Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tophe

Inlägg på ett forum

Rekommendera Poster

Tophe

En fråga bara...

Kan en medlem av ett forum kräva att dennes inlägg raderas?

Låt säga att en medlem gjort 500 inlägg, men sedan väljer att gå ur forumet och vill få sina inlägg raderade. Detta skulle ju göra alla svar som andra medlemmar bemödat sig med att skriva helt värdelösa.

Finns det några upphovsättsliga krav från administratörens sida att gå ett sånt krav till mötes?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
mbgtmari

Det här är en fråga som jag tycker någon från IDG-ledningen, typ Robert Brännström eller Erik Junesjös efterträdare Yogi, borde ha svarat på för länge sen. Ett enskilt inlägg kan nog raderas men (haha!) det finns kvar i Cachad. Att radera alla sina inlägg kan jag absolut inte tänka mig är möjligt. Konsekvensen beskriver du bra i ditt inlägg.

Hela idén med Eforum, som är mitt svenska favoritforum och det jag mest tänker på nu, där vi hjälper varandra med våra datorproblem, skulle ju förstöras av en sådan idiot. Skriver man något på nätet bör man vara medveten om att det finns där för alltid. Medan vi väntar på att IDG-ledningen ska bekräfta att inläggsradering är omöjlig kan du ju kolla svaren "hundmatte" fick i den här tråden: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=981222#981222

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tophe

Det är mer de lagliga konsekvenserna jag tänker på. Att en sådan person är taskig mot andra användare är nog de flesta överens om, men det i sig är ju inte olagligt.

Om en medlem ber mig radera alla inlägg denne har skrivit, har jag då rätt att vägra? Eller har användaren lagen på sin sida?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ultraotto

Vad har du skrivit i avtalet när man ska registrera sig?

Där kan du ju själv styra vad som gäller.

Det man kan göra är att redigera alla användarens tillägg t.ex. "användaren har avslutat sitt konto", vet inte hur det går att göra, kan inte koda :P

[inlägget ändrat 2008-01-11 13:31:30 av ultraotto]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Varje forum kan ju ha sina egna regler.

För Eforum kan man läsa

"Upphovsrätten

Allt material - text, bilder och ljud - som återfinns på IDG.se och dess undertjänster är upphovsrättsligen skyddat av IDG. Det är IDG international Data Group ABs egendom och får inte spridas eller mångfaldigas utan företagets uttryckliga tillåtelse. "

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8

Det du skriver här kan du nog inte kräva att det ska tas bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Du har så rätt så, lizardKng. Innan jag ropade på IDG-ledningen borde jag ha sagt RTFM till mig själv.*^_^*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...