Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver dator för 8000 kr


P9pa

Rekommendera Poster

Tjenare, ska köpa en ny stationer dator. Problemet är att jag vet inte tillräckligt för att veta vilken som är "bäst" för priset jag vill gå från=P Vill att de ska ligga runt 8000 kr möjligtvis 9000 kr. Jag vill kunna spela spel på den, som Crysis och WoW på så hög kvalitet som möjligt. Sen måste den ha bra ljudkort till musik. Plus att den ska vara skön att plugga och arbeta med. Kanske har höga kvar på ett medelmåttigt pris men om det är någon som kan jälpa mig så blir jag glad=) Jag kan inte bygga ihop en dator själv så den får gärna vara ihopbyggd redan och gärna så att det ingår skärm;) den skärm jag har nu funkar fast är inte så jättebra=(

 

 

funderar på: SCALEO2642F01 hos elgiganten.

 

Är den tillräckligt bra?

 

[inlägget ändrat 2008-01-05 14:24:56 av P9pa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För all del, och tack själv för poäng! :) Var tvungen att gå ifrån en sväng så jag hann inte kommentera datorn nånting, men iaf...

 

Jag vill kunna spela spel på den, som Crysis och WoW på så hög kvalitet som möjligt.

Med grafikkortet 8400 GS är den verkligen inte någon speldator utan den följer ramen över vad som är ganska typiskt för en "varuhus-PC": relativt snabb processor, långsamt grafikkort. Jag har rätt nyligen faktiskt spelat igenom Crysis och rekommenderar verkligen inte något sämre kort än 8800GT eller kanske HD3870... Föreslår i själva verket att utgå från en dator med grafikkortet 8800GTS 512 (som är den nyare, snabbare modellen 8800GTS – min egen dator har de äldre 8800GTS 640MB SLI). Detta även om en prestandapatch för spelet är på gång, en som bl a ska förbättra renderingen under såväl DX9 som DX10. Nu är 8800GTS 512 ett förhållandevis dyrt kort, men spelkort är ju tyvärr det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade runt lite bland butiker sparade i Mina favoriter... Och fann hos Inet en Fujitsu som såg intressant ut. Den här datorn har både snabb processor och grafikkort, minnesmängden 2GB duger fortfarande, och ljudkortet är väldigt bra:

http://www.inet.se/datorer/stationaera/fujitsu-siemens-scaleo-xi-2530/1968323/

(8800GTS 640MB är den äldre modellen och presterar precis under det nyare 8800GT – bra, med andra ord)

 

Följande dator hos Komplett bedömer jag presterar ungefär likartat men såg inte ut att ha ett ordentligt ljudkort för spel (och musik).

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10274

 

shg.biz hade också en dator som såg ganska intressant ut...

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=375666

...men av ovanstående tre som jag tycker verkar bäst, totalt sett, är Fujitsun under första länken – datorn hos shg.biz saknade även den ljudkort för spel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, ljudkort är viktigt för mig;) Håller på med mycket musik så det är ju värt att ha ett bra ljudkort, men skulle man kanske senare kunna uppgradera fujitsun till 4gb minne utran att den liksom "drar ner" på prestandan på dom andra komponenterna? Har hört att om man har en bra del och och några som är sämre som inte kan mäta sig med den bra delen, så drar det ner på hela datorns prestanda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, ljudkort är viktigt för mig;)

Jag kan inte annat än hålla med dig där till 110%! :thumbsup: Det tål att upprepas: inbyggda kretsar är INTE för spel (så länge det inte är Creative som ligger bakom dem, vilket faktiskt är fallet med vissa moderkort). Naturligtvis låter det om andra inbyggda ljudkretsar ändå, men skillnaden i ljudkvalité är som natt och dag. De kan skryta runt med 7.1-stöd, men jag anser: hellre stereoljud med ypperlig kvalité än surround med låg till medioker kvalité. Inbyggda kretsar kräver också en hel del resurser av processorn eftersom de vanligen inte har någon egen ljudprocessor att tala om, med försämrad fps i spelen som följd.

 

Håller på med mycket musik så det är ju värt att ha ett bra ljudkort,

Där finns det säkert professionella kort som är klart bättre även om X-Fi duger fullgott åtminstone för mig (det kan t ex förbättra ljudkvalitén klart hörbart, i realtid genom funktionen Crystalizer, vid uppspelning av mp3-låtar).

 

men skulle man kanske senare kunna uppgradera fujitsun till 4gb minne utran att den liksom "drar ner" på prestandan på dom andra komponenterna?

Jag vet tyvärr inte mer om datorn annat än hur den var utrustad enligt specifikationerna hos Inet, men pröva för all del att söka hos Fujitsu:

http://www.fujitsu-siemens.se/index.html

 

Har hört att om man har en bra del och och några som är sämre som inte kan mäta sig med den bra delen, så drar det ner på hela datorns prestanda.

Helt sant, varför det också är klart värt att försöka eftersträva en så god balans som möjligt komponenterna emellan. Att exempelvis köpa ett av dagens prestandagrafikkort till en flera år gammal dator hade verkligen varit att kasta pengarna i sjön. Det är dock helt hopplöst att försöka bygga bort samtliga flaskhalsar. Det går inte, utan så fort man har blivit av med ena flaskhalsen så uppstår den andra i stället. Men här kommer man långt med lite sunt förnuft – köpa GF 8800U till en Pentium 4 1.7GHz faller på sin egen orimlighet, eller hur? ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpa GF 8800U till en Pentium 4 1.7GHz faller på sin egen orimlighet, eller hur? ;-)

 

haha, det är som att kasta pengar i skön idd^^

 

har kollat runt lite och sökte på blocket på "8800gt", då kom den här datorn upp. Om man kunde ändra ljudet så skulle det väll vara en helt ok dator?:P

 

 

http://www.blocket.se/vi/14615476.htm?ca=11_s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kunde ändra ljudet så skulle det väll vara en helt ok dator?

Ja och byta OS från Ubuntu om det nu är nya spel den skall användas till.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj, såg inte att det var fel operativsystem. Men det behöver jag inte oroa mig för=P Fick Vista i julklapp och har inte använt den än=P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annonstexten "tillsammans med den 4-kärniga processorn gör den perfekt för spel som Crysis" är direkt vilseledande – spelet använder dual core, inte quad, åtminstone enligt vad folk själva har luskat fram här:

http://www.xcpus.com/forums/pc-gaming/7119-crysis-quad-core-optimized.html

 

Men om du bortser från säljsnacket verkade datorn ändå vara riktigt intressant, och det låga priset har nog mycket att göra med det faktum att den hade Ubuntu – licenserna för MS operativsystem är fan så dyra. :(

 

Apropå säljtugget "Helt Ny grymt snabb dator för dig som

vill surfa på Internet, spela spel ," så påminner jag om mitt eget påstående högre upp "Jag har rätt nyligen faktiskt spelat igenom Crysis och rekommenderar verkligen inte något sämre kort än 8800GT eller kanske HD3870..." – du bör alltså utgå ifrån 8800GT/HD3870 (eller gamla 8800GTS 320/640MB). Det optimala hade varit 2x8800GTS 512 (SLI) även om det såklart också kostar därefter...

 

En till sak som sannolikt håller nere priset på datorn var raden "-Ljud: 7.1"; det rör sig garanterat om inbyggda kretsar i moderkortet för om det hade rört sig om X-Fi hade de utan tvekan skyltat med det också som säljtugg.

 

Men i övrigt verkade datorn okej, Vista hade du fått :-), och ett vettigt ljudkort går förstås att lägga in i efterhand också...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nice=P tack för patchen;)

 

har en en budget på 10000 kr och har snackat med en kompis, jag tänker bygga datorn istället. Blir billigare och sen får jag ju lite mer data-experience=P har inte kollat upp vilka delar jag ska köra än (förutom 8800GT), men jag ska köpa dom på webhallen. Så alla tips om delar är välkomna=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde fråga... Vad är moderkort för nått? Är hyffsat ny på datorer så jag vill veta hur komponenterna är=P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...