Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stämma fd arbetsgivare


kille28

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min kompis var anställd hos X i 1,5 mån innan han hittade ett bättre jobb med mycket bättre lön osv. Så han sa upp sig och hade 1 månad att jobba.

 

Under denna tid skedde något på jobbet som han blev polisanmäld för. Dock inget allvarligt och det kommer inte leda till någon rättegång och dom, knappast.

 

Säg att han hade mördat något eller något jätteallvarligt, bara för att svara på frågan.

 

Han arbetsgivare har då fått nys om vart han ska börja efter nuvarande jobb så han ringer då denna och berättar att han blev polisanmäld, varför och drar lite färggranna lögner för att förvärra allt.

 

Detta ledde såklart till att de ringde och sa att dem inte längre vill att kompisen börjar hos dem. Lönen låg 6k över hans nuvarande lön, jobbet innebar jättehopp i respekt, status och möjligheter samt lön. Allt är nu förstört pga att fd arb giv ringt och berättat något som inte ens är avklarat.

 

Han kan inte ens gjort det som sägs och att anmälaren ljugit och dragit en färggladare lögn än det som hänt bara för att jävlas.

 

Hur som helst så kommer det ta lång tid innan det händer något här och om det ens leder till något. I slutändan kanske bevis saknas, skadestång utbetalas utanför rättssalen osv, dvs ingen dom och prick m.m.

 

Min fråga då är om arbetsgivaren hade någon rätt att ringa och skvallra för nya arbetsplatsen utan att polaren blivit dömd osv, oskyldig tills bevisad motsatt eller vad det heter.

Han har förstört allt för polaren som nu sitter med två barn hemma och ingen inkomst istället för drömlön och jobb 2008.

 

Kan han kräva ersättning för detta och polisanmäla honom? Vad kan han kräva? För det hela känns ju helt fel!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Man kan ju fråga sig vad polaren är polisanmäld för?

 

Låter en aningen underligt att bli polisanmäld efter att ha jobbat 1,5 månad och söker ett nytt jobb. Då kan man knappast ha rent mjöl i påsen. Jag har avslutat och sökt många jobb efter varandra, men knappast fått snuten i arslet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kille28 skrev:

Jag håller med men även om det vore mord så är han oskyldig tills dömd efter bevis eller hur?

 

Absolut!

 

Det är närmast förtal, så jag skulle om jag vet att jag är oskydligt anklagad gå dit och prata med min f d arbetsgivare. Fråga vad det är han egentligen menar med att polisanmäla mig. Kanske lägga fram det som så att jag hört att du polisanmält mig. Varför? För vad då?

 

Har han f d arbetsgivaren skäliga misstankar för det?

...då ska det vara mycket starka bevis bakom.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har förstått det lite fel. Han blev anmäld av någon annan och arb giv ringe nya arbg givaren och berättade. Anmälan är alltså mellan två andra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kille28 skrev:

Du har förstått det lite fel. Han blev anmäld av någon annan och arb giv ringe nya arbg givaren och berättade. Anmälan är alltså mellan två andra!

 

Ok, men jag skulle börja någonstans.

 

Skaffa fickminne och banda allt som sades. Sedan vända mig till obereonde advokat för att få det hela uträtt. Dessutom talat om att det här kommer jag att gå vidare med.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men även om det vore mord så är han oskyldig tills dömd efter bevis eller hur?

 

Juridiskt...Ja

 

Men det finns väl ingenting juridiskt som kan stoppa att en arbetsgivare ger en annan arbetsgivare information om en tänkt anställning?

 

Han kan inte ens gjort det som sägs.

 

Då är frågan...Vad är han anklagad för?

 

 

Under denna tid skedde något på jobbet som han blev polisanmäld för. Dock inget allvarligt

 

Tydligen tycker inte f.d arbetsgivaren detta eftersom denna gjort polisanmälan.

 

 

Min fråga då är om arbetsgivaren hade någon rätt att ringa och skvallra för nya arbetsplatsen utan att polaren blivit dömd osv, oskyldig tills bevisad motsatt eller vad det heter.

 

Rätt och rätt...Ingen kan som sagt förbjuda att så sker, såvida inte polis, åklagare eller advokat säger annat.

 

 

Kan han kräva ersättning för detta och polisanmäla honom? Vad kan han kräva? För det hela känns ju helt fel!!

 

 

Knappast i detta läge, först efteråt i så fall, om han blir bedömd oskyldig, kan han kräva detta i efterhand, i alla fall gällande ersättningen.

 

 

Edit: Ser att det tydligen inte varit f.d arbetsgivaren som polisanmält, men det spelar ingen roll vem som gjort det, att någon annan privat "pratar" till en annan arbetsgivare, är knappast inte olagligt i detta läge.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2008-01-04 20:53:57 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det håller jag på med, jag har bevis på att han ringt, arbetsgivaren såklart som ställer upp och berättar.

 

Advokat har jag letat efter men inte kontaktat så ännu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid svårt att bergsäkert uttala sig om Juridik, speciellt när man inte har alla fakta.

 

Men så länge som den före detta arbetsgivaren inte ägnar sig åt förtal eller annan ärekränkning i lagens mening så finns det inget som direkt hindrar honom från att tala om för den nya arbetsgivaren att hans anställde är polisanmäld.

 

Förtal är enligt Brottsbalken (1962:700) 5 kap 1 § att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt.

 

Att meddela att någon är polisanmäld är dock inte samma sak som att utpeka någon såsom brottslig iom att man i Sverige betraktas som oskyldig till dess att man är dömd.

 

Om den föredetta arbetsgivarens enda anledning med samtalet var att utsätta sin anställde för andras missaktning så kan det vara brottsligt. Men det skall bevisas och det är inte alltid lätt.

 

Om man efter att ha läst igenom Kap 5 tror att arbetsgivaren gjort sig skyldig till ett brott så ska man ju naturligtvis polisanmäla honom.

 

Oavsett så kan det vara bra att ta hjälp av en advokat.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det finns väl ingenting juridiskt som kan stoppa att en arbetsgivare ger en annan arbetsgivare information om en tänkt anställning?

 

Just det jag vill veta, men även om det int finns så kanske en advokat kan kräva ersättning då mycket gått förlorad pga samtalet.

 

Dessutom så om han gjort något fel själv(kompisen alltså) så kommer han ju efter bevis få sitt straff av myndighet eller annan instans eller hur? Vem fan säger att arbetsgivaren ska straffa honom på så vis.

 

Kan tilläggas att jag tror att han jävlas/hämnas då polaren berättat att han ska sluta 1,5 mån in i ett viktigt uppdrag osv och inget han erbjöd kunde matcha nya jobbet och hålla kvar honom. Därför blev han sur!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din kompis anser att han är oskyldig och utsatt för en "falsk" anklagelse, så borde han prata med en advokat för råd.

 

Men nu "verkar" det som om ord står emot ord, eller?

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viktig aspekt i det hela som du inte klargjort är att du skriver "Under denna tid skedde något på jobbet som han blev polisanmäld för"

När du säger "på jobbet", innebär detta att det han gjort är något som brutit mot jobbets regler eller är det något som är helt skilt från detta?

Har han gjort något idiotiskt på det jobb han just sagt upp sig från så är det rent självklart att detta skall ligga honom till last och spridas till nästa arbetsgivare. Jag hoppas han inte var så korkad dock.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det här rör sig ju om mycket pengar i förlorad arbetsinkomst.Han bör absolut kontakta fackförening och/eller advokat för att få en bedömning

av fallet.

 

Stämmer din beskrivning så upplever jag arbetsgivaren som en stor skit

Han har agerat endast för att skada/hämnas på den här personen.Helt enkelt vad man brukar kalla en skvallerkärring.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han var anställd av X och ute hos kund Y och gjorde nåt där som han blev anmäld för. För detta kanske har slipper straff eller så får han sitt straff men det ska ändå inte vara tillåtet för hans arbetsgivare att gola runt bara för att hans kund blivit missnöjd.

 

Jag ser händelsen med anmälan ute hos kund som en sak och att han skvallrar en annan. Gör inte någon annan det?

 

Nu är det mycket ord mot ord här så jag vette f*n hur det kommer sluta.

 

Kan man få igenom en dom genom att polisanmäla? Alltså hur allvarligt måste brottet vara för att polisen ska göra något, eller kan de få rådet att lösa det emellan sig själv?

 

Den som anmält kan hävda en massa saker och polaren kan hävda tillbaka en massa, ingen kan bevisa 100% skuld och få det att gå igenom, det är en fet röra av allt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han var anställd av X och ute hos kund Y och gjorde nåt där som han blev anmäld för. För detta kanske har slipper straff eller så får han sitt straff men det ska ändå inte vara tillåtet för hans arbetsgivare att gola runt bara för att hans kund blivit missnöjd.

 

Om han gjort något hos en kund inom jobbet, då är det fullt naturligt att arbetsgivaren X agerar som han gjort, din kompis kanske har åstadkommit något som kan bli/vara ett kontraktsbrott till och med?

 

Eftersom vi inte vet vad som har hänt, så tycker jag att din kompis ska kontakta en jurist som kan sådant här, såvida vi inte har någon sådan här på eForum som kan det juridiska, men vi vet ändå inte exakt vad som hänt, och det verkar inte du veta heller?

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet vad som hänt men till skillnad från andra idioter så skvallrar jag inte för alla innan han döms till någon slags brott.

 

det är hr skon klämmer och som vi tycker arbetsgivaren gjort fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra, då är det väl bara för din kompis att kontakta en jurist så han kan få reda på om det han gjort är okej eller inte, vi här på eForum lär inte kunna hjälpa dig mer i alla fall.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för hjälpen ni som skrivit, kanske återkommmer sen med resultatet. Antagligen lär det dröja eller vad tror ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...