Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn är stendöd


Saba

Rekommendera Poster

Hej! Har fått allvarliga problem med min dator hoppas på hjälp här...

När jag skulle starta upp min bärbara dator då den hade varit i stand-by läge så låste den sig. Provade med att stänga av den men det gick inte så jag tog till den drastiska metoden och drog ut batteriet! Därefter visar inte datorn ett tecken på "liv". Vad kan problemet vara? Har funderat på om det skulle vara hårddisken eller något sånt i datorn men den borde väl försöka starta upp då eller? Finns det någon säkring i datorn som kan ha gått sönder så att den inte får ström alls?

 

Jag ser bara när jag sätter in strömsladden i datorn så förlorar lampan, som sitter på laddaren, styrka!

 

Evigt Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om du har "förstört" batteriet,har du prövat byta det?

Men låsningen kan ha bettyt att det redan vart fel innan, vad gorde du innan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ne har inte hunnit utreda det så mycket och vet inte rikitigt vart jag skall börja...men skall testa o byta batteriet! menar du själva laddaren då eller det batteriet som sitter i datorn? innan detta hände så gjorde jag en powerpoint-presentation..låsningen kan ha orsakats av att datorn alldrig stängs av utan är i viloläge istället!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har plockat ut allt och satt tillbaka de så nu tänds alla lampor då ja trycker på power knappen samt att fläkten sätts igång men sen slutar fläkten direkt och det är bara svart på skärmen. Ingenting startar och datorn förblir så hur länge jag än låter den stå..

Va och prata me nåra killar i en datorbutik de trodde att moderkortet hade gått sönder, va tror du då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nee man hör bara när fläkten drar igång o sen sekunden efter så slås den av igen o sen e datorn bara helt tyst med en lysande lampa..

 

Datorn jag har är Amilo 1650G; http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servicesupport/techsupport/lifebook/Amilo%20A/Amilo_A_1650.htm

 

Funderar på att lägga in min hårddisk i en annan dator och bränna ner de viktigaste sakerna. Vad skall man tänka på då? Även den andra datorn har window xp och 2,5" är det något mer man bör se över eller?

[inlägget ändrat 2008-01-18 20:32:33 av Saba]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tillgång till en annan datorn så pröva byta fört moderkortet, sedan nätt agget sedan hårddisken och fortsätt så enda tills du har hittat problemet, ganska roligt tycker jag (alltså att mecka med datorer)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
musikcorner skrev:

Har du tillgång till en annan datorn så pröva byta fört moderkortet, sedan nätt agget sedan hårddisken och fortsätt så enda tills du har hittat problemet, ganska roligt tycker jag (alltså att mecka med datorer)

 

Blir säkert rätt svårt med en bärbar dator?!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, tänkte inte på det...

Ja, då blir det ju mycket svårare, men pröva att se om du ser några svarta märken i moderkortet som kan se ut som brännskador.

Sen kan du ju pröva att plocka bort allt som inte behövs för att datan ska starta, inkl hårddisk och sådant, se vad som händer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu öppnat hela skiten trotts att det är en bärbar dator. Skrivit ner alla skruvar jag lossat så ja lättare skall kunna lägga ihop den igen! Jag har upptäckt ett litet bränmärke på moderkortet men funderar nu på om man skulle byta ut de..Vad kostar ett moderkort och är det svårt att hitta ett som passar just till min dator? Det finns inget företag som lagar moderkort? Det är en jätte liten bit som har bränts!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du möjligt viss ta kort på det?

Naturligt viss beror det å vart det siter (alltså brännmärket)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite bilder! den första är hela moderkortet. Brännskadan sitter vid RAM-minnet! Sen kommer lite förstorningar hoppas det syns..

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-20 18:51:02 av Saba]

[bild bifogad 2008-01-20 18:51:26 av Saba]

[bild bifogad 2008-01-20 18:57:35 av Saba]

1022319_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här kommer förstorning. här sitter egentligen RAM-minnet!

 

[bild bifogad 2008-01-20 18:52:33 av Saba]

[bild bifogad 2008-01-20 18:58:10 av Saba]

1022325_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till sist, här är forstorningen på själva brännskadan...

 

[bild bifogad 2008-01-20 18:53:18 av Saba]

[bild bifogad 2008-01-20 18:58:34 av Saba]

1022326_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart en brännskada som förstört moderkortet, killa ner i affären köp ett nytt, insatlera det nya och vips!

ALlt fungerar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men är det svårt att lägga in ett? Hur vet man vilket moderkort man skall ha? Sen gäller det ju o koppla ihop alla komponenter! hehe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får tänka på igen att det handlar om en bärbar, inte bara att springa till närmaste butik och köpa ett nytt moderkort, precis som på en vanlig dator, så måste du ju få rätt moderkort, så att det passar till alla inre enheter, precis som du noga ser till att ett vanligt moderkort passar till alla enheter.

 

 

En bärbar är inte något man normalt skruvar med hur som helst med, kräver STOR vana.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol, vet ni var man kan hitta moderkorten då?när jag pratade men några i en datautik så sa de att det är i princip omöjligt att hitta till en bärbar eftersom de e väldigt speciella efter varje dator...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

I och för sig så behöver ju inte ett brännt kort alltid betyda att det ej går att reparera .Det kan ju exempelvis bero på en kallödning som har gett ett stort spänningsfall och därmed kraftig värmeutveckling eller en komponent som är skadad .

 

Ett tips att be någon titta på det och kanske testa någon enklare reparation.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Dom som har moderkort som passar din bärbara är en av tillverkaren utsedd auktoriserad serviceverkstad. Om du har garanti kvar på datorn, så kan det vara lönande att kanske höra med tillverkarens support t ex.

 

Gå den vägen och beskriv problemet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt, men du kan inte säga till någon att byta ut olika delar i en bärbar hur som helst, när det är betydligt svårare att skruva med en sådan än en helt vanligt dator.

 

Byta ut ett moderkort i en bärbar är ingenting för en nybörjare, kräver som sagt stor vana även för ett proffs.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...