Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

UBUNTU från miljöskadad Windowsanvändare


Kodiak

Rekommendera Poster

Har gått hela vägen från Windows 3.1 tills idag Windows Vista. Fram till XP har man mest varit irriterad och missnöjd med Windows och Microsoft men efter Vista har man nästan börjat hata Microsoft och på allvar börjat leta annat allternativ.

 

För Vista känner jag som denna youtube användare

 

Efter att ha sett denna test mellan Vista och Ubuntu

Tankade jag ner Ubuntu och tänkte ge det en chans.

 

Givetvis är jag miljöskadad av 15 års windowsanvändande och behöver hjälp med att komma in i Ubuntu. Installationen gick snabbt och smärtfritt och systemet "känns" stabilt dock installerades inte några drivrutiner för trådlöst nätverkskort samt grafik.

 

Frågan är hur installerar jag på ett enkelt sätt drivrutiner för Radeon X1650 grafikkort och Dlink G-510 trådlöst nätverkskort?

 

För att sedan börja köra dom vanligaste windows programmen hur går jag då till väga?

 

Det finns givetvis mycket information på Ubuntu guiden men känner att det är svårt att ta till sig informationen då man inte kommit in i det nya operativsystemet.

 

Kan jag få hjälp med att installera dessa drivrutiner så hoppas jag kunna gå för egen maskin.

 

 

 

 

/Kodiak

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera ATI drivrutiner 7.11

http://www.ubuntu-se.org/drupal/faq/show/66#q_425

 

Länkar till FAQ, Startguider mm: http://www.ubuntu-se.org/drupal/?q=node/93

 

För trådlösa nätverkskort kan det följande vara bra för att söka sig vidare från:

http://linux.exton.net/content.php?article.142

Just om DWL-G510:

http://www.ubuntulinux.se/node/1362 men är en gammal sida så kanske bättre att du googlar på: ubuntu D-link G510

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia

 

Följde din länk http://www.ubuntu-se.org/drupal/faq/show/66#q_425

 

Tankade ner ATI drivrutiner och la dom i mappen Home. Provade först att starta programmet, det startade men sedan får jag veta att jag måste vara Super-user!

 

Körde då från terminalfönster detta skript

chmod 777 ati-driver-installer-7-11-x86.x86_64.run

 

Därefter

sudo ./ati-driver-installer-7-11-x86.x86_64.run

 

Drivrutinerna installerades. Därefter försökte jag köra detta skript

sudo aticonfig --initial --input=/etc/X11/xorg.conf

 

fick då meddelande att ingen sådan mapp fanns.

 

Samma meddelande med detta skript

echo SKIP_CHECKS="yes" >> .config/compiz/compiz-manager

 

Måste det vara så himmla krångligt att installera en enkel drivrutin?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste det vara så himmla krångligt att installera en enkel drivrutin?

Välkommen till Linux Ironi

Inte så lätt alla gånger i Windows heller visar många inlägg i Eforum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kan alla operativsystem strula. Dock är det nog en bra bit kvar innan Linux, t.ex. Ubuntu blivit lika lättanvänt som Windows och OS X för gemene man.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag lyckats med att installera ATI drivrutinerna dock utan 3D stöd. I restricted Drive Manager finns ATI drivern listad och grön bock och "in use" dock får jag följande felmeddelande när jag bockar för Enabled "The software source for the package xorg-driver-fglrx is not enable.

 

Vad säger expertisen?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra info zerblat, det fungerade perfekt!

 

Dock verkar inte compiz fungera kan endast använda dom enklaste visuella effekterna, provar jag normal eller extra får jag felmeddelande "The Composite extension is not available"

 

Någon idé?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zerblat jag gick vidare med lanken jag fick av dej och k;rde 'ven skripten

 

sh# sudo aptitude install xserver-xgl

 

Samt

 

sh# sudo aptitude install compizconfig-settings-manager

 

Det skulle jag kanske inte ha gjort, grafiken blev seg och l[ngsam och som du ser tappade jag svenska tangentbordet!

 

Dock fick jag under fliken Visual Effects markering Custom

 

Provar jag nu tex. Normal f[r jag felmeddelande Desktop effects could not be enabled

 

Dom h'r skripten jag k;rde, kan man revidera dom p[ n[got vis eller m[ste jag installera om alla grafikrutiner igen.

 

Jag fick dessutom ett meddelande n'r jag botade om att n[gon server blivit avaktiverad och att jag skulle logga in p[ n[got annat s'tt. Kommer dock inte ih[g hela meddelandet....phu

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För första gången på många år är det roligt att hålla på med operativsystemet.

 

Har gjort en nyistallation av Ubuntu och uppdaterat allt som går att uppdatera.

 

Det enda som inte verkar gå att få till är 3D effekterna på Radeon X1650

 

Har gjort detta,

http://www.ubuntu-se.org/drupal/faq/show/66#q_425 dock utan att avaktivera compiz

 

Och detta,

http://cybernetnews.com/2007/10/20/install-and-enable-restricted-drivers-in-ubuntu/

 

Grafiken fungerar bra och även ATI Catalys Control Center dock går det INTE att aktivera normala eller Extra visuella effekter! får detta felmeddelande....The Composite extension is not available

 

Jag provade då detta utan felmeddelande,

 

Update package list and upgrade any packages needed

sudo apt-get update

sudo apt-get dist-upgrade

Install fglrx closed source driver for ATI video cards.

sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

Update loaded modules.

sudo depmod -a

Configure /etc/X11/xorg.conf

sudo aticonfig --initial

sudo aticonfig --overlay-type=Xv

Reboot

 

Det känns som om jag är nära men lyckats ändå inte fullt ut.

 

Kör jag fglrxinfo blir svaret,

$ fglrxinfo

display: :0.0 screen: 0

OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.

OpenGL renderer string: Radeon X1650 Series

OpenGL version string: 2.0.6473 (8.37.6)

 

Drivrutinerna sitter där men vad fattas? Är det någon configurering av X-server?

 

Vore mycket tacksam för hjälp och förslag.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

installerar en gammal fglrx drivrutin och den har inte stöd AIGLX.

 

Jag rekommenderar dig att ta en titt på mitt förra inlägg där jag rekommenderar envy .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Host!

 

Tack för info ang. Envy, nu funkar det perfekt!

 

Det är otroligt svårt att hitta adekvat information. Med Envy gick allt som en dans. En reflektion, varför finns inte Envy förinstallerat i Ebuntu? Det skulle ha sparat massor av tid och huvudbry. Fördelen är ju att man lär sig en massa på vägen.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bra fråga..

Dels så handlar de om att ATI/nivida drivrutiner är proprietär(ofri) programvara.

Vilket bara förr ett år sedan var man helt hänvisad till att installeras dessa manuellt vilket inte är så lätt.

 

Nu har de dock insett och dessa drivrutiner måste vara enklare att installera för att tilltala nya användare. och därför lagt till ett enkelt sett att installera drivrutinerna via restricted driver manager .

Problemet är dock de drivrutiner som finns där är de som var aktuella när ubuntu 7.10 kom ut vilket var i oktober.

Atis drivrutiner har utvecklats en del sen dess. Av den anledning har en tredjepart släppt envy.

 

När det gäller fria programvaror så är det oftast inte lika stor skillnad mellan versionerna i alla fall inte på så kort tid.

 

Förhoppningsvis kommer det att bli allt enklare att prenumerera på senaste versionen av program i framtida versioner av ubutnu.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...