 08:53:06 av Anonymia]

1020179_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ok ut i routern.

 

Jag såg inte att du ändrade ditt svar om att XP:n kom åt Vistan när Vistans brandvägg var avstängd, så du kanske tyckte mitt svar var konstigt? Men det verkar rimligt att du kommer åt Vistan då.

 

Har tittat lite igen på att sätta upp en regel för intervallet

 

192.168.0.1 - 192.168.0.254

 

Har du provat tjänsten "Lägg till all IP-trafik" för den regeln? Det borde ju rimligtvis bara gälla adresser i ovanstående intervall, inte hela internet!

 

Prova det på båda datorerna.

 

Du måste klicka på symbolen för riktning, så att det går i båda riktningarna!

[inlägget ändrat 2008-01-15 10:47:31 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Provade att lägga till den tjänsten.

Ingen förändring alls.

Har startat om o.s.v.

 

Om det fungerar korrekt för dig (du har ju samma F-secure 7.1), så kanske det kan vara något med brandväggen (F-secure 7.1) ihop med Vistan som inte är kompatibelt och orsakar trasslet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klickade du i kolumnen för riktning?

 

Det är ju möjligt att det beror på Vista, men du får ju inte kontakt med XP:n om du stänger av dess brandvägg, eller hur?

[inlägget ändrat 2008-01-15 13:47:23 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag klickade i kolumnen för riktning (båda håll).

 

Har testat en hel del nu, med omstarter och olika med F-secure.

Resultat (brandvägg = den i F-secure alltså):

 

Vista brandvägg ON

XP brandvägg OFF

Går inte att komma åt filer från någon

 

Vista brandvägg OFF

XP brandvägg ON

Går inte att komma åt filer från någon

 

Vista FRIGÖR-funktionen (högerklicka på F-secureikonen i aktivitetsfältet) "frigör tillåt all nätverkstrafik"

XP brandvägg ON

Här kan XPn nå Vistans filer men Vistan kan ej nå XPns filer.

 

Jag vet inte vad skillnaden är på att tillåta all nätverkstrafik via internetskölden, och på att tillåta all nätverkstrafik genom "frigör".

Skillnad i resultat var det ju i alla fall och har säkert förvirrat mig innan jag insåg att det i alla fall ÄR skillnad.

 

Säger detta dig något?

 

I XPn så har dessutom Vistans mappar "skuttat ur" arbetsgruppens mapp, och i stället har mina delade mappar från Vistan lagt sig direkt under "mina nätverksplatser" och jämte "hela nätverket".

Där ligger mapparna nu hela tiden, men går bara att öppna enligt ovan.

I arbetsgruppen syns bara XPn (på XPn alltså) även när jag nådde Vistamapparna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista brandvägg OFF

Menar du att detta är detsamma som högerklick

Internetsköd Tillåt all nätverkstrafik

 

Jag förstår inte heller skillnaden mellan ovanstående och

Inaktivera och tillåt all nätverkstrafik

 

Jag kan ju inte testa, eftersom allt funkar för mig.

 

Att mapparna "skuttar" ur arbetsgruppens mapp är helt i sin ordning. Men det blir väl genvägar? Om man har använt mapparna gör de det. Men inte alltid, så lite skumt är det också.

 

Jag har kollat varningsloggen för internetskölden. Jag har portar öppna i routern för vissa lokala IP-adresser, och när jag använder dem stoppar brandväggen intrång, annars inte. Så öppnar du inga portar (Port Forwarding) stoppar troligen routern det mesta. Då kan du inaktivera F-Secures brandvägg utan större risk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Jag har inte kommit någon vart alls.

 

Jag är lite ovan med routerns brandvägg än, men jag kan ju göra det jag kan, samt aktivera windows egna brandvägg.

 

Det verkar ju i alla fall (tror jag) som det är ngt med Vista och F-secure.

Om det inte fungerar när jag inaktiverar bara brandväggen, men fungerar när jag inaktiverar alltihop (Frigör) så kanske det är ngt annat än själva brandväggen som stör.

När man högerklickar och inaktiverar brandväggen, blir det ett utropstecken vid ikonen i aktivitetsfältet, men när man FRIGÖR så blir det en stoppskylt på ikonen, så jag får anta att det betyder att alltihop (hela F-secure internet security) stängs av?!

 

Jag har emailbevakning på denna tråd, så om du skulle komma på något, så skriv gärna här igen.

 

Jag ska testa och söka vidare, och hör av mig om jag kommer på något.

 

Tack jättemycket för att du tog dig tid att hjälpa mig fundera över detta irriterande problem!:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv! Det är intressant med nya nätverks-/brandväggsproblem. Kan vara bra att veta lösningen framöver när man stöter på dem igen.

 

Det här med frigör/inaktivera betyder att alla brandväggskomponenter stoppas, medan tillåt all trafik bara är en inställning i brandväggen, alltså samma som att skapa en regel där man tillåter all trafik.

 

Intressant vore om du kunde prova med en annan dator i nätverket nån gång, med och utan Vistan inkopplad.

 

Windows-brandväggen stoppar bara inkommande trafik, medan F-Secure normalt stoppar både in och ut. Du bör kunna vara ganska lugn med routerns brandvägg + Windows egen.

 

Till sist, visst ska jag höra av mig om jag kommer på nåt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vista är ej med i listan över operativsystem för f secure 2007.

Finns med för 2008.

 

http://support.f-secure.se/enu/home/elearning/is2007el_swe/index.html

 

Markera rutan "Installation"

 

Kan ju tyda på att 2007an till viss del kan strula ihop med Vista. Kanske finns någon kundtjänst som kan upplysa mer.

 

En annan sak som jag skulle testa är att direktansluta båda datorerna till

routern.Nu är tydligen XPn ansluten till Vistan.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2008-01-16 11:38:59 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej LARSAS!

 

På den här sidan, verkar det som de ska gå ihop: http://support.f-secure.se/swe/home/supportissue/fsis2007/before_install_q04.shtml men det kan ju vara versionsskillnader kanske?

Eller så är de inte helt kompatibla, men tillräckligt för att det ska fungera med just detta?

 

Angående routern, så har vi internet kopplat till routern, sedan är Vistan kopplad som dator 1 och XPn som dator 2.

De har var sin ingång i routern.

Men man skulle installera routern i en av datorerna, och den datorn blir som huvuddator.

Jag har dock aldrig haft någon router förut.

Datorerna är inte kopplade med något mellan sig, mer än att båda går till var sin ingång i routern (som har inbyggd switch).

 

Till Flora50:

Jag tänkte att du kunde skriva rätt i tråden här, eftersom jag får ett meddelande så fort någon svarar.

Ska se om det går att PMa min mailadress till dig också.

Edit: Det gick inte.

[inlägget ändrat 2008-01-16 13:57:13 av Anonymia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer jag på något, skriver jag i denna tråd. Jag har dock märkt att vissa av mina inlägg hamnar som svar på fel inlägg. Så du får leta lite.

 

Min mailadress står på min profil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...