Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp av ny dator, tips?


Viktor91

Rekommendera Poster

Hej! Jag är i farten att köpa ny dator, och jag är inte den mest kunnige om just detta. Det jag har ställt in siktet på nu är Datorbutiken.com, tänkte bygga ihop en egen som dom plockar ihop och testar; åsikter om den sidan? Har även tittat på Komplett.se..

 

Datorn jag hade tänkt mig är:

 

Chassi: NZXT HUSH Silent MidiTower ATX

Nätagg: Silverstone ST40F 120mm 400W ATX

Moderkort: Asus M2N-E nForce 570 Ultra MCP

Processor: AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz

RAM-minne: Mushkin SP2-6400 2x2048MB (tot. 4096MB)

Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320GB eller

Western Digital Caviar XL 500 GB 1

Grafikkort: Gainward BLISS GeForce 8600GTS 512MB

 

 

Är lite fundersam över nätaggregatet och moderkortet..

länkar:

Nätaggregat: Silverstone ST40F 120mm 400W ATX

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SILST40F

Moderkort: Asus M2N-E nForce 570 Ultra MCP

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASM2N-E

 

Hur är dessa?

 

Fler fläktar till datorn då? Kom med förslag!

 

Priset för detta ovan blev ca 7500 kr ungefär exklusive montering (900kr) och frakt (299kr), vill helst inte överstiga det priset speciellt mycket!

 

Tack på förhand för alla tips och råd!

 

[inlägget ändrat 2008-01-09 23:28:06 av Viktor91]

[inlägget ändrat 2008-01-10 21:52:29 av Viktor91]

[inlägget ändrat 2008-01-10 21:55:21 av Viktor91]

[inlägget ändrat 2008-01-10 21:56:02 av Viktor91]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du kan köpa ett starkare nätt agg (man vet aldrig...) Moderkortet har jag inga riktiga synpunkter på, se bara till att minnen och cpun passar tillden (det brukar stå på specefikationen)

Du borde också fundera på att köpa den quad proccessor, den har nämligen 4 kärnor (till skillnad från duos 2 kärnor)

Istället för fullt med fläktar som låter kan du ju lika gärna satasa på vattenkylning (mycket mer eftterktivare och inte mycket dyrare)

 

Det var allt!

Glöm naturligt viss inte sladdarna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! okej, men 2 st 120mm fläktar förljer me chassit.. räcker det? Dual-core har jag redan bestämt mig för, moderkortet stödjer RAM-minnet och CPU, men ska kolla på ett annat nätagg;

"Hiper HPU-4M530 Type-M Black 530W ATX"... fullt dugligt?

 

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HIPPSU-530BL

 

 

 

Tack för fler tips! ska beställa snart.

 

[inlägget ändrat 2008-01-12 00:28:25 av Viktor91]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omo det följer med 2st fläktar tror jag att det borde räcka, det beror på om du ska ha fler kort osv som "blockerar" vägen ut för luft som det är viktigt med vattenkylning!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler kort blir isåfall aktuellt senare, Men tack för alla tips. Nätagget på 530 W , dugligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sista fråga har jag: Jag tänker inte beställa med Operativsystem för jag har en Windows XP Pro skiva här hemma, som är installerad på denna dator jag använder nu.. Går det att använda den till den nya? Går den att använda till två st datorer? Tänker göra mig av med denna, sälja billigt..

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-12 12:20:47 av Viktor91]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan använda ett operativsystem till hur många datorer som helst, dock såfungerar bara licensnyckeln bara till 1 dator.

Företag brukar köpa en speciel xp-skiva där det finns "oändligt" med licensnycklar, då kan man instalera den på hur många som helst, dock så är skivorna väldigt dyra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som jag förstår då går det bara att använda skivan till en dator, eftersom det bara är en licensnyckel? Om vi säger såhär. Skivan är installerad på den här datorn, skulle jag kunna installera det på den nya utan att avinstallera på denna? Licensnyckeln är ju använd på den här. så det borde alltså inte gå?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva installationen fungerar men du kan inte ha båda datorerna godkända för licensen så du kan inte få båda datorerna uppdaterade på Windows Update, samt att det förstås är ett brott mot licensvillkoren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. nu förstår jag det hela, tack!

 

Denna version är OEM, så kan jag ändå inte använda den till den nya datorn?

 

har läst lite, det står att den bara kan användas en gång, och måste användas på ny PC.. går det inte att använda denna om jag avinstallerar på gamla datorn och installerar på nya?

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-12 14:57:22 av Viktor91]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hette det:

OEM!

 

Om du avinstalerar windows på ena datorn så borde det fungera på den andra datorn!

Eller så köper du en licensnyckel till bara!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En OEM-licens får man inte flytta över till en ny dator, den är låst till datorn där den först installeras. Det är därför som den är billigare än en full-licens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså okej, men om jag avinstallerar XP på den gamla datorn och använder skivan och licensen till den nya.. borde inte det gå? Då används ju skivan till en ny dator..

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-13 18:54:02 av Viktor91]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, men de lär inte hända att ta den gamla 30 gb hårddisken på nya. Men det löser sig i alla fall.

 

ajöss och tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, en OEM-licens är direkt knuten till datorn, om du ska skrota datorn eller hårddisken så måste du formatera, helst ta bort system-partitionen helt.

 

Sak du sälja datorn, så måste systemet följa med till köparen inkl skivan om den finns, även om det är en bränd skiva.

 

Ska du formatera om datorn, så använder du samma igen naturligtvis.

 

Du får alltså INTE flytta en OEM-licens till en ny dator, allt enligt Microsofts licensregler gällande operativsystem.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänker jag spela dum och säga; bränd, men då är den ju sönder!

 

Men du får ett korrekt svar istället.

 

Om du har köpt en ny dator över disk, så är det troligast att du får en OEM-version av operativsystemet installerat från början.

Ofta men inte alltid, så är också en kopia av skivan inlagd på hårddisken.

Enligt Microsoft så får du bränna en "1 st säkerhetskopia" av denna kopia, för eget bruk för just denna dator, är du tvungen att formatera om datorn så ska du kunna få chans att återinstallera ditt system.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...