Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NT + Linux. Hur?


Martin77

Rekommendera Poster

Jag har 2 HD, en 6,4 och en 8,4 (primary master resp. primary slave). Tänkte ha Linux och NT4.

I LDP/HOWTO/mini/Linux+NT-Loader.html står det:

" Now you have to peel the bootsector from your Linux-root-Partition. With /dev/hda2 as your linux-partition, the dd-command is:

 

 

# dd if=/dev/hda2 of=/bootsect.lnx bs=512 count=1

 

There is something wrong if your bootsect.lnx has more than 512 bytes. "

 

Grejen är det att jag inte vill ha linux på hela min andra (primary slave) 8,4-HD.

Hur gör jag om jag vill lägga linux på de sista 3 giggen på 8,4 HD:en. Jag antar att det där med "peel off ... b2=512 count=1" har något att göra med vart linux ligger på HD:n (cylinder/sector ?). Vad ska jag skriva?

Eller kan jag lägga linux först (3 GB) och sedan ha en partition som NT kommer åt eller kommer NT inte att "se" den?

 

Eller spelar det ingen roll eftersom man skriver vilken partion man skall "peel:a" tex ovan: "=/dev/hda2 "?

 

Hoppas någon fattar vad jag menar och kan förklara detta för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att installera Linux först och sen börja fundera över sådana här saker -- du kan ha kvar NT som vanligt och starta Linux med en boot-diskett.

 

Men iaf, som det står i NT-loader-howton ska /dev/hda2 ersättas med *din root-partition*. Om du inte vet vilken det är kan du använda kommandot "df", och se vilken partition som är mountad på "/", dvs root.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...