Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moilla tog bort mina mejl!!!


Tobben

Rekommendera Poster

Hjälp!

När jag installerade den senaste Mozilla (2.0.0.11) valde jag "standard" och då tog den bort min mejlbox utan att fråga (samt mina favoriter) ingenting är importerat förutom IE-favoriter. Jag hade (Mozilla 1.7.12) och den verkar fortfarande vara kvar men när jag startar mejlprogrammet (som vad jag förstår inte är Thunderbird utan någon inbyggd version i Mozilla) ber den mig bara göra ett nytt konto.

 

Finns min gamla mejlboxmapp kvar i någon bak-version? Kan jag få tillbaks mina mejl (den var 350 Mb i september).

 

/Tobben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt att förstå vad det är för program.

Mozilla Suite innehåller webbläsare, epostklient mm men den verkar inte finnas i någon nyare version än 1.7.13 och den kom i april 2006

http://www.mozilla.org/products/mozilla1.x/

 

Mozilla Firefox finns i version 2.0.0.11 men det är ju bara en webbläsare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, min Mozilla Thunderbird är av version 2.0.0.9 och den tycker inte det finns nyare versioner...

 

Om du (eller trådskaparen menar jag, hamnade snett i tråden..) startar profilhanteraren i Thunderbird

"C:\Program\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe" -ProfileManager

 

Kan du då byta till annan profil?

Alltså finns någon annan profil än default att välja?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog sista vanliga Mozilla Firefox du har men den engelska versionen, den svenska med det versionsnr har inte kommit ännu, du har troligen uppgraderat från Mozilla Suite version 1.7.12.

 

Detta kan förklara problemet du har fått, jag har inte helt klart för mig hur Mozilla Suite fungerar riktigt, har aldrig kört detta, vet inte heller hur det ser ut, om och hur stor skillnad den är mot den vanliga Firefox som vi här är vana med?

 

Det är inte alls omöjligt att det finns en backup någonstans i någon mapp.

I den vanliga Firefox skapas det automatiskt en backup-fil på alla bokmärken man har.

Den vanliga Firefox ligger i alla fall under följande sökväg...

 

Documents and Settings\Användarnamn\Application Data

Mappen heter Mozilla.

 

Men som Cecilia säger, den vanliga Firefox är enbart en webbläsare.

Gällande Firefox så finns allting i samma mapp, när man vill ta en backup.

Många här kör Thunderbird som mail-program om vi kör Firefox, och Thunderbird-mappen ligger också i samma mapp som Firefox ligger.

 

Titta om du har kanske din på samma ställe?

 

Annars behöver man veta hur detta Mozilla Suite fungerar, och lägger sina filer/mappar?

 

 

Edit: Sökvägen gäller om du kör XP

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2008-01-08 02:20:54 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla funderingar och tips, ledsen att jag inte skrivit tidigare men jag ärr mitt i husbygge, nytt jobb och hela familjen har feber så det är rätt körigt. Typiskt att den j-la mejlen ska kracha just då.

 

Det är nog som "gästen" skrev, jag har alltid haft firefox och mozilla förut och blev förvånad när jag nu fick mejlprogrammet "på köpet", dessutom fungerade inget någe bra men det skyllde jag på Vista som ju i övrigt inte heller fungerar.

 

Nu tänker jag återgå till xp men jag skulle verkligen behöva ha tillbaka min mejlbox. Det stämmer också att det (kanska tom före) nyinstallationen kom upp "välj användare" i mejlprogrammet och att jag var febrig och stressad och trol. klickade avbryt ed. Det fanns hur som helst bara en "default" att välja och det finns det även nu så tyvärr kunde jag inte bara välja tillbaks den förra användaren.

 

Jag har letat igenom "Appdata" och sökt på "mail" på hela datorn men utan resultat. Vill dock inte tro att mozilla kan göra något så dumt som att ta bort hela mailmappen utan att säga till först. Jag hittar den inte i papperskorgen heller, går det att "undelete-a" den?

 

Edit: Vill någon ändra Moilla till Mozilla kan det kanske hjälpa någon annan som söker info om samma problem, och så kan jag skämmas lite mindre...

[inlägget ändrat 2008-01-09 19:49:40 av Tobben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar den inte i papperskorgen heller, går det att "undelete-a" den?
Problemet är att man då inte bör använda hårddisken efter raderingen för då kan ju utrymmet bli överskrivet med nytt.

 

Om det var Mozilla Suite du hade dina mejl i förut så hade jag den mappen liggande kvar i datorn (oanvänd sedan nästan 2 år):

C:\Documents and Settings\<anv.namn>\Application Data\Mozilla\Profiles\<anv.namn>\<profilnamn>\Mail

 

Men jag undrar fortfarande vad det är för program vi diskuterar egentligen. Mozilla är en organisation som har flera program.

http://www.mozilla.org/products/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju själv lite svårt att säga vad jag hade eftersom det inte var vad jag trodde, och inte har lämnat några spår efter sig. Om jag öppnar mejlen nu (sama genväg som tidigare, ev är det forfarande samma versioon) står där "Mozilla 1.7.12", min sökväg till mailmapen torde vara

 

C:\Users\Linnell\AppData\Roaming\Mozilla\Profiles\default\uy6j15sp.slt

 

vilken jag letat igenom MÅNGA ggr, där finns tre mappar och en mängd filer, bifogar en skärmdump.

 

Om det kan vara någon leddtråd så har jag från början irriterat mig på att Vista klumpar ihop nätbläddraren och mejlprogrammet under samma flik i verktygsfältet, vet inte om det hänger på Vista men så var det inte när jag körde Firefox och Thunderbird under xp.

 

/Tobben

 

[bild bifogad 2008-01-10 12:10:18 av Tobben]

1018248_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i fönstren med IDG.se Eforum... resp. E-post & Disk... väljer Hjälp - Om... vad står det då i rutorna som kommer upp?

För det ser inte ut som Firefox utan som Netscape om man ska gå efter ikonen framför IDG.se.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står samma sak i nätbläddraren och mejlprogrammet:

 

/Tobben

 

[bild bifogad 2008-01-11 16:05:07 av Tobben]

1018756_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mozilla Suite alltså, men 1.7.12 är ju det du haft hela tiden, vad var det du installerade då enligt ditt första inlägg?

 

Om det var Firefox så rör det knappast mapparna för Mozilla Suite.

 

I Vista så ska det finns förbättrade möjligheter att backa tillbaks och återfå förlorade filer, men tyvärr så vet jag inte så mycket om hur det funkar.

http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/features/details/backup.mspx

http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial143.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gick tillbaka till en återställningspunkt före installationen, därför har jag suite igen (vilke är krångligt...)

Ska kolla om det finns något mer bakupalternativ än återställning (för det finns ju i xp också)

/Tobben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på Vistas möjligheter nu men det krävs ju att man tagit bakup för att man ska kunna återställa, enda skillnaden är alltså att de gjort det "enklare" (jag blir förvånad om det funkar, kommer helt klart ta egna bakuper även i fortsättningen... om än med något tätare intervall :-)

 

Återställningen tycks bara gå att genomföra i fem dagar, och det gjorde jag ju men utan resultat (den återställer väl inte borttagna filer för icke-microsoftprogram kan jag tänka...)

 

Kan någon säga var Suite lägger mejlmappen? Mitt enda hopp nu är att jag inte letat på rätt ställe.

 

/Tobben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min adressbok och favoriterna är ju också borta, någon som vet var Suite lägger dem?

 

Dessutom beter sig Aplication Data konstigt i Vista, är det en mapp eller bara en genväg till AppData? När jag visar egenskaper står det att det är en mapp. Hur kommer jag isf åt innehållet? (Upptäckte den när jag kryssade i "visa systemfiler", utgick tidigare från att den ersatts av AppData).

/Tobben

 

[inlägget ändrat 2008-01-15 11:37:28 av Tobben]

[bild bifogad 2008-01-15 11:41:52 av Tobben]

1020214_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...