Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hd-sändning, hur många Mbit?


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hur mycket bandbredd tar en ev. hd-sändning i telias digital-tv via ADSL? Denna fråga för som det är nu så tar vanlig tv 5 Mbit och jag har 5 Mbit över till surfning. Vill ju inte spärra bredbandet för surfning bara för att jag vill titta på tv i framtiden... :)

 

Bosse

 

[inlägget ändrat 2008-01-13 12:29:34 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna med 10-15 Mbit/s. Beror ju lite på hur hårt de komprimerar och om det är stereo eller sexkanaligt (5.1).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ju inte spärra bredbandet för surfning bara för att jag vill titta på tv i framtiden... :)

 

 

Tror inte du behöver oroa dig för detta i framtiden, finns ju ingen standard tagen, för i viket format framtida filmer och sådant ska visas i.

 

Nu i veckan som varit har ju bl.a Warner meddelat att dom går över från HD till BlueRay format, så "kriget" är ju i full gång, det kan ju bli så att om något/några år, så kanske formatet HD är övergivet i fördel för t.ex BluRay eller något annan som kommer.

 

Under den tiden har troligen utvecklingen för din undran hängt med också, förutsätter jag.

 

 

Edit: Man minns ju "kriget" mellan Vhs, Betamax och Video2000 när det begav sig, vi konsumenter fick ta snikformatet, proffsen tog det bästa och resten "försvann".

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2008-01-13 13:02:49 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Nu i veckan som varit har ju bl.a Warner meddelat att dom går över

> från HD till BlueRay format, så "kriget" är ju i full gång, det kan ju bli

> så att om något/några år, så kanske formatet HD är övergivet i fördel

> för t.ex BluRay eller något annan som kommer.

 

Nja, nu blev det lite äpplen och päron. Både Blu-ray och HD-DVD är till för att lagra filmer i HD-format. Blu-ray och HD-DVD är bara olika standarder för hur man bränner det på en skiva.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna med 10-15 Mbit/s. Beror ju lite på hur hårt de komprimerar och om det är stereo eller sexkanaligt (5.1).

 

Är en framtida hd-sändning 10-15 Mbit så kan jag ju glömma tv via bredbandet. Redan nu händer det att jag stänger digital-tvmottagaren för att få 10 Mbit i hastighet för nerladdning av något.

 

Det blir väl till att damma av parabolen där ute igen. :)

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog omöjligt för någon att svara på just nu för det beror ju på hur de tänker koda signalerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...