Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skuldbrev, vad gäller?


cdavidsson

Rekommendera Poster

Min systerson lurades att skriva på ett papper när han lämnade sin flickvän som sa att han var skyldig henne 40 000:-, det enda pappret sa var just att han var skyldig henne pengarna och deras plus två vittnens underskrifter.

 

Han bodde hos sin flickvän vid tillfället men var skriven hos sin mamma fortfarande ska tilläggas.

 

Min fundering är nu om ett sådant "kontrakt" är giltigt ifall att hon vill kräva honom på pengarna. Räcker det att skriva att någon är skyldig någon annan pengar, behövs ingen orsak eller motivering? Hur länge gäller i så fall ett sådant kontrakt? Ska det inte stå något om när det ska vara betalat? Och om det betalas, antingen hela eller lite, ska det inte redovisas skriftligt på något sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du/han ska kontakta en riktig jurist, för att få reda på juridiskt vad som gäller i ett sådant här fall?

Har han verkligen varit skyldig denna summa?
Eller varför har hans f.d fått han att skriva på detta papper?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "lurades"?

 

Rent generellt är väl avtal bindande och det är väl hela vitsen med avtal, det är ju därför de finns till.

 

Finns det inget i avtalet som säger när pengarna ska betalas kanske de får vänta till personen dör eller ännu längre?

 

[inlägget ändrat 2008-01-04 21:27:35 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent juridiskt, så är inte sådana här skulderbrev speciellt ovanliga.
Eftersom vi inte vet exakt vad som ligger till grund för just detta skulderbrev, så är väl det fullt möjligt att det är riktigt.

Man måste i så fall vet hela bakgrunden till varför hans f.d ansåg att han skulle skriva på detta skulderbrev?

Men denna information ska inte spridas ut här på nätet, utan det är en sak för en jurist som kan se om detta skulderbrev kan gällas som äkta eller inte.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skuldebrevet verkar vara helt korrekt. Ett skuldebrev innebär att den som är skyldig att betala godkänt skulden och därför finns det ingen orsak att ange det i skuldebrevet. Om det inte anges när och hur skulden ska betalas kan innehavaren av skuldebrevet kräva betalning när som helst.

 

Det enda sättet att komma ifrån skuldebrevet skulle vara om din släkting i domstol kan bevisa att skuldebrevet kommit till under hot/tvång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte anges när och hur skulden ska betalas kan innehavaren av skuldebrevet kräva betalning när som helst.

 

Aha, ja det låter logiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren, verkar ju då helt klart som ett sådant här skuldebrev faktiskt gäller tyvärr..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju finnas en öppning om delar av skulden avser tiden före din släktnings 18-års dag tex.

 

Personligen tror jag inte att man luras till att skriva under ett skuldbrev - i lagens mening. Om det är moraliskt riktigt är en annan sak. Rätt behöver ju inte vara rätt som Göran Lambertz sagt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Ja, grundregeln för ett avtal är pactum sunt servanda. Tror det betyder att löften skall hållas. Vilket som är det alltid rekommenderat att ta kontakt med en jurist som kan reverser och skuldebrev. Har själv köpt dessa från min jurist (de verkar online och är billiga nog för mig) och allt funkar kanon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...