Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur byter man nätverkskort i datorn?


winther_sanna

Rekommendera Poster

winther_sanna

Nu är det så att det är strul med Internet i datorn. Jag har tänkt att köpa ett nytt nätverkskort för att kunna få de där problem att försvinna (glapp i nätverkskortet m. fl.)

Skulle jag kunna få tips om vilket nätverkskort jag ska köpa och hur man sätter det in i datorn? Det nuvårande nätverkskortet sitter i något slags metall fyrkant som är kopplat till en större kort, å jag tvivlar att det är där man ska sätta in det nya nätverkskortet.

Jag har aldrig satt in något kort i datorn och skulle verkligen behöva hjälp för att kunna göra allting rätt.

Har Windiows Vista på datorn av märke HP.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Det första är en metallfyrkant på

moderkortet

Du har ett nätverkschip på moderkortet.

Steg 1 är att stänga av nätverkschipet Stoppa det (har ej Vista, så inga detaljer)

Steg2 är att starta om datorn gå in i BIOS (på min dator trycka på Delete när den startar)

I BIOS stänga av Disable nätverkschipet (står nu i Enable) bara gå igenom meneyerna tills du hittar det och Disable.

 

Steg 3 är att öppna datorn på diskbänken (bra jord) barfota iförd bomulls kläder för att minska risken för skador från statisk elektricitet.

Ta i diskbänken med en hand och en skruv i datorn med en hand för att ta bort all statisk elektricitet.

(Har blåst minne för 4000:- innan jag blev försiktig med statisk elektricitet)

 

Sedan ska du ta bort en metallplåt i lådan baktill där nätverkskortet ska sitta.

Du kan ha olika långa slots för olika typer av kort.

se exempel på moderkort

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337927

du ska sätta nätverkskortet i ett slot det passar, på bilden är PCI slot längst till vänster.

 

Tryck dit det och skruva fast det om det är skruvfäste.

Ta regelbundet i diskbänken när du jobbar, skydd mot statisk el.

 

Är det ett vanligt billigt nätverkskort med Realtek 8139chip (floras förslag?) har köpt mitt för ca 200:- på Claes Olson) hittar windows det direkt och installerar drivrutiner (i Windows 2000 och Windows XP, Vista?)

 

Kan vara läge att läsa igenom

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=220

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-09 21:28:54 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

winther_sanna

Vad är en slot för någonting?

 

När man sätter in nätverkskortet i datorn, behöver man koppla någon kabel som är inuti datorn så att det ska funka, eller behöver man bara skruva det i metallsaken?

 

Tack så mycket för hjälpen hittils, hoppas ni vill fortsätta.

 

[inlägget ändrat 2008-01-10 08:45:49 av winther_sanna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en slot för någonting?
Långsmal kontakt, på bilden av moderkortet som jannejanne länkar till är det 3 vita långa smala kontakter bredvid varandra längst till vänster som är av PCI-typ (antalet behöver inte vara detsamma i din dator).

 

När man sätter in nätverkskortet i datorn, behöver man koppla någon kabel som är inuti datorn så att det ska funka, eller behöver man bara skruva det i metallsaken?
Bara att skruva dit.

 

Eftersom det är Vista i datorn så undrar jag om den inte är ganska ny så att du bör reklamera datorn i stället. Hur har du kommit fram till att det är glapp i nätverkskortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

winther_sanna

Vad betyder reklamera? (ursäkta att jag frågar så mkt, är bara 18)

 

Jo, ni vet det där LAN 1 lampan på modemet, när man startar datorn så lyser den inte och man måste dra ut kabeln och sätta i den i modemet några gånger för att lampan ska lysa. Ibland lyser den av sig själv när man startar, men det hänger kanske bara en gång per vecka.

Vi har bytt modemet, nätverkskortet men problemet kvarstår.

Och jag är rädd att byta nätverkskortet, vill inte paja någonting eller ändra någonting i BIOS så att hela systemet inte fungerar.

Telia påstår att det är nätverkskortet som krånglar. Har avinstallerat Telia S'ker Surf och sedan installerat en senare version för att vi har Windows Vista men ingenting händer.

Har även återställt inställningar för kortet men icke.

MVH

Susanna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamera:

http://www.laurelli.com/ordbok/ord/reklamera.asp

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=129

 

Har du prövat med olika nätverkskablar mellan datorn och modemet?

För om det räcker med att (och är nödvändigt att) bara dra ur och sätta tillbaks kabeln så låter det som något glapp där

 

Vi har bytt modemet, nätverkskortet men problemet kvarstår.
Har du bytt nätverkskort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

winther_sanna

Ja, jag provade en annan kabel. Först hade vi den kabeln som vi fick med Telia bredband, sedan köpte vi en ny kabel men det funkade inte ändå.

Trodde det var fel på modemet och Telia har reparerat den, men det funkade inte (det var samma sak som händen med lånemodemet vi fick när vi väntade på vårt modem)

Nej, reklamera har jag inte gjort. Vad händer om man gör det?

Det står på en av sidorna, "Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början. " Hur bevisar jag det?

 

Har du bytt nätverkskort?

Ursäkta, jag menade inte nätverkskortet utan nätverkskabeln.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bevisar jag det?
Hur länge hade du haft datorn när problemet uppstod? Något mejl till/från Telia som visar att ni kontaktat dem?

 

Är du säker på att det är nödvändigt att dra ut kabeln och sätta i den i modemet några gånger, det räcker inte med att vänta några minuter?

Finns det någon lysdiod på datorn bredvid nätverkskontakten?

Känner du någon med bärbar datorn som kan komma hem till dig och pröva om deras dator fungerar bättre med samma kabel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

winther_sanna

Vi köpte datorn i maj 2007, så det är mer än 6 månader. Kanske är det lättare att bara köpa ett nytt nätverkskort än gå till affären och förklara...

 

Nej, det hjälper inte att vänta några minuter. Jag har försökt att stänga av modemet och vänta några minuter men resultatet blir detsamma, ibland lyser lampan, ibland inte. Och jag har försökt att göra allt (utom att sätta i ett nytt nätverkskort) men ingenting hjälper.

Finns tyvär ingen lysdiod på datorn, men jag ska ta ett extra titt på baksidan.

Nej, vi känner ingen som har en bärbar dator heller.

 

Nu tänker jag på att skaffa ett trådlöst modem, så kanske problemet försvinner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för poängen:thumbsup:

 

Har du möjlighet att prova datorn hos nån annan? Eller prova nån annan dator mot modemet (det behöver inte vara bärbar, även om det är lättare)? Då borde du veta var felet ligger, hos datorn eller modemet/bredbandet. Då kan du åtminstone åberopa garantin och få felet åtgärdat.

 

[inlägget ändrat 2008-01-10 17:33:25 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng! :)

 

Men har ni haft problem hela tiden eller har det fungerat som det ska någon gång?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

winther_sanna
Har du möjlighet att prova datorn hos nån annan? Eller prova nån annan dator mot modemet (det behöver inte vara bärbar, även om det är lättare)? Då borde du veta var felet ligger, hos datorn eller modemet/bredbandet. Då kan du åtminstone åberopa garantin och få felet åtgärdat.

 

Jo, det är så att vi först trodde att det var fel på modemet så vi gick till Telia och de sa att de ska reparera den. Vi fick ett lånemodem men det var samma sak med den när vi kopplade den mot datorn, lampan lyste inte.

 

 

Men har ni haft problem hela tiden eller har det fungerat som det ska någon gång?

 

Ja, vi har haft problemet med datorn hela tiden...det är också så att OnOff teknikern (som vi köpte datorn hos) var hemma hos oss någonstans i september, och han ändrade lite saker på datorn, så lyste lampan i sådär 7 dagar och vi trodde att allt var bra så vi ringde och sa att allt var okej.

 

Men om jag köper ett nytt nätverkskort, kommer problemet att försvinna?

 

På Windows 98 funkade modemet perfekt, vi surfade på Internet dagen innan vi fick vår ny dator, men när vi kopplade modemet mot den nya, så funkade det inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

winther_sanna
Har du möjlighet att prova datorn hos nån annan? Eller prova nån annan dator mot modemet (det behöver inte vara bärbar, även om det är lättare)? Då borde du veta var felet ligger, hos datorn eller modemet/bredbandet. Då kan du åtminstone åberopa garantin och få felet åtgärdat.

 

Jo, det är så att vi först trodde att det var fel på modemet så vi gick till Telia och de sa att de ska reparera den. Vi fick ett lånemodem men det var samma sak med den när vi kopplade den mot datorn, lampan lyste inte.

 

 

Men har ni haft problem hela tiden eller har det fungerat som det ska någon gång?

 

Ja, vi har haft problemet med datorn hela tiden...det är också så att OnOff teknikern (som vi köpte datorn hos) var hemma hos oss någonstans i september, och han ändrade lite saker på datorn, så lyste lampan i sådär 7 dagar och vi trodde att allt var bra så vi ringde och sa att allt var okej. Nu ångrar jag att jag sa det...han kommer väl att tro att det är vårt fel att datorn inte funkar eftersom vi sa att den var okej.

 

Men om jag köper ett nytt nätverkskort, kommer problemet att försvinna?

 

På Windows 98 funkade modemet perfekt, vi surfade på Internet dagen innan vi fick vår ny dator, men när vi kopplade modemet mot den nya, så funkade det inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att veta var felet sitter, måste du använda uteslutningsmetoden. Det räcker inte med att kolla om modemet är OK. Prova datorn mot en annan bredbandsuppkoppling, inte din egen. Alltså, annat modem, annan lägenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

winther_sanna
Prova datorn mot en annan bredbandsuppkoppling, inte din egen. Alltså, annat modem, annan lägenhet.

Jaha, men det vet jag inte om jag kan. Har inga andra lägenheter tyvärr och mina vänner bor alldeles för långt ifrån mig. Äger ingen bil heller att kunna köra datorn till dem :(

 

Vad jobbigt det känns nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att klargöra lite,

 

Du har en stationär dator, HP. Modell?

 

Du har Telia ADSL. Hastighet?

 

LAN1 lampan på modemet lyser inte ibland, alltså inte WAN-lampan? Om WAN-lampan slocknar, betyder det att internetförbindelsen försvinner.

 

Hur yttrar sig felet? Är det bara vid start av datorn, eller tappar den förbindelsen helt plötsligt när det fungerat en stund?

 

Ett trådlöst modem kommer bara att hjälpa om du har ett trådlöst nätverkskort i din dator, samt att det är fel på ditt trådbundna nätverkskort. Men då kan du, som du säger, prova ett nytt nätverkskort, vilket är bättre än trådlöst.

 

Antingen köper du ett nytt nätverkskort, eller provar datorn nån annanstans, kanske i affären där du köpt den om du kommer överens med dem om det. Det sista vore att föredra, eftersom du då kan åberopa garantin om uppkopplingen inte fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst hela tråden, men om tipsen du fått inte hjälper och du bestämmer dig för att köpa ett nytt och byta nätverkskort kan du ju alltid testa med ett externt nätverkskort. Detta, t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333366, som du enkelt ansluter via USB, så slipper du (om du känner dig osäker) öppna datorn och skruva i den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har jag inte läst alla 18 inlägg..

Men jag noterar en sak..

 

På Windows 98 funkade modemet perfekt, vi surfade på Internet dagen innan vi fick vår ny dator, men när vi kopplade modemet mot den nya, så funkade det inte.

 

De modem jag haft har alla haft en minnesfunktion som innebär att om man kopplar in ett annan dator (=annat nätverskort) så måste man vänta minst 20minuter innan den nya datorn kopplas in..

 

Modemet kommer ihåg det sist inkopplade nätverksortet en tid.. som jag har för mej i regel är drygt 20 minuter..

 

Detta har ställt till det ordentligt för bekanta som ideligen bytt datorer och till slut även nätverskorten i datorerna i flera dagar utan att fatta varför de aldrig får igång internet (som fungerar när "orginaldatorn" kopplas i igen!)

 

Kan det vara något liknande i detta fall??

 

/Thomas

Professionella och väl genomtänkta installationsguider som ger er dator starkt skydd mot virus & angrepp samt stabil drift och optimal prestanda finns på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock ej för XP Home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag som sagt ovan inte heller läst hela tråden, men trådskaparen verkar haft problem till och från under en längre period så det lär inte bero på detta (tyvärr, är ju annars ett enkelt problem att fixa).

 

Modemet kommer ihåg det sist inkopplade nätverksortet en tid.. som jag har för mej i regel är drygt 20 minuter..
En lösning på detta är väl annars att köra ipconfig /release på den gamla datorn innan man kopplar bort modemet från den, så släpper den låsningen till det gamla nätverkskortets mac-adress. Då ska man kunna ansluta en ny dator direkt, utan att vänta 20 minuter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

winther_sanna

Tack så mycket!

Jag skulle vilja veta mer om den :) Är det säkert att den funkar och allt? Finns det några nackdelar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv ingen erfarenhet av usb-nätverkskort. Det ska väl funka bra antar jag, ev. är blir CPU-belastningen aningen högre än om du har ett internt kort, men knappast något som märks. Det viktigaste är väl att se till så att det finns drivrutiner som är kompatibla med Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

winther_sanna
För att klargöra lite,

 

Du har en stationär dator, HP. Modell?

 

Du har Telia ADSL. Hastighet?

 

LAN1 lampan på modemet lyser inte ibland, alltså inte WAN-lampan? Om WAN-lampan slocknar, betyder det att internetförbindelsen försvinner.

 

Hur yttrar sig felet? Är det bara vid start av datorn, eller tappar den förbindelsen helt plötsligt när det fungerat en stund?

 

Ett trådlöst modem kommer bara att hjälpa om du har ett trådlöst nätverkskort i din dator, samt att det är fel på ditt trådbundna nätverkskort. Men då kan du, som du säger, prova ett nytt nätverkskort, vilket är bättre än trådlöst.

 

Antingen köper du ett nytt nätverkskort, eller provar datorn nån annanstans, kanske i affären där du köpt den om du kommer överens med dem om det. Det sista vore att föredra, eftersom du då kan åberopa garantin om uppkopplingen inte fungerar.

 

Ja, en stationär dator HP Pavilion...glömde vilken modell det var. m9500.c eller något sånt var det. Ska kolla när jag kommer hem och uppdaterar.

Ja, jag har Telia ADSL upp till 0,25 Mbit/s

Lan 1 lampan på modemet lyser inte varje gång man sätter på modemet, om man stänger av modemet och sätter på den så brukar den lysa i de flesta fall, annars får man stänga av den igen.

Det är bara vid start av datorn, man kan surfa på den hur mycket man vill, uppkopplingen försvinner inte så länge man surfar men när man stänger av datorn, tillsammans med modemet (vi har en sådan som stänger alla apparater: datorn, högtalare, skrivaren och även modemet så att det inte tar extra energi).

 

Startar man datorn och modemet så är det samma saga igen. Måste alltid gå in på Reparera och diagnosera och sedan "hämta automatiskt nya IP inställningar" eller något sånt.

 

Ja, jag kunde prova att sätta i ett nytt nätverkskort. Det är bara så att jag har aldrig gjort och är rädd att jag kommer att paja någonting...själva stationära datorn kostade upp till 10 000:-

 

Tack så mycket för hjälpen!

 

[inlägget ändrat 2008-01-11 11:08:39 av winther_sanna]

[inlägget ändrat 2008-01-11 11:13:33 av winther_sanna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

winther_sanna
Modemet kommer ihåg det sist inkopplade nätverksortet en tid.. som jag har för mej i regel är drygt 20 minuter..

 

Tack så mycket!

Ska jag då sätta på modemet och datorn och sedan vänta i 20 minuter fast lan 1 lampan lyser inte?

Ska försöka göra det när jag kommer hem!

Funkar inte detta så får jag väl köpa ett nytt nätverkskort. Jag är så osäker på det.

 

En lösning på detta är väl annars att köra ipconfig /release på den gamla datorn innan man kopplar bort modemet från den, så släpper den låsningen till det gamla nätverkskortets mac-adress. Då ska man kunna ansluta en ny dator direkt, utan att vänta 20 minuter.

 

Det är så att jag monterade om hårddisken på vår gamla datorn (win 98) för att vi trodde att vi skulle ge den till en kompis men det blev aldrig av, så den ligger någonstans i förrådet.

[inlägget ändrat 2008-01-11 11:19:58 av winther_sanna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...