Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förklaring?


retarded_creature

Rekommendera Poster

retarded_creature

Är det någon vänlig person som skulle kunna klargöra det här med alla dem olika former/standarder av DVD-skivor som finns? Vad är skillnaden mellan DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW, DVD-RAM? Fördelar, nackdelar?

 

Jag har försökt läsa på om det här, men eftersom mitt kunnande inom just lagringsmedia är begränsad så vore det bra om någon kunde förklara alla dem här begreppen och skillnaderna för mig på "vanlig svenska".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Floras rekommenderade sida visar det mesta men jag såg inget där om DVD-RAM, vill därför tillägga:

 

DVD-RAM är en standard mera för datorbruk än Video, detta filsystem är uppbyggt på ungefär samma sätt som filsystemen på en hårddisk, det är alltså ett annat filsystem än det system som TV anslutna DVD spelare hanterar.

 

Ska man använda något för legal DVD Video tex bränna film för att spela upp på vanliga TV abslutna DVD spelare då ska man inte välja DVD-RAM.

 

DVD+ och - R och RW går bra för det ändamålet och fungerar även för alla andra ändamål i datorsammanhang.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

retarded_creature

Tack för förklaringen.

 

Följdfråga: Så det är ingen "praktisk" skillnad mellan DVD-RW och DVD+RW? Alltså, det blir samma resultat om jag bränner t.ex. en film på dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

så alla (gamla) DVD-spelare kanske inte kan spela båda.

 

Helt rätt men då är spelarna väldigt gamla och då är det plus formatet dom inte kan spela. DVD +R och + RW är dom nyaste av dom omnämnda format alternativen men dom allra flesta spelarna som är i bruk i dag hanterar dom också.

 

Vi har också det allra senaste formatet som är HD (Hög definition) det högupplösta formatet som inte omnämnts här men vi vet inte varför crazycama undrar om formaten och då finns det ingen anledning att gå djupare in i detta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt men då är spelarna väldigt gamla och då är det plus formatet dom inte kan spela.

I min dator som är drygt 4 år gammal sitter en DVD-brännare som endast klarar av +format.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I min dator som är drygt 4 år gammal sitter en DVD-brännare som endast klarar av +format.

 

Mycket ovanligt, vad heter brännaren ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en NEC-brännare som är special för Dell. Dell var ett av företagen som tog fram +standarden så de (liksom andra) försökte väl få så mycket genomslag som möjligt för just sin standard. När jag tittade på datorer då för 4 1/2 år sedan så var det ganska vanligt att DVD-brännare klarade bara det ena formatet och vilket varierade mellan olika företag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja det är som du skriver, dom gjorde väl ett försök att konkurera ut det äldre minusformatet men lyckades inte varvid dagens spelare och brännare är anpassade till både plus och minus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...